HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur har ni det på djupet?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Strmbrg Posted - 2023/11/08 : 08:03:50
Jag syftar på djupet i ljudsceneriet.
Nu är vi dessvärre inne på företeelser som svårligen kan redovisas i siffror - även om såklart illusionsgraden av djupsceneri, precis som allt annat, kan förklaras med siffersatta mätningar av fysikaliska egenskaper. Bara man vill, kan och tänker till.

Att "Jag når XHz i basen vid YdB och Z% THD" är inte så svårt att redovisa. För den som kan.
Men att börja yra om, typ, "När jag lyssnar på denna inspelning av Schuberts trea så befinner sig pukorna 9 meter bortom högtalarna"... Det blir liksom inte riktigt lika stringent ur ett vederhäftigt, siffersatt redovisningsperspektiv.

Icke desto mindre är bland annat denna djupillusion något som jag värderar väldigt högt. Inte alls bara detta såklart, men det är en av de svårmätta sakerna, som är någorlunda lätta att prata om.

Förklaringarna till i vilken grad man upplever denna illusion är en intressant sak. Men nu var det resultatet som var det intressanta. Tror jag...

Som sagt, det går nog inte att exempelvis skapa en "omröstning" om detta, genom att få välja på ett antal avståndsalternativ och sedan betrakta resultatet i form av medelvärde och medianvärde. Åtminstone inte om man inte vill involvera det som händer i vars och ens hörselsinne. Ty, då involverar man såklart individuella processanden som kan påverkas av viljan till illusion et cetera. Eller så går det...

Komplext, men intressant.
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Figge Posted - 2023/11/11 : 07:49:11
Bråddjupt, efter byte av skivspelaren.
HerrD Posted - 2023/11/10 : 07:26:13
Jag har två olika uppsättningar där just djupet är en stor skillnad. I den stora riggen i vardagsrummet är djupet inte alls lika imponerande som den mindre riggen i Attefallshuset. Prylarna i Attefallshuset har också spelat i vardagsrummet så skillnaden kommer av akustiken. Vardagsrummet är standardmöblerat förutom 3st Vicoustic absorbenter/diffusorer bakom lyssningsplatsen, Vicoustic gjorde underverkt för just djupet för övrigt. I Attefallshuset är akustiken mer enligt Ino-spåret och ger en helt fenomenal insikt i inspelningen. Varje ljudkälla är precist återgiven i 3d rymden. Flera ljudkällor precis bredvid varandra eller lagrade i djupled är enkla att separera ut. Det intressanta är att rummet är litet men med ljuset släckt försvinner väggarna och ljudbilden är många meter bortom rummet. Jag har inte hört en liknande ljudscen hos någon annan. Det blir otroligt vilsamt att slippa jaga vandrande ljudkällor i stereobilden och bara njuta av vad som finns i inspelningen.
Fuling Posted - 2023/11/08 : 18:50:54
quote:
Självklart kan man höra om ett skott avlossas nära eller bortom ett skogsparti och liknande, men om man skalar bort alla naturliga fenomen som påverkar ljud på avstånd (olika ekon, dämpning, andra "naturljud" etc), skulle man kunna höra om en (stillastående) ljudkälla är 5 eller 10 m bort?


Har inget direkt svar på det men vad jag förstått är det ekon/reflektioner, fördröjningar, diskantbortfall och liknande som gör att vi kan lokalisera ljud. Ljudtekniker mixtrar med frekvensgången och tidsbaserade effekter (reverb och delay) för att artificiellt flytta olika ljud närmare eller längre bak.

Minns att jag för många år sen läste en artikel om hur synskadade kan använda en liten pryl som ger ifrån sig klickljud och genom att lyssna på reflektionerna av detta kunde skapa sig en väldigt detaljerad uppfattning av närmiljön. Med tiden kunde brukade också behovet av klickljudet försvinna, det räckte med att lyssna på alla ljud som redan fanns i omgivningarna.
lampuradio Posted - 2023/11/08 : 15:18:26
Jag tänker mig att det måste vara oerhört svårt att få nån sorts objektiv bedömning/mätning/beskrivning av just djupupplevelsen. Det är ju inte exempelvis otänkbart att ens upplevelse av ett uppspelat fonogram kopplas till om man har egna erfarenheter av en livespelning av liknande musik. Dvs man har gått på konsert och sett pukorna stå en bit bakom resten av orkestern och sen visualiserar man detta när man avlyssnar en inspelning. Har ens människoörat förmågan att göra avståndsbedömningar av ljudkällor? Självklart kan man höra om ett skott avlossas nära eller bortom ett skogsparti och liknande, men om man skalar bort alla naturliga fenomen som påverkar ljud på avstånd (olika ekon, dämpning, andra "naturljud" etc), skulle man kunna höra om en (stillastående) ljudkälla är 5 eller 10 m bort?

Djupkänsla i ljudet finns ju som fenomen (tycker jag), men jag skulle inte våga mig på att försöka beskriva vad den beror på. Ju bättre en inspelning görs, desto större chans att det blir bra vid uppspelning, såklart, men vad är då en "bra inspelning"? Konsthuvudinspelningar kan ge rätt spännande upplevelse av riktningar, men jag har inte funderat på "djupet".

Intressant ämne!
Perfector Posted - 2023/11/08 : 09:38:39
Om man kan återge rummet där musiken är inspelad så det känns som att sitta där och då, då har man det man behöver sträva efter.
Tyvär är det lite si och så med det i moderna klassiska inspelningar då lokalen ofta är för liten för att kunna ge rymdkänslan i rummet.
Ett kort sådant ögonblick kan man höra på första spåret på Exeptions platta The fifth där första stoferna är inspelade 1953 i en lokal som absolut har dimensioner att skapa rymd i rummet hemma.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000