T O P I C R E V I E W |
Lenn Art |
Posted - 2007/01/08 : 20:03:55 En sak som kan ibland förvåna mig som DIY-are är att även om en förstärkare noggrant kopplats exakt enligt kopplingsschemat, så är det ingen garanti för att den verkligen fungerar som det är tänkt. I några fall tjuter den som en stucken gris när man slår på strömmen. I andra fall spelar den musiken med en ohälsosam inblandning av brum. I ytterligare andra fall är förstärkaren tyst när man håller handen på den, men brummar i högtalaren när man släpper den.
Oftast fungerar den naturligtvis som den ska. Men för de allra flesta DIYare som börjar bygga ljudelektronik uppstår förr eller senare problem med brum eller instabilitet. Frågan är då inte bara hur man botar symptomen, utan ännu viktigare är kanske att redan från början veta hur man helt undviker att sådana problem uppstår. Min avsikt med den här tråden är att dela med mig av några tankar som jag samlat under flera decenniers byggen av radio- och ljudelektronik. Om jag lyckas med min avsikt hoppas jag att ännu fler DIYare får uppleva den ljuva musik som uppstår när den färdigbyggda förstärkaren verkligen fungerar utan instabiliteter, brum eller andra störningar.
Jag vill betona att jag givetvis inte sitter inne med svaren på alla frågor. Jag hävdar inte ens att det jag säger nödvändigtvis är sant. Men det jag skriver bygger på egna och andras erfarenheter. Risken för att ett och annat missförstånd har smugit sig in i resonemangen betraktar jag som självklar, liksom sannolikheten för att du som läser har andra erfarenheter. Därför hoppas jag på sedvanligt tålamod och överseende, och att ni som har andra erfarenheter delar med er…
Med detta sagt önskar jag nu trevlig läsning!
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Vox |
Posted - 2015/10/13 : 07:45:27 Den här gamla tråden hjälpte mig igår med att bli av med 50 Hz-brummet i mitt nybyggda RIAA-steg för MC-puppor. |
91lieb |
Posted - 2010/04/28 : 23:12:45 quote: Jag fick lära mig en gång i tiden att man ska låta skydds-jordledaren vara lite längre än övriga ledare.Bara för att den ska släppa sist.
Helt korrekt, detta är svensk praxis och behandlas i elinstalations-reglerna (SS 436 40 000). Detta slarvas ofta med och rent allmänt kan det löna sig att öppna och "rätta till" stick-proppar (ett tips är att alltid sticka i den skalade ledaren på vänster sida om skruven så när skruven dras åt så drar den med sig ledaren, se också till att inte isoleringen kommit med då detta kan leda till bränder), något annat värt att tänka på är vad kabel-arean till grenuttag (om man använder sådana i sin anläggning) är, för liten area kan ge dålig jordning och i bästa fall försämrat ljud, i sämsta fall bränder minsta area du bör använda är 1,5 mm2, jag har stött på grenuttag klassade för 16A anslutna med 0,8 mm2 kabel. (Regeln för fasta insatllationer är 0,8mm2 max 6A, 1,5 mm2 max 10A, 2,5 mm2 max 20A detta räknar dock med att man använder långa kablar [värt att nämna är dock att detta är beräknat enligt regeln att kabeln inte under drift får överstiga en tempratur på 70 grader (C)] men jag tycker inte att det finns någon anledning att snåla på grenuttagen om man har dem till att mata utrustningar för flera tusen kronor)
quote: Som ett komplement till jordfels letning kan denna lilla enkla enhet användas. "Brum tester".
Detta liknar det kontinuitets-test som skall utföras på elektriska anläggningar vid installation/ombyggnad. Jag har för vana att utföra detta test med skyddsjorden för att se till att i den mån något skulle gå fel så uppfyller apparaten krav för personskydd. Jag skall i fortsättningen tillämpa detta även på signal-jord.
Nu ska jag inte tråka ut er längre.
Dock måste jag bara säga att detta varit en oerhört givande tråd att läsa, denna kan förhoppningsvis hjälpa till att rädda resterna av mitt projekt-arbete. (en 6T9 UL-PP rörförstärkare) |
soundbrigade |
Posted - 2010/04/22 : 09:16:57 Det finns idag en intressant artikel på DIYAudio om jord, kanske ur ett djupare och mer teoretiskt perspektiv än LennArts utsökta och praktiska guide. Alltså för den som vill gräva djupare i jorden ...
