HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höger eller vänster? Det är frågan.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
G.M Posted - 2023/09/07 : 21:16:54
Hej

Detta kanske blir en sk. "dum fråga" men jag måste ställa den ändå.

När man kopplar in högtalarna till vänster respektive höger kanal så utgår iaf. jag i från att man står framför förstärkaren. Men om jag nu gör så och sedan har lyssningsplatsen bredvid förstärkaren så att jag tittat åt samma håll som förstärkaren då blir ju allt bakvänt. Skall jag då även koppla högtalarna bakvänt om ni förstår hur jag menar? Dvs. att när jag vrider balansen åt höger på förstärkaren så blir det vänster kanal som spelar men ljudet når mig då från höger. Och vice versa.

Jag lyssnar på ett par Sonab Oa12 eller Od11 och dessa är ju byggda för höger och vänster. Och för att krångla till det lite mer så står högtalarna placerade mot sidoväggarna i ett rektangulärt rum med baksidorna mot väggarna.
Vh Matte
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lampuradio Posted - 2023/09/09 : 20:59:42
"Summa summarum är då att ljudet skall komma från rätt sida beroende på vart man sitter! Sen kan man ju ha höger vänster kanal kopplade rätt i stärkaren och sen placera högtalarna efter lyssningsposition."

Precis så!
MatsE Posted - 2023/09/09 : 18:59:28

Många kommer nog ihåg den här

https://www.youtube.com/watch?v=-SpF6We9pDE
G.M Posted - 2023/09/09 : 18:48:02
Summa summarum är då att ljudet skall komma från rätt sida beroende på vart man sitter! Sen kan man ju ha höger vänster kanal kopplade rätt i stärkaren och sen placera högtalarna efter lyssningsposition.
lampuradio Posted - 2023/09/09 : 15:51:20
Inspelningen har ju "höger- och vänsterinformation", dvs när mixningen är klar, ligger höger ljudkanal på ett ställe och vänster på ett annat. När man sedan spelar upp ljudet, ska ju högtalaren på "lyssnarens höger" avge ljudet från höger ljudkanal. Hur signalen går genom lyssnarens anläggning har ingen betydelse, dvs om man väljer att koppla höger utgång från CD-spelaren eller liknande, till vänster kanal (den som är märkt vänster) i slutsteget, så blir det ändå rätt om "vänster utgång" kopplas till den högtalare som står till höger för lyssnaren.

Problem uppstår först när man blandar in egna inspelningsapparater, som också kan spela upp standardinspelade band; har man inte "rätt hela vägen" kan det bli "fel" i vissa situationer. Men eran för självinspelade band och köpeband är nog över nu...
G.M Posted - 2023/09/09 : 14:24:46
Hej

Jag har inga problem med fasningar eller så utan jag hade bara en tanke på hur man själv placerar sig i förhållande till sin förstärkare. Och om det är tänkt så att det är din placering i rummet eller utgångarna märkta höger resp. vänster på förstärkaren som avgör vad som är korrekt höger/vänster. Och för att krångla till det lite mer så tänkte jag att man kunde blanda in högtalare typ oa12 som är byggda för höger resp. vänster kanal.

Björn-Ola Posted - 2023/09/08 : 22:31:38
Sök på. stereo test på spotify, om du har det. Då hittar du speaker setuo skivor. Finns säkert på andra streamingtjänster också. Finns även på youtube.
lampuradio Posted - 2023/09/08 : 16:37:56
Förr fanns det testskivor (alltså vinyler), som hade särskilda inspelningar för att användaren skulle kunna fastställa höger och vänster och fasning och en del annat dessutom. Det finns alltså en konvention om vilken elektrisk kanal som är tänkt att vara höger och vilken som är vänster. Då utgår man inte helt oväntat från att man tar upp ljud från vänster del av "scenen" med vänster kanal, och ljuden från höger del i höger kanal. Tanken är då att reproduktionen ska vara kopplad så att höger signal driver höger högtalare, ur lyssnarens synvinkel (hörvinkel?), dvs "ljudscenen" ska återskapas av utrustningen. Förr fanns också goda möjligheter att trassla till det för sig, i och med att det var vanligt med en hel del olika "gränssnitt" mellan de olika apparaterna i ens anläggning (DIN-kontakter, phonokontakter, RCA etc etc), där det med lätthet kunde bli fel, särskilt om man kontakterade kablar på egen hand...

Jag tänker att slutsatsen är att man ska följa märkningen på utrustningen i den mån det går, men i slutänden måste högtalaren som är kopplad till höger kanal stå till höger ur lyssnarens position sett.
Imperial Posted - 2023/09/08 : 14:18:48
Kolla på en filmsnutt där skådespelarna pratar å rör sej i bilden.
Då ere lättare å koppla rätt.
G.M Posted - 2023/09/08 : 06:17:22
Hej.

Tack för svaren. Så sammanfattat kan man säga att det viktiga är att höger blir höger och vänster vänster beroende på lyssningsposition och inte hur det är märkt på förstärkaren. Jag skall möblera om i mitt rum så högtalarna står utmed kortväggen ist. och lyssningsposition blir mot dessa.
Perfector Posted - 2023/09/08 : 01:11:09
Annars kan man ta bilstereo som jämförelse.
Äldre bilar hade ofta ljudet i hatthyllan, men höger blev höger och vänster blev vänster oavsett.
Moderna bilar har ofta ljudet i fram på bilen med tilläggskanaler i bak.
Det viktiga är att balanskontrollen vrider ljudet till höger och vänster, oavsett om man står sitter eller ligger i valfri riktning.
Om man lyssnar på naturljud blir ju riktningen vänd om man vänder på sig så det är en filosofisk fråga.
HerrD Posted - 2023/09/07 : 23:13:05
Det finns ingen konvention som alla följer. Kolla på baksidan där det är markerat. Ibland kopplar man som man ser från baksidan, dvs höger på höger sett bakifrån. Ibland kopplas höger som man ser höger framifrån. Angående balansen känns det väl mest logiskt att när du vrider balansen åt vänster, dvs logiskt som det är markerat så ska ljudet komma från vänster i lyssningspositionen. Hur förstärkaren står är ju fullkomligt ointressant.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000