T O P I C R E V I E W |
coldcut |
Posted - 2016/11/14 : 08:55:02 Ja, kommer ni ihåg den? Stereo ifrån en låda med en liten elektronikbox som kopplas in mellan signalkälla och förstärkare för att simulera steroperspektivet.
Har ett svagt minne av att jag lyssnade på den på en hifimässa för länge sedan.
Nu har ju massor av tillverkare likartade lösningar, fast med inbyggda förstärkare, dac, trådlös anslutning m.m.
Var det någon här som fastnade för Altavoz och rent av har kvar den idag?
|
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
coldcut |
Posted - 2016/11/16 : 10:46:41 Om man är intresserad av konceptet med stereoljud ur en högtalarlåda, vill jag tipsa om den här tråden:
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/257110-master-nagaoka-tetsuo-explorations-matrixed-single-stereo-speakers.html
Lite annan approach,men intressant läsning. |
coldcut |
Posted - 2016/11/15 : 09:11:42 Har hittat något intressant:
http://www.ambiophonics.org/index.html
Någon som har erfarenhet? |
coldcut |
Posted - 2016/11/14 : 22:01:45 Hmm. Vilkea högtalare som helst säger du? Undrar om det finns ngn diy klon/projekt vad gäller elektroniken som gör samma sak? Kanske en liknande högtalarkonstruktion men med två eller fyra bredbandselement vore nåt?
I mina lekmannamässiga gissningslekar inbillar jag mig att det är enklare att bredda en stereobild från två centrerade element med elektronikens hjälp, än att göra det omvända. Vilket gör det möjligt med en väldigt liten och nätt högtalarlåda. |
secanbj |
Posted - 2016/11/14 : 15:43:08 Har för mig att det var en "gubbe" som heter Bengt "burr" Pettersson som hittade på tekniken. Han höll till i min hemstad Köping och när han stängde tillverkningen köpte jag elektronikboxen som var en liten lös låda. Man kan använda den till vilka högtalare som helst som man ställer ihop och få samma effekt. "Hans" lösning gick, om jag inte har helt fel, upp i embracing sound som sedan låter andra använda denna lösning, tex Geneva sound system som har en del snygga byggen. |
coldcut |
Posted - 2016/11/14 : 15:15:54 quote: JBL Paragon är ju precis så om jag inte kommer ihåg fel
Skillnade är väl att det var mer av en akustisk lösning än elektrisk. Plus att Paragon är av krokofantstorlek, så en viss stereoseparation kommer väl per automtik pga av avståndet mellan höger-vänster, även om elementen är riktade snett innåt.
Mattias_S: Det var ju intressant. Återkom gärna hur det går om den åker fram snart. |
HLindgren |
Posted - 2016/11/14 : 14:52:21 Men Mono fast Stereo är ju inget nytt. JBL Paragon är ju precis så om jag inte kommer ihåg fel. Den byggdes för se ut som en Mono högtalare men var Stereo. Nu finns det ju andra möjligheter att trixa med fasförskjutningar för simulera tex 5.1 ljud. |
Mattias S |
Posted - 2016/11/14 : 14:46:57 Har faktiskt en altavoz singular hemma fortfarande som jag köpte när jag var nyfiken många, många år sedan. Den är inte i bruk dock men använde den för att titta på film bl a.
Ljudet påminner om t ex larsen 4 som jag hade ett tag med en enorm ljudbild om än lite diffus. Svårt att förklara. T ex i filmen kill bill kändes det