HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analog uppgång... band på väg tillbaka?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Bogus Posted - 2016/11/17 : 16:42:13
Intressant läsning! Framför allt roligt för oss tapeheads =)
Jag kan ju inte tänka mig att band/tape får alls lika stor framgång som vinylen men bara att det pratas om det är kul tycker jag!

http://www.newyorker.com/business/currency/what-lady-gaga-finds-appealing-in-reel-to-reel?currentPage=all
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2016/11/19 : 20:43:47
Masterband kan man aldrig köpa men däremot kan man möjligen köpa en andra eller en tredjekopia. De som säljer kallar det för masterbandskopia. För varje generation ökar i bästa fall brusnivån.
För några år sedan jämförde jag olika vinylskivor från ECM med motsvarande CD-skivor. Det gick ju faktiskt inte att höra någon ljudmässig skillnad mellan dem förutom att bruset var högre på vinylskivorna. Men man ska inte glömma att mycket av skivbrus maskeras av musik. En regel säger att efter någon generation pressmatriser förlorar man c:a 18dB.
HLindgren Posted - 2016/11/19 : 10:06:35
En rullbandare ligger högt på önskelistan, inte bara för de tilltalar mig utseendemässigt utan för ljudkvalitén man kan uppnå.
Sen cassette, mer bara för det finns några fräcka där ute, men aldrig gillat det mediat riktigt.
HerrD Posted - 2016/11/19 : 10:01:59
Får man inte tag i masterband så lätt eller till överkomlig kostnad blir det svårt. Skulle gärna ha en Studer A80 eller B67 men utan mjukvaran faller idén. Det fina med vinyl är just, som redan påpekats, det stora utbudet.
Vox Posted - 2016/11/18 : 18:06:55
Vinylen har inte skuggan av en chans i jämförelse med en bra rullbandare och ett "masterband"
gcs Posted - 2016/11/18 : 17:29:09
Jag har flera olika rullbandare. Jag har en Studer A812, Technics SR1500 och ett par Nagra IV-S. Min bästa skivspelare är en Technics SL1000 med EPA arm och en puppa från Ortofon OM30& 40. Jag har tre olika kassettdeck. Pioneer CT93, Denon DRM 800 och Nakamichi LX5.
Det kan vara svårt att jämföra en vinylskiva med band eftersom vi saknar 1/4" original eller en nära kopia.
Bogus Posted - 2016/11/18 : 15:58:11
--> gcs, vilka spelare är det du har möjlighet att jämföra?
Snutten Posted - 2016/11/18 : 15:45:41
Ok kul! Hoppas du har lust att göra det, du får kora en vinnare!
gcs Posted - 2016/11/18 : 15:43:05
Jag skulle kunna göra det.
Snutten Posted - 2016/11/18 : 15:26:59
Någon som har möjlighet att jämföra en högvärdig vinylspelare med rullbandare av rang?
Björn-Ola Posted - 2016/11/18 : 12:11:59
Ingen bandsallad längs vägkanterna ännu, dock.
Bogus Posted - 2016/11/18 : 11:33:49
Vinylens uppgång hjälptes ju åt av att det faktiskt fanns en massa och åter massa backar med skivor på alla loppisar. Sen att det samtidigt blev poppis att gå på loppisar drev ju på uppgången ytterligare.
Tyvärr finns det ju inte alls tillstymmelsen till band på loppisar. Spelare finns, men inte något media, och de blanka man köper begagnat kostar MINST 300 kr styck på tradera (för 10,5" visserligen).

Hade turen att komma över en Nad 6300 Monitor series kassettdäck på auktion för några hundralappar. Den skall in på service och sen jävlar ska det spisas kassett =)
Vinyl är trevligt, men det har inte alls samma nostalgiska känsla. Om man var liten grabb på 80-talet var det kassett som man var hänvisad till. Inte fan fick man spela på morsans vinylspelare. Det blev 90% kassett och 10% vinyl. Gissa vilket media hjärtat bultar mest nostalgiskt för!
Vox Posted - 2016/11/18 : 10:00:38
Ska du ha högsta möjliga ljudkvalitet skall spelaren vara 2-spårig och hastigheten 15 ips (inch per second).
Snutten Posted - 2016/11/18 : 09:42:32
Rullband kan ju låta superbra, bättre än vinyl och cd/digitalt. Men jag kan nästan inget om detta, vilka spelare som är bra, vad kostar det och hur får man tag på bra band?
Vox Posted - 2016/11/18 : 07:37:53
Finns färdiginspelade band att införskaffa, men det kostar en hel del.
Bill Evans - Walts for Debby kostar 450 USD plus frakt.
http://tapeproject.com/product/bill-evans-waltz-for-debby/
lampuradio Posted - 2016/11/17 : 22:38:51
Om det inte finns kommersiella färdiginspelade band, kan man ju alltid spela in själv... Får man tag i en Revox eller nåt i bra skick och vettiga band så tror jag man kan få till bra kvalitet - väl lyssningsbara band.
HerrD Posted - 2016/11/17 : 20:48:17
Om man skulle skaffa en rullbandare, var får man tag på inspelningar? Vinylskivor finns det ju gott om och låter fantastiskt med en äldre kvalitetsspelare. Lyssnar i skrivande stund på A Love Supreme med Coltrane via en Thorens TD125 En välbevarad rullbandare med motsvarande inspelning skulle kännas som julafton varje gång!
lampuradio Posted - 2016/11/17 : 19:10:38
Intressant läsning! Jag kan tänka mig att det blir lite mer adrenalin och nerv från musikernas sida, när en inspelning blir lite mer som en "spelning"; det kan säkert påverka lyssnarens upplevelse.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000