HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jämförandets konsekvenser

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Strmbrg Posted - 2023/11/12 : 10:37:43
I hela tillvaron dyker den här frågan upp hos mig. När jag tar upp det med andra - oavsett sammanhang - så verkar det som att de inte förstår. Möjligen ler de lite diplomatiskt.
Det kan bero på flera saker:

Jag förklarar väldigt dåligt vad jag menar.
De tänker inte alls i samma banor som jag.
De är inte intresserade av ens pyttesmå utflykter under den mentala ytan.
Jag tänker fel.

Hursom, så tänker jag att man kanske kan utveckla alltsammans till något som kan liknas vid tre steg. Tre mentala perioder. Låt oss fokusera på "hifi" här nedan.
(Snälla, ta inte nedanstående som påhopp eller kränkningar! Jag spetsar till skrivningarna för att öka kontrasten. Jag känner igen mig själv och tänker mig att det kan gälla generellt.)

Steg ett - Intresse kombinerat med förvirring och ostruktur:
Man vet inte alls vad man vill åstadkomma. Man vill ha "ett sjysst ljud". Man vet inte riktigt/inte alls vad "Sjysst ljud" innebär. Man vet kanske att man vill kunna dra på, känna basen i knäskålarna och slippa rakblad i trumhinnorna. Hur mycket respektive lite, det är inte på agendan.
Eftersom mål saknas, då det inte är definierat mer än ytterst diffust, så hamnar fokus på att jämföra. Jämföra och försöka sortera efter en skala.
Högtalarna här eller där?
Loudnessknappen intryckt eller inte?
Den hemlånade förstärkaren eller den befintliga?
Vad säger de i nätmagasinen?
Vad tycker de på forumen?
Vilka tester finns att ta del av?
VAD BLEV BÄST?
Om det som blev bäst alls blev bra, eller om "vinnaren" är ganska dålig, det finns inte med på utvärderings-agendan.
Här är fokus på bäst=vinnaren.

Steg två - Utvecklat intresse för ranking och jämföranden, men med målet "Så bra som möjligt.":
Det här är nästan ännu mer diffust svårt att klara av. Men det är tycks det mig en mental period som många stannar kvar i permanent. Inte alls så konstigt eftersom "Så bra som möjligt." är en logisk sett meningslös målsättning vilket man kanske inte alls reflekterar över. Åtminstone om man inte funderar över innebörden - konkret. Alltså, RIKTIGT konkret. :)
Här handlar det emellertid inte om att jämföra vad som helst, med det enbara syftet att åstadkomma en lista som beskriver en ranking.
Här handlar det om att jämföra på något sätt utvalda produkter och tekniska lösningar. Här har man applicerat ett omdöme först. Ett omdöme som medfört att rent dåliga lösningar redan är bortgallrade. Förvisso kan man ha råkat gallra bort lösningar som borde ha fått vara med, men som man förgivettagit inte ska vara med.
Målet - oavsett hur eftertryckligt det är formulerat - "Så bra som möjligt" - är emellertid inget mål utan på sin höjd en färd längs en linje där linjens riktning kan vara bra eller dåligt definierad, men där linjens slut inte är det. Linjen kanske inte ens är en linje utan en vid sektor: Var befinner sig "Så bra som möjligt" i vilken riktning skall jag gå?

Steg tre - Utvecklat intresse för ett välformulerat och konkretiserbart mål - "Vad vill jag åstadkomma?":
Målet kan vara snävt. Målen kan vara flera. Målet kan vara lite vad som helst. Den enskilde får ta sig samman och definiera målet.
Här handlar det om att fokusera på ens eget syfte, att definiera detta syfte och att ta kommandot. Att mentalt öka slagsidan mot den egna konkreta viljan och minska fokuset på att jämföra lösningar med varandra. Här jämför man mot sin "inre referens", eller mindre flummigt kanske, man bedömer i vilken grad resultatet överensstämmer med det syfte man själv har definierat.
Nu har vi kommit en bra bit längre än att gå omkring i "det till synes ändlösa träsket av bättre och bäst". Nu är det fast mark. Nu handlar det om BRA.

En vedertagen skala är ju "Bättre - Bäst".
Vad som tycks mig allt annat än vedertaget emellertid, är reflexion över vad "Bra - Bättre - Bäst" innebär. Alltså, innebär konkret.
Exempel på hur jag menar:
Är "Bättre" bra?
Är "Bättre" dåligt?
Är "Bäst" bra?
Är "Bäst" dåligt?
Ska kanske skalan vara: "Dåligt - Bättre, fast likafullt dåligt - Bra - Bättre än bra - Bäst"?

Ska det kanske vara en "skala" definierad sålunda: "Bra"?
En liten inhägnad med en bevakad grind? :)
Jag är inne på att "skalan" enbart skall vara just det. Det blir då snarast en punkt såklart, inte en linje med delpunkter eller delsträckor.

Vad är Bra?
Utifrån min definition är det Bra först då det uppnådda resultatet är i överensstämmelse med det definierade syftet .
Då blir det - annat än för processen såklart - oväsentligt hur rankingen ser ut i övrigt.

För min del är syftet klart definierat. Vad vill jag åstadkomma?
Jag vill åstadkomma en lösning där jag utan distraktion kan uppleva en illusion av realism, i syfte att kunna fokusera på musiken.
Det handlar inte om grad av distraktion, grad av illusion eller grad av fokusering. Det går förvisso att ranka även här för den som vill.
Det handlar om att komma över de "trösklar" som distraherar. Är de överkomna så distraherar de inte längre. När de inte längre distraherar så kan de lämnas därhän.

Då är det inte längre en fråga om "Bättre" eller "Bäst".
Då är det enbart "Bra" som gäller.

PS
Det här är självklart mycket svårare i verkligheten än i ordmassans domäner.
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gemeni Posted - 2023/11/16 : 13:38:46
"Om du inte vet vart du är på väg kommer du att hamna någon annanstans!"
Annars tycker jag at det är bra "filifoserat"
Vox Posted - 2023/11/12 : 14:39:53
Jag citerar Hoola Bandoola Band - "Man måste veta vad man önskar sig för att få vad man vill ha."

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000