T O P I C R E V I E W |
highfive |
Posted - 2018/04/14 : 21:12:30 Det kom ett paket till mitt lokala Schenkerombud häromdagen:
Emballage
Uppackning
Titta! En gammal QUAD
Baksidan
Toppsidan
QUAD FM1
insidan
insidan
Insidan
Komponentvy
Som ni ser av bilderna är den i fint mekaniskt skick och den är helt orörd sedan QUAD gjorde en översyn den 4 november 1987!
Här behövs nog bytas en och annan kondensator och motstånd likaså
Med vänlig hälsning, highfive
|
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
peterh |
Posted - 2018/04/15 : 11:46:14 Det blir ett seriöst jobb ! Återkom gärna med ett lyssningsuttryck när det hela är klart.
|
highfive |
Posted - 2018/04/15 : 10:06:34 Hunts kondensatorer är kända för att åldras och tappa i värde, 8uF kondensatorn är helt död. Jag kommer bara att byta elektrolytkondenstorerna och de små kopplings och avkopplingskondensatorerna. Kondensatorerna i de avstämda kretsarna låter jag vara orörda. Flera motstånd har drivit i väg i värde, så de skall bytas till motstånd av samma typ.
Svar ja! Jag har utrustning, så att jag kan trimma, men jag kopplar in och testar när jag bytt de defekta komponenterna först.
Med vänlig hälsning, highfive
Schema för QUAD FM1 |
soundbrigade |
Posted - 2018/04/15 : 09:49:17 Passa på att trimma om alla spolar också ...
Jaha, det var en sådan du pratade om. KUL! |
peterh |
Posted - 2018/04/14 : 23:55:11 "behövs bytas" ?? Varför då ? Varför inte kopla in och utvärdera först ? Att byta komponenter i en tuner innebär att du måsta trimma in den efteråt. Har du grejor till det ?
|