Lång länkadress |
Klåparen |
Posted - 2010/02/09 : 21:37:48 Fantastiskt lärorik tråd! Tack för alla tips! |
Ampzilla |
Posted - 2010/01/31 : 22:35:02 Då jag sett många skräckexempel på nätsladd och kontakter. Där man av någon anledning lyckats med att dra i sladden när denna ska dras ur.Dålig avlasting. Jag fick lära mig en gång i tiden att man ska låta skydds-jordledaren vara lite längre än övriga ledare.Bara för att den ska släppa sist.
|
Ampzilla |
Posted - 2008/11/09 : 19:52:32 Viktigt med rätt chassie jord-kabel .
Här är en test på hur det kan gå med en felaktig anslutning och typ av jordkabel till chassie, en sk "Bonding test". Jag vill med denna test visa hur viktigt det kan vara med rätt jord anslutnings-kabel. Den tunna gröna (monterad endast för testet som är alldeles för klen) började ryka och avge gaser. Sen blev det lite blanktråd och den brände fast på dom andra kablarna. Sen börjar det glöda och åstadkommer mera skador och hade sen brännts av. (Jordanslutningen är borta och chassiet kan lätt bli strömförande) I det här chassiet var original chassie-jord kabeln alldeles för lång ca:25cm. (Rekommenderas 5-10cm. Kabelskon + taggbricka anslutes direkt mot en ren yta i chassiet.)
Här börjar det glöda och isoleringen har försvunnit
Använd utrustning vid testen
|
Ampzilla |
Posted - 2008/11/05 : 19:48:52 Som ett komplement till jordfels letning kan denna lilla enkla enhet användas. "Brum tester". Skicka in signal mellan ingångsjord och chassie/jordpunkter. Dåliga jordningar med eventuellt brum kan höras i anläggningen. (exempel A-B= dålig kontakt, A-C= OK) (Har även en enkel enhet på gång att provbygga för att kontrollera dåliga chassie jordningar och som ska och mäta mellan 0-0,1ohm )
|
Lenn Art |
Posted - 2008/10/31 : 18:29:19 Hej Bo!
Jag har följande förslag: Sätt skyddjorden i chssiet nära nätbrunnen så att den ledningen blir kort. Gör sedan strömförsörjningsjordpunkterna isolerade från chassiet på bekvämt ställe vid PSU-erna. När du är klar med det drar du en ledning från respektive PSU-jordpunkt till skyddsjordpunkten i chassit.
|
Bo Mellberg |
Posted - 2008/10/29 : 14:22:39 Vill bara passa på att tacka för den fina artikeln. Jag kommer ha mycket nytta av denna kunskap när jag börja bygga. Mitt slutsteg kommer att se ut nästan som figur 12, så det diagrammet blir min utgångspunkt. Jag har endast en trafo, men två PSU:er, dvs 4 likriktarbryggor och 2 x 2 rälsar.
En fråga: Ska jag använda samma jordpunkt för chassijorden som för strömförsörjningsjorden, eller ska jag ha en separat jordskruv för chassijorden (skyddsjorden) och sedan vars en jordskruv till de båda PSU:erna (skruvar som också sitter i chassit, fast på andra ställen)?
Jag ska koppla slutsteget via pre-outs från min receiver som inte har skyddsjord. Finns det något att tänka på då? Receivern får sin signal från bland annat en HTPC som är jordad.
Puh, jobbigt det här. |
PG Jeppsson |
Posted - 2008/08/05 : 17:53:06 quote: Försöker tämja brum i mitt försteg med 56 rör så denna tråd är verklligen guld värd
Vore trevligt om Lenn Art börjar delta i forumet igen
Ja, det är mycket intressant läsning som Lenn Art åstadkommer .
Det är väl bara att komma med frågor, och har Lenn Art tid och möjlighet så kommer han säkert med ett uttömmande svar.... . |
Guru |
Posted - 2008/07/23 : 13:52:38 Försöker tämja brum i mitt försteg med 56 rör så denna tråd är verklligen guld värd
Vore trevligt om Lenn Art börjar delta i forumet igen
|
Lenn Art |
Posted - 2008/07/23 : 13:46:30 Hej Dag!
Tack för uppskattningen. Jag har inte glömt tråden utan håller ett öga här. Grattis till den lyckade brumbekämpningen - och tack för att du berättar om den!
/Lennart
|
deerhunt |
Posted - 2008/07/23 : 09:22:23 Hej Lenn Art
Vill bara påminna dig (om du glömt bort det) att denna tråden fortfarande läses och hjälper! Inte minst mig -igår. Fick bort brummet i rörsteget som integrerats i en Behringer DEQ2496 (nätdel utanför). Bara lite högfrekvensstörningar kvar nu...
