T O P I C R E V I E W |
perob |
Posted - 2023/10/12 : 18:12:09 Long time no see... det var ett tag sedan jag hängde här, kul att se att forumet lever!
Såg en tråd om planlösningar i nya lägenheter och jag har visserligen en snart 20år gammal lägenhet men redan då hade man kommit på den öppna planlösning.
Jag önskar att få tips på hur jag ska möblera och vilken "högtalarprincip" jag ska införskaffa, jag är för tillfället ganska flexibel i tanken runt detta. Har haft elektrostater (ML), "vanliga stativare", bi-directional (Mirage) och Larsen-8. En kommande variant kan vara Bremen 3D8 ("ägget").
Hur skulle ni möblera (tänk det vanliga, soffa, soffbord, fåtölj, tvbänk) nedanstående och vilken högtalarprincip skulle ni välja? Ja, jag vet... "hur långt är ett snöre" men testar ändå att kasta upp bollen och se hur den kan tänkas landa..
Hit me!
https://photos.app.goo.gl/o9yMPxt3PfmtEh7h6
|
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Strmbrg |
Posted - 2023/11/06 : 16:34:44 Nu är det ju en hel del annat än det man kan se på en ritning, som spelar in. Hur kalt/välfyllt är rummet? Hur mycket på väggarna? Gardiner? Mattor? Material i väggarna? |
ztenlund |
Posted - 2023/10/13 : 21:52:27 Ja, det är svårt att inte tänka på den andra tråden...
Modern byggnadskonst är frustrerande för olika typer av entusiaster, vare sig det är HiFi (planlösingar osv), bilar (inga eller igensatta garage) osv.
Med den där planritningen går det väl, som en ren observation och om man vill, givet att det är en bostadsrätt eller ägarlägenhet, och man ser det långsiktigt och är beredd att ta kostnaden, att sätta igen mot köket*. Det kan man ju inte räkna med, för ofta slutar en sådan vägg mitt i ett fönster eller något annat kul...
*Sorry för den meningen... |
Perfector |
Posted - 2023/10/13 : 10:09:05 Soffa med ryggen mot köket. Stereon lite på sniskan mot den sneda väggen och lämna lite utrymme bakom höger kanal när man sitter, kanske en krukväxt för prydnad bakom. Lurvig matta för reflexdämpning och ett soffbord. Eventuellt sätta en tv på väggen mellan högtalarna och köra allt ljud via stereon. "funkar funkar inte" |
nisseW |
Posted - 2023/10/13 : 08:13:33 Lite knepigt att svara på när vi inte vet var du har den tänkta lyssningspositionen, lite mer information vore bra. |
HerrD |
Posted - 2023/10/13 : 07:34:01 Intressant problem. Det som gör det svårt är frånvaron av symmetri. Jag har nog provat alla olika tänkbara positioner i vardagsrummet för mina olika riggar och det lät klart bäst med största möjliga symmetri för sidoreflexerna. Om du inte redan har en dsp i någon form skulle jag rekommendera det då den i alla fall kan justera bas och tonal balans. Man kan även tänka sig två helt olika principer för högtalare. Hårt riktade horn/linjekällor om du vill behålla stereobilden eller mera bredspridande typ Carlsson om du vill ha ljud lite överallt. Jag hade nog satsat på smalspridande högtalare på långväggen samt en dsp. |
perob |
Posted - 2023/10/12 : 18:15:12 Hmm... så var det det där med att dela bilden också... återkommer i frågan! OBS! "Min anläggning" i signaturen är inte uppdaterad på måååånga år... |