T O P I C R E V I E W |
Eriksson |
Posted - 2018/03/30 : 17:41:19 När man gör högtalarlådor mer eller mindre rent spontant. Då gör man dem mer eller mindre efter principen avvikande volym.
Den här principen passar oftast rätt bra in i de flesta musiksammanhang, men de kräver mer av konstruktören. Det här kräver bland annat, att du kan mäta ljudkurvan själv.
Det är väldigt enkelt att man fastnar i den mer neutrala optimala enkla världen. Men det är sällan här välljudet egentligen finns.En sådan högtalare är oftast idealisk vad det gäller formen på ljudkurvan.
Men den har oftast inte alls någon undre gränsfrekvens att tala om. Därför blir en sådan högtalare mer eller mindre ett sorts slöseri på elementresurser, eftersom elententen oftast kan prestera mer i basregionen än vad som är aktuellt inom den enklare optimala världen.
Tyvärr, är det så att många nyproducerade element idag har alldeles för höga Q-värden, för att kunna fungera bra i ett basreflexsystem, för ett hifi system.
Ett högt Q-värde gör det svårt för ett element att hamna rätt för den mera seriösa musiken, så länge vi pratar om basreflexprincipen. Alltså den mer seriösa musiken såsom i stort undantar hårdrock, behöver basreflex för att komma till sin rätt.
Så för nybörjaren:
Det enklaste är att man börjar med att de flesta parametrarna är de samma för alla de ingående elementen man vill använda. Detta gör det enklare att göra filtren. Använder du 8 ohms element med i övrigt samma värden på alla de ingående elementen kan du ganska enkelt konstruera ett Seriefilter, alltså ett 6 DB:s filter, även med 12 dB: karaktäristik.
Ett seriefilter är överlägset parallell varianterna vad det gäller musikernas placering i ljudbilden samt den mer tredimensionella återgivningen i stort. Dessutom kan impedansen i stort sätt sättas till 8 ohm genom stort sätt genom hela det hörbara frekvensbandet, Detta går oftast inte med 12 dB: filter. Där brukar impedansen hamna runt 6 ohm.
Fördelarna med Parallellfilter är att de är lättare att konstruera, men de har oftast inte samma musikaliska dynamik. Här får man skilja på om man använder element av samma karaktär eller inte. En fördel med parallellfilter är dock att de har bättre punsch eller attack, om man så vill.
Alltså Seriefilter kan/bör avvändas om elementen har eller är i närheten av samma impedans. Och att elementen för övrigt har i stort sett samma elemntdata.
Har man element med olika värden i sin konstruktion, är det inte lika säkert att man kan använda enklare filtervarianter. Alltså i regel är det så att om elementen har helt olika tekniska data, är det svårare att använda seriefilter.
Välj därför som nybörjare element som är hyggligt lika i data. Detta betyder alltså att filtren kan göras mycket enklare. Ett enkelt filter har dessutom bättre förutsättningar för ett bättre elektriskt fasläge, eftersom impedansen i de flesta fall kan hållas jämnare.
Kom alltså ihåg. Filtren har den största betydelsen för hur det kommer att bli i slutänden. Om du vill ha en stor upplevelse med de element du valt, då skall du levrarare dessa med Seriefilter, under förutsättning att elementen klarar det. Men alla element fungerar alltså inte bra med seriefilter.
Så, för att lyckas måste du alltså veta att elementen klarar seriefilter, Är du det minsta osäker här, är det trots allt bättre att överväga parallellvarianteten.
|
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jimmy |
Posted - 2018/04/05 : 20:03:33 Skall nog tillägga att 6 DB inge du lirar högt med..
Och att diskanten blir oftast lidande med ett 6 DB ..visst de funkar säkert jätte bra. Med rätt element . |
Goldfinger |
Posted - 2018/04/01 : 21:38:47 quote: Högtalare är ju ett mycket intressant kapitel. Som "neutralitetsnörd" och "mät-fascist" eller vad det nu ska kallas, känns det som att man borde konstruera/bygga högtalare med minimal inverkan på klangfärg och "känsla" (så långt det är möjligt) och lägga variationsmöjligheterna i ett steg där man kan påverka upplevelsen på ett enkelt sätt. Dvs, man har ett försteg med tonkontroller/equalizer för att skapa den "ljudprofil" man gillar för viss musik och en högtalare som återger den signal som kommer ut ur effektsteget.
Det är inte bara enklare, det är bättre ur återgivningsperpektiv också, framförallt om du har en bra mångbandig EQ med lågt Q-värde för att minimera icke önskvärd påverkan av intilliggande frekvenser. En högtalare som färgar påtagligt gör det nästan uteslutande över en ansenlig bandbredd och det bidrar till maskeringseffekter som degraderar högtalarens upplösningsförmåga. |
FBK |
Posted - 2018/04/01 : 12:55:02 quote: Jag måste vara sinnesslö, var i tråden är det skyttegravskrig?
Inte en så länge. Men Eriksson, var glad att du skrev tråden här och inte på något annat forum quote: Nä, här borde man kunna framföra sina egna meningar och motivera dom om man vill, samtidigt som man kan respektera andras rätt att ha en åsikt även om man inte delar den. Om detta är för svårt; Hur klarar ni er på en arbetsplats? Dom flesta jobbar ju.
Livet som det är IRL säger jag. Och det borde vara så överallt.
|
sladdbarn |
Posted - 2018/04/01 : 12:24:53 quote: Ja det är inte mycket man kan prata om på hififorum utan risk för skyttegravskrig.