Så - Tack så hemskt för att du delar med dig av dina kunskaper! mvh Dag |
time |
Posted - 2008/07/21 : 21:46:02 En guldstjärna till Andy ! |
ChristianL |
Posted - 2008/04/27 : 16:19:20 Tackar så mycket för PDF formatet! Guld värt! |
Andy |
Posted - 2008/01/20 : 23:48:31 Hej alla forum-medlemmar!
Jag tänkte ta mig tid att gå igenom den här tråden och kände att det är svårt att läsa så långt på datorskärmen. (I varje fall om man vill förstå.)
Så därför satte jag mig ner för att göra en utskriftsvänlig version. Jag tänkte att ni säkert skulle vilja ha den i ert hifi-bibliotek, ni också, så därför lägger jag ut den på nätet. Och så förstår jag att inte alla är dumma nog att lägga ner en 4 timmar på att få i ordning den också!
Här är länken för att ladda ner den: http://andreasosteopatklinik.se/hifi/artikel.pdf
mvh Andy |
megajocke |
Posted - 2007/03/16 : 13:34:14 Vitsen med att koppla ihop dem är ju att om det blir kortslutning mellan sekundär och primär i transformatorn så blir ju dina in och utgångar strömförande, och det är ju kanske inte så bra.
Kolla här, en lösning på det, figur 3: http://sound.westhost.com/earthing.htm
|
Lenn Art |
Posted - 2007/03/09 : 20:58:14 quote: Kort fråga: Vad är vitsen med att över huvud taget koppla ihop skyddsjord med signal- och strömjord? Vilka nackdelar ger det att ha signal- och strömjord flytande i förhållande till chassiets potential?
Hej zvenzzon. Egentligen finns inget uttalat behov av att koppla signal-/strömjord till chassijord. Det finns kommersiella försteg som inte har jordsystemen kopplade till chassiet. Det kan till och med vara bra, eftersom risken för brumslingor via skyddsjorden minskar.
Men jag vill rekommendera att du kopplar jordsystemen till chassiet åtminstone i slutsteget. Orsaken till det är att du då definierar en potential för hela jordsystemet. Om det "flyter fritt" blir det mer känsligt för elektrostatiska störningar. Försteg och signalkällor blir ju sedan jordade signalmässigt via signalkablarna, så de behöver inte jordas i respektive chassi.
Jag skriver till och med någonstans att jag brukar bygga mina förstärkare klara utan förbindelse med chassiet. Men sedan kopplar jag jordsystemen till chassiet för att hålla potentialen på jordsystemet fortsatt låg.
CD-spelare har nog alltid jordsystemet kopplat till chassiet för där gäller rätt hårda krav från FCC/CE på att de inte får ge störstrålning ifrån sig (digitala kretsar).
|
zvenzzon |
Posted - 2007/03/05 : 14:45:50 Kort fråga: Vad är vitsen med att över huvud taget koppla ihop skyddsjord med signal- och strömjord? Vilka nackdelar ger det att ha signal- och strömjord flytande i förhållande till chassiets potential? |
Tobbe_L |
Posted - 2007/02/22 : 21:37:29 Jordbrum är en av de värsta sakerna jag vet när det gäller DIY. Tyvärr är det inte alltid jag har lyckats bli av med det helt o hållet. Men efter jag har läst tråden så har en hel del saker trillat på plats
|
Lenn Art |
Posted - 2007/02/22 : 21:32:34
|
Tobbe_L |
Posted - 2007/02/22 : 21:30:15 Tackar för en mycket bra tråd.
|
Lenn Art |
Posted - 2007/02/22 : 21:23:49 Hej Tabulk, DIY är en förkortning för "Do It Yourself" och används ofta i bygg-själv-sammanhang. /Lennart
|
Tabulk |
Posted - 2007/02/21 : 12:55:46 Hej..Vad katten är DIY förkortning för, jag börjar bli väldigt nyfiken..har någon en ordlista för förkortningar inom HiFi.? så vore jag tacksam...
Tabulk.. |
Magils |
Posted - 2007/02/17 : 18:07:40 Jo, den ser jag nog, men mentalt har jag lite svårt att låta "signaljorden" åka runt hela vägen. Särskilt som det allmänt anges för en UcD att "Cold" skall jordas i sändaränden.
edit: Det jag tänkte ovan är att eftersom "Cold" skall jordas när man kör obalanserat, så får ju den jordningen en "konstig" loop om "gnd" inte kopplas ihop dvs. att man kanske borde prioritera att dessa två har så lika potential som möjligt.
--------------------
Vore det bättre i detta fall att göra en insats på att separera Signaljord och signalmatningsjord och låta signaljorden kopplas till gemensam jord via UcD:n?
edit2: Jag måste löda loss alla bypass-kondingar och sedan dra separata jordtåtar(matning) till dessa, men det är ju bara 8 totalt och fyra extratåtar....
|