HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att göra högtalre

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Eriksson Posted - 2017/10/04 : 19:44:27
Jag skulle vilja säga så här, till alla som tror att det är så enkelt att skapa en högtalare på enbart teoretiska grunder, att det inte faktiskt är så enkelt som man faktiskt först kan tro.

Teori är en sak, när den faktiska teorin kommer till mer praktiska tillämpningar, så inser man snart att den inte alltid stämmer med det vi gärna vill kallar den perfekta teorin.

Det är det här som så oftast blir så helt fel med våra tekniska ambitioner att göra den perfekta högtalaren. Tyvärr så är det så att teori och verkligheten inte alltid går hand i hand.

Vad jag vill mena med dessa rader är helt enkelt att det inte räcker med enbart teoretiska beräkningar för att lyckas bra med sin drömhögtalare.

Man måste faktiskt även kunna mäta fram dess speciella egenskaper på något sätt, och till detta krävs åtminstone grundläggande kunskaper i både mätteori och mätutrustning.

Det är här det oftast blir problem för den ambitiösa amatören, som inte har tillgång till varken mätinstrument eller mätkunskap. För den som inte kan fungera som mättekniker, finns naturligtvis inte något alternativ.

Men det är faktiskt inte så svårt att lära sig detta, och det räcker faktiskt jäkligt långt med att kunna de mest fundamentala mätningarna. Sådana mätningar kan utföras utan några dyrare mätutrustningar. Det du absolut måste ha tillgång till är en Funktionsgenerator eller en Tongenerator, och en Millivoltmeter. Millivoltmetern måste kunna mäta rätt lågt i frekvens, därför kan den dock bli rätt dyr.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eriksson Posted - 2017/12/22 : 19:39:03
Nej. jag tycker inte alls att detta är svårt,
Eriksson Posted - 2017/12/22 : 19:23:01
Meningen med den här tråden var att konstruera själv, mer än att bara gå på det mer teoretiska. Det är mycket svårt att få allmogen att förstå att detta är de egentliga rätta vägen att gå.
Eriksson Posted - 2017/12/22 : 18:39:27
Kaktus, hur det blir med olika frekvensgång i- varje rum vet jag inte alls egentligen.
Kaktus Posted - 2017/12/05 : 21:29:57
I see, du menar att simuleringar inte förutsäger hur en design kommer låta. Det var ju synd. Har inget att komma med där. Jag hoppades på en filosofisk diskussion om Zen och konsten att bygga en högtalare.:)

>Som ett rent amatörmässigt svar på Kaktus fråga om olika rum för olika högtalare. Man kan inte se på en högtalare hur den kommer att uppföra sig i olika rum.

Svårt att uttrycka mig. Min fundering var hur viktigt det eg. är med en spikrak uppmätt frekvensgång av direktljud när rumsakustiken har så stora toppar och dalar. Och vilka trade-offs innebär komplicerade filter för att nå den där spikraka frekvensgången. Skulle gärna höra förklaringar/uppfattningar om det.
lennartj Posted - 2017/11/27 : 23:30:30
Visst kan man i princip konstruera högtalare med (nästan) hur liten kon som helst som som kan återge (nästan) hur låga frekvenser som helst, men det är inte gratis.
Känsligheten tillika verkningsgraden sjunker drastiskt, om den sjunker med kvadraten eller kuben på förändringen har jag glömt för jag insåg för många år sedan att det är extremt svårt att konstruera verkligt högklassiga högtalare från grunden.

Även om nykonstruerade små bas/mellanregisterelement, som 5 1/4", kan göra större konutslag än förr med låg distorsion, tycker jag ändå att två sådana per kanal saknar den kraft jag vill ha tillång till i rum större än 20 kvadratmeter. Om de tål över 200 kvalitetswatt per kanal kanske de kan klara något större rum, om de inte samtidigt är avstämda att återge frekvenser under 40 Hz.
Numera finns ju (nästan) riktigt välljudande klass-D förstärkare med hög effekt till måttliga priser.
Jag är dock konservativ och använder klass-D förstärkare endast för subwoofersystem under 80 Hz och rörförstärkare helst i klass-A däröver i kombination med känsligare högtalare med större koner.
De ger i mina öron en piggare och mer livelik återgivning.
Leif B Posted - 2017/11/24 : 22:35:39
Instämmer med tidigare talare.
Nu för tiden kan mycket väl mindre högtalare spela fullgod återgivning i medelstora rum. Utvecklingen går sakta men säker framåt.
Mvh Leif
Eriksson Posted - 2017/11/24 : 19:32:19
För övrigt kan jag väl kanske upplysa om att det inte är så som många tror, att mindre element inte kan passa i större rum. Så är det faktiskt inte alls. Ett mindre element kan faktiskt mycket väl fungera både som bas och mellanregister, samtidigt som det går lågt ner i basen, även för större rum alltså. Möjligtvis kanske det inte går att köra på maxvolym, men de tester jag har gjort har visat på att detta funkar mycket bra med ganska hög volym och lågt ställda basreflexkonstuktioner.
Eriksson Posted - 2017/11/24 : 19:01:27
Som ett rent amatörmässigt svar på Kaktus fråga om olika rum för olika högtalare. Man kan inte se på en högtalare hur den kommer att uppföra sig i olika rum.