Jag måste vara sinnesslö, var i tråden är det skyttegravskrig? |
AndersP |
Posted - 2018/04/01 : 07:20:23 Ja det är inte mycket man kan prata om på hififorum utan risk för skyttegravskrig. Jag tycker det är pennibelt att farbröder kan bråka om olika stereogrejer och vilka som skulle vara bäst. En kvinna skulle skratta ihjäl sig åt det om hon visste.
Nä, här borde man kunna framföra sina egna meningar och motivera dom om man vill, samtidigt som man kan respektera andras rätt att ha en åsikt även om man inte delar den. Om detta är för svårt; Hur klarar ni er på en arbetsplats? Dom flesta jobbar ju.
Jag håller ju som vanligt med lampuraudio, men det beror väl på att också jag är en sån där "neutralitetsnisse". Jag försöker så gott jag kan jobba med återgivning här hemma och är glad för varje förbättring jag lyckas åstadkomma. Högtalarna ska byta domän på ljudet från elektriska till mekaniska vågor och det verkar bökigt att behöva bygga om dom varje gång man vill ändra anläggningens klang. Jag tycker att slutstegs utgångsimpedanser är en underskattad storhet att labba med trots att alla vet att den oftast är högre för förstärkare med utgångstransformatorer än för dom utan. Alla fokuserar så intensivt på rör eller inte rör istället för konstruktionsprinciper. Att man kan titta ner i en förstärkare och konstatera att det sitter rör i den betyder inte att man kan belägga den med någon specifik egenskap. |
FBK |
Posted - 2018/03/31 : 18:26:15 Tur att man inte kan något om ämnet olika konstruktioner utan endast lyssnar då det verkar vara en lite känsligt ämne när man läser vad olika individer skriver. Mycket att det ena är fel, det andra rätt och det brukar leda till skyttegravskrig. |
lampuradio |
Posted - 2018/03/31 : 17:53:02 Högtalare är ju ett mycket intressant kapitel. Som "neutralitetsnörd" och "mät-fascist" eller vad det nu ska kallas, känns det som att man borde konstruera/bygga högtalare med minimal inverkan på klangfärg och "känsla" (så långt det är möjligt) och lägga variationsmöjligheterna i ett steg där man kan påverka upplevelsen på ett enkelt sätt. Dvs, man har ett försteg med tonkontroller/equalizer för att skapa den "ljudprofil" man gillar för viss musik och en högtalare som återger den signal som kommer ut ur effektsteget. Jag menar att om man vill ändra i "färgningen" av ljudet är det ju enklare att ha en lätt omställbar tonkurva i förstärkaren (equalizer) än att behöva koppla om delningsfilter eller justera högtalarnas egenskaper.
Det är ju inte lätt att göra sådana högtalare. Personligen har jag hört mycket goda resultat med bredbandselement (alltså utan delningsfilter) i kvartsvågshorn, och med elektrostatiska högtalare. De arrangemang jag lyssnat till var mycket "neutrala"; ville man ha särskild karaktär fick man lägga till den i förstärkarledet genom att ändra frekvenskurvan. |
Eriksson |
Posted - 2018/03/31 : 01:18:37 Tack Petter, du har rätt. Jag får bättra mig om jag kan. |
PetterPersson |
Posted - 2018/03/30 : 22:39:59 Eriksson, jag förstår att du reagerar som du gör på de svar du fått. Anledningen till att folk svarat raljant och ironiskt är att du generaliserar lite väl mycket i din skrift. Slutsatsen blir att den du önskar hjälpa och vägleda blir mer förvirrad efter dina råd än före. Du har liksom hoppat över hela teoribiten och går direkt på vad man kan observera i några specifika fall men utan att ge fullständig bakgrund till varför det blev just så. Skrivet i all välmening /Petter |
räven |
Posted - 2018/03/30 : 21:33:39 En bra högtalare ska återge signalen den matas med! Har inget att göra med musikstil. |
Eriksson |
Posted - 2018/03/30 : 21:05:31 Ja, säkert är det så. Men jag kan bara prata om basreflex, kan inget annat. |
soundbrigade |
Posted - 2018/03/30 : 21:00:59 Nu har jag väääääldigt få hårdrockskivor i min CD-samling men jag kan ju tycka att ett par välk9nstruerade horn kan knocka ett par BR.
Om det var en tråd för nybörjare så kan jag tycka att bästa sättet att komma någon vart för nybörjare är att kopiera fungerande lösningar lch senare testa egen design. Jag har noterat på andra ställen hurusom folk försöker, inte bara återuppfinna hjulet, utan tror att ett trekantigt hjul i armerad betong funkar bättre. |
Eriksson |
Posted - 2018/03/30 : 20:53:46 Kan vi prata seriöst om saker och ting. Det här är inget svar på något hårdrocksaktigt alls. Jag ville bara hjälpa nybörjare med min text. Men det är ingen ide, för jag får bara kritik. Jag lägger av nu. Ingen skugga faller dock på dig Petter, men jag får ungefär samma responer i andra forum. Så jag håller käft nu. Jag vill bara hjälpa, med det lilla jag kan.
|
Eriksson |
Posted - 2018/03/30 : 20:33:10 Inget alls. |
PetterPersson |
Posted - 2018/03/30 : 19:52:21 Jag fattar inte, vad har du emot hårdrock? |