T O P I C R E V I E W |
überfuzz |
Posted - 2021/05/09 : 14:11:22 Hej
Är det någon här som har erfarenhet av att bygga högtalare. Jag är speciellt intresserad av hur ni tänker när ni designar filter för korsfrekvenser/brytfrekvenser. |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Eriksson |
Posted - 2021/07/14 : 21:26:46 Det här är anledningen till att diskohögtalare slocknar. de har inte nog dämpade diskanter. |
Eriksson |
Posted - 2021/07/14 : 21:00:56 Seriefilter kan oftast användas oberoende av element. Du anger inte vad du har för element för utprovningen, men vi antar att du har element med 8 ohms belastning, Då är det så att du absolut kan pröva seriefilter, har du element av sämre billigare kvalitet, måste du kanske gå över till seriefilter med grövre flanker, alltså fortfarande serifilter men med 12 db;karaktäristik, Det här är inget hinder egentligen, skillnaden är att du fortfarande kan ha kvar 8 ohm som belastning, trots att flankerna är aggressivare. Detta går oftast inte med ett parallellfilter, där blir oftast impedansen runt 6 ohm. Så rekommendationen blir: har du samma impedans på eleneten prova då med seriefilter, om än med 12 db;lutning, för det räddar impedansen om du har element på 8 ohm. Sen får du tänka på diskanten, den måste ha minst 12 db,s lägre nivå från normalkurvan vid dess resonansfrekvens, annars brinner den upp på festen. |
Fuling |
Posted - 2021/07/11 : 02:31:35 https://sound-au.com/lr-passive.htm |
Eriksson |
Posted - 2021/07/10 : 13:17:56 Filter av egentligen 6 db; lutning, alltså Seriefiler i grunden, men med 12 db; lutning, funkade bäst för mig när jag håll på. Fördelen var bla att impedansen och därmed det elektriska fasläget kunde hållas hyfsade, impedansen runt 8 ohms strecket i stort sätt genom hela audiområdet vid användning av 8 ohms element. Jag tyckte alltid att Serifiltervarianterna gav bättre musikalitet än vad parallellvarianterna gjorde, även om de var utformade som 12 db. Bland annat kanske för att det elektriska fasläget oxå kunde hållas väl med denna filterkoppling. Parallellvarianterna hade bättre attack så att säga, men de blev mindre musikaliska vad det gällde den rumsliga informationen, såsom musikers placering i rumsbiilden etc. Alltså tredimensionateten blev bättre, tyckte iallafall jag. Men man får passa sig här, för man måste hålla isär den elektriska fasskillnaden från den akusiska fasen. Det här är två skilda saker.. Det akustika fasläget, det som vi bedömer vid provlyssning av vår nya högtalare kan iallafall bli bättre med parallellfilter än vad det kanske kan bli med seriefiltervarianterna. Så det är inte alls säkert att det som verkar bäst elektriskt sett vid provbänken faktiskt blir akustiskt bäst vid krikriskt lyssnande. |
Perfector |
Posted - 2021/06/17 : 19:18:36 Bygga schablonfilter med konjugater och inbördes dämpningar för anpassning är det bästa sättet att ge förstärkaren samma premisser som den hade i testbänken med ett fast motstånd på fabriken. Under 25 års byggande har jag aldrig fått på tafsen för att det skulle låta billigt eller dåligt om dessa konstruktioner.
|
AndersP |
Posted - 2021/05/19 : 17:46:21 6db akustiska filter tillhör de mest komplicerade saker man kan bygga om dom ska vara livärdiga med sin teoretiska referens och följa denna någon oktav eller två upp och ner. Införandet av en spole eller kondensator kan, i vissa system, göra noll skillnad på elementets akustiska utnivå. |
hobbes |
Posted - 2021/05/11 : 19:28:00 En bra början kan vara att titta på tillverkarens datablad för att se var woofer/mid börjar falla av off axis så att man väljer en passande diskant som kan gå tillräckligt lågt.. En annan sak är ju skillnaden på elektriskt och akustiskt filter.. Ett enkelt 6db akustiskt filter kan bli många komponenter om det vill sig illa |
FBK |
Posted - 2021/05/11 : 17:15:47 quote: Precis, fördelen är att det inte kostar att ta av den egna tiden, man kan förfina allt eftersom, en fördel är att åtminstone till en början ha filtren utanför lådorna för snabba ingrepp under filterutvecklingen.
Jag var nyligen hemma hos en person som varit delaktig i att ta fram ett filter till ny Carlsson OA52 och OA51 modeller med nya element som heter OA52N och OA51N och det hade han hållit på med i 2 år innan han var nöjd. Och det lät verkligen riktigt bra, så han hade lyckats mycket väl. Och filtret låg just utanför högtalaren och det lär krävas om man ska testa ordentligt. |
EngelholmAudio |
Posted - 2021/05/11 : 14:51:37 Jag har lite erfarenhet av det.
Delningsfrekvens handlar om att lämna över ansvaret/stafettpinnen till nästa element. Vart - och hur - överlämningen görs beror på ambitionerna och målen med högtalarkonstruktionen i stort. Söker du ett effekttåligt SPL monster? Eller en stegsvarsriktig impulsmästare? Vilket tonkurva önskar du dig off axis?
Delningsfrekvens är en delmängd av filtret, kan man nog säga. Filtret i övrigt kan även påverka tonkurva, justera tonal balans: baffelstegskompensation som ett exempel.
En annan delmängd av "filter" är ev impedansjustering för att låta filtret i övrigt jobba optimalt.
Ovan är kanske på lite mer avancerad nivå. Min erfarenhet är att 2a ordningens filter fungerar väldigt bra, väldigt ofta och är hyfsat lätt att få till. |
hobbes |
Posted - 2021/05/10 : 23:59:34 Mätmöjligheter är ett plus för att verifiera teori mot verklighet |
Goldfinger |
Posted - 2021/05/10 : 20:50:39 Precis, fördelen är att det inte kostar att ta av den egna tiden, man kan förfina allt eftersom, en fördel är att åtminstone till en början ha filtren utanför lådorna för snabba ingrepp under filterutvecklingen. |
sladdbarn |
Posted - 2021/05/10 : 14:49:00 Håller med Amatören. Att bygga ett "skolboksdelningsfilter" är enkelt, att bygga ett riktigt bra filter är mycket svårt. |
Amatören |
Posted - 2021/05/09 : 16:35:36 Börja här: http://www.drkrupp.se/hifi/
Jag rekommenderar att köra med aktivt filter med DSP. Kräver dock ett slutsteg till varje register men är väl värt extrakostnaden. |