Det man däremot kan vara ganska säker på, är att den kommer inte att låta eller uppföra sig lika som den gjorde i det oftast mindre mätlabbet. När den kommer ut i det större vardagsrummet kommer den förmodligen att låta annorlunda, än vad den gjorde i mätrummet. Därför borde egentligen alla högtalare vara optimerade för det rum den egentligen ska stå i. Men detta är ju som alla kan förstå en utopi, för ingen tillverkare vet ju detta.
Eriksson Posted - 2017/11/24 : 18:14:21
Men en glad amatör.
Eriksson Posted - 2017/11/24 : 18:04:40
Nej men, förstå mig rätt. Naturligtvis bygger allt på teorier. Det gör ju allting i våran verklighet. Jag har kanske uttalat mig lite väl klantigt här. Det jag menar är att det går kanske inte alltid så bra om man enbart bara använder sig av teoretiska verktyg för sina skapelser.

Jag kan ibland tycka att det gått lite väl långt, när man enbart konstruerar med tex datorns hjälp. Naturligtvis har man stor hjälp av det rent teoretiska, det är jag den förste att hålla med om. Men när det kommer till det mer sublima, då kanske man måste vara beredd på att mäta.

Jag använder ju själv datorprogram för att ta fram gränsfrekvenser etc.

Jag ser i texten jag skrivit att högtalare förr i tiden bara i stort sätt kunde mätas fram, och så var det väl i många fall. Men det är ju samtidigt lite ljug, för det fanns ju även då teorier att gå efter. Och då menar jag Small and Thiel parametrarna. Många högtalare förr var nog just konstruerade efter dessa mallar.

Man gjorde helt enkelt en Kataloghögtalare.

Nu är det lite det jag ville komma ifrån med den här tråden. Det jag ville var att uppmuntra till mer riktiga mätningar. Alltså tex riktiga spänningsmätningar i filter, etc. Riktiga audiomätningar i rum, osv, under tiden man konstruerar.

Men jag är kanske så gammalmodig att jag inte riktigt fattar att detta inte behövs längre, Ja, jag vet inte. Rätta mig, om jag inte hängt med.

Jag får väl antagligen be om ursäkt för mina konservativa ideer.

Till sist vill jag upplysa om att jag är ingen ingenjör, jag är bara en ren amatör på området.

Kaktus Posted - 2017/11/18 : 08:07:53
Jag förstår inte den här tråden alls. Måste vara något ingenjörer emellan.:) Så jag blev nyfiken på vad sm menas. För en gammal statsvetare så existerar inte föreställningen att man skulle kunna låta bli att använda sig av teorier om det man observerar och vill manipulera eftersom mängden informtion är i princip oändlig. Våra generaliserade hypotesers värde hänger därför på hur väl de får oss att nå de mål man satt upp eller hur de hävdar sig i jämförelse med komkurrerande hypoteser. Inte om de är sanna eller inte. Det är min praktiska inställning och jag trodde det gällde inom högtalardesign också. Det kanske snarare är arbetssättet Eriksson menar? Alltså hur man bör prioritera var man bäst läger krutet på de olika faserna i arbetet, t ex: hypotes - designa - bygga - mäta - utvärdera - finslipad hypotes - designa - bygga - ... ?
Jag är också nyfiken på hur man hanterar att olika rum varierar så mycket över högtalares frekvensomfång alltså hur kan man se på att en högtalare ska låta bra i helt olika rum?
Leif B Posted - 2017/11/16 : 11:57:34
Personligen så föredrar jag att köpa eller bygga själv. Lite omväxling förnöjer.
Man kan få väldigt mycket välljud för en liten peng.
FBK Posted - 2017/11/16 : 08:35:43
Svar nej, då vi har olika hjärnor säger jag. Men för en del så finns den.
Leif B Posted - 2017/11/16 : 07:45:53
Det finns ingen perfekt högtalare. Eller?
Kaktus Posted - 2017/11/16 : 06:16:54
"Inte falla för det ren teoretiska". Menar du att folk mest kopierar någon ny design som ska vara den perfekta högtalaren?
Eriksson Posted - 2017/11/15 : 17:51:35
Nu vill inte jag torpedera, i och med dessa uttalanden alla förväntansfulla entusiasters drömmar angående den perfekta högtalaren. Jag vill bara upplysa om svårigheterna att kanske nå dit, med ett alltför optimistisk teoretisk syn på det hela.
Eriksson Posted - 2017/11/15 : 16:52:00
Jag får ursäkta för ett sent uttalande om detta. Men jag är en gammal människa från stenåldern#128522;där mätngar var det ända som gällde. Idag verkar det vara så att allt teoretiskt har övertagit verkligheten vad det gäller högtaleri. Det är nog inget fel i det, så länge det sammanhänger med just verkligheten, men frågan är var denna gräns egentligen går. Jag vet inte detta. Därför vill jag på något vis uppmuntra till egna ( gammal modiga mätningar),på något sätt. Förutom det så, är det, det som är det roliga med att utveckla högtalare på egen hand. Inte att falla för det rent teoretiska. Det som är roligt med denna hobby, är att konstruera med egna idéer, något som trots allt kanske förutsätter egna mätningar, när allt kommer till sin spets. #128563;
Kaktus Posted - 2017/11/05 : 13:49:29
"många väggar man vill ha i vårat tredimenionella universum. Men dom flesta har golv, bakvägg o sidovägg samt något som håller borta regnet."

Stämmer hos mig, alltså i praktiken.#128526;
lennartj Posted - 2017/11/04 : 12:28:54
Kort sagt, om verkligheten inte stämmer med teorierna (och det gör den nästan aldrig) beror det på att man förenklat teorierna för mycket och bortsett från, eller är omedveten om diverse faktorer som inte är försumbara!
På senare år har det kommit mycket bättre medel för att mäta, men man måste förstå vad man mäter!!!
EngelholmAudio Posted - 2017/11/01 : 19:34:18
Hej,

Jag har lite svårt för att hänga med i vad syftet/uppsåtet är. Att bygga högtalare är inte lätt - men heller inte rocket science. Det är viktigare och - enligt mig - svårare med marknadsföringen, om vi ser till det kommersiella.

Se lite inline-kommentarer.
quote:
Jag skulle vilja säga så här, till alla som tror att det är så enkelt att skapa en högtalare på enbart teoretiska grunder, att det inte faktiskt är så enkelt som man faktiskt först kan tro.

Problemet här är nog att kvantifiera var som är lätt och svårt. Låt säga 1 års fritids-studier (1-5 timmar per dag?) tar dig rätt långt, skulle jag påstå. Parat med praktiska prov är det riktigt bra.

quote:
Teori är en sak, när den faktiska teorin kommer till mer praktiska tillämpningar, så inser man snart att den inte alltid stämmer med det vi gärna vill kallar den perfekta teorin.

Nja...jag försöker tolka dig välviljigt. Flera teoretiska modeller har antaganden och förenklingar som ibland kan överraska vid praktiska tillämpningar. Men även här finns teorier och tumregler att luta sig mot för att mildra överraskningarna.

quote:
Det är det här som så oftast blir så helt fel med våra tekniska ambitioner att göra den perfekta högtalaren. Tyvärr så är det så att teori och verkligheten inte alltid går hand i hand.

Saknar lite kontext här, för att hålla med (eller inte).
Jag tror det är bra att ha rimliga krav. Om man med "den perfekta högtalaren" förväntar sig att uppleva samtliga hifirecensenters kombinerade, lyriska superlativs-artiklar...ja då lär man misslyckas. Eller om man baserat på en on axis mätning på ett element tror sig nå nirvana. Eller om man bygger en extremt bra högtalare men ändå sätter den i ett akustisk kass rum!

quote:
Vad jag vill mena med dessa rader är helt enkelt att det inte räcker med enbart teoretiska beräkningar för att lyckas bra med sin drömhögtalare.

Nej man måste ha en mängd teoretiska kunskaper men också parat med praktiska prov. Ett iterativt arbete.

quote:
Man måste faktiskt även kunna mäta fram dess speciella egenskaper på något sätt, och till detta krävs åtminstone grundläggande kunskaper i både mätteori och mätutrustning.

Japp.

quote:
Det är här det oftast blir problem för den ambitiösa amatören, som inte har tillgång till varken mätinstrument eller mätkunskap. För den som inte kan fungera som mättekniker, finns naturligtvis inte något alternativ.

Håller med.

quote:
Men det är faktiskt inte så svårt att lära sig detta, och det räcker faktiskt jäkligt långt med att kunna de mest fundamentala mätningarna. Sådana mätningar kan utföras utan några dyrare mätutrustningar. Det du absolut måste ha tillgång till är en Funktionsgenerator eller en Tongenerator, och en Millivoltmeter. Millivoltmetern måste kunna mäta rätt lågt i frekvens, därför kan den dock bli rätt dyr.

Det finns till och med väldigt prisvärda riktiga mätsystem, så som Clio Pocket för att ta ett exempel.


Man kan vända på resonemanget: Med en solid teoretisk grund - har du lättare eller svårare att nå nirvana jämfört med hifirecensionsläsande och lyssna/tycka, basera på silver vs koppar, basera på membranmaterial eller vilket material högtalarlådan är gjord av?
Goldfinger Posted - 2017/10/22 : 17:27:56
quote:
Man kan då utgå från att studion troligen har ett par köpta högtalare som med största sannorlikhet har rak tonkurva i frifält då detta är det vanligaste sättet att bygga...


Fast vad är en rak tonkurva per definition?
+-3db över hela spectrat?
+-2db?
+-1db eller t.o.m under?
I vilka riktningar?

det är svårt att hitta högtalare som diffar mindre än 2-3db on-axis, det är hörbart.

Att prata om en tonkurvas rakhet säger rent krasst ingenting om man inte förtydligar det vidare.
Ingen kritik så men i många fall används begreppet på ett sätt som inte gör mottagaren något klokare alls.
bjoele Posted - 2017/10/10 : 17:21:19
Min erfarenhet av studiojobb är att man (i rock/pop-sammanhang) i slutändan sitter i en vettig lokal och sen försöker göra nåt som låter bra både i en fin hemmastereo, i en hårdkomprimerad mp3:a i en iPod för nån som joggar och i en bilstereo.

Ljudet i kontrollrummet är inte "idealt", det är funktionellt för att höra vad som finns på bandet / filen.

CC Posted - 2017/10/10 : 08:17:45
Man vill ju åtminstone tro å hoppas att studioteknikern lagt lite eftertanke på akustiken till skillnad mot den ljudmiljön där de flesta sedan spelar upp slutresultatet...

Men det finns nog nästan lika många variabler och tankar i studios som hemma hos oss entusiaster.. ;-/
RuneStone Posted - 2017/10/09 : 20:09:31
Håller med Petter..
Fallerar teorin har man applicerat den fel, inte förstått den eller så saknas eller så har man felaktig input..


Vissa saker kan dock vara enklare att t.ex. mäta sig till än att räkna ut på förhand.. Det säger då inte att teorin är fel, bara att det är lättare att ta reda på det rent praktiskt..

quote:
Har man t.ex fått för sig att en rak tonkurva i frifält är idealt så har man ju inte koll på teorin.


Mjae.. Det där beror väl lite på hur man ser det..Man bör väl utgå från tonkurvan och akustiken som studion har..
Låter det hemma som det låter i studion där mediet slutmixats så låter det som producenten har tänkt och således mest "korrekt".

Man kan då utgå från att studion troligen har ett par köpta högtalare som med största sannorlikhet har rak tonkurva i frifält då detta är det vanligaste sättet att bygga...

Akustiken dom har i studion får man nog gissa sig till.
Bernt Jansson Posted - 2017/10/08 : 10:26:30
Ja Stormen, det är ju exakt sånt som är teori. Varför förakta det, bättre vore att bejaka och använda sig och ta hjälp av teorin - med förnuft.
Har man luckor i sina teorikunskaper (som de flesta har, inklusive undertecknad) kan det bli knas.
Har man t.ex fått för sig att en rak tonkurva i frifält är idealt så har man ju inte koll på teorin.
De flesta ställer ju in högtalarn i ett rum och det finns att mäta och räkna på där också.
Rummet ställer till det mer än själva högtalaren enligt min erfarenhet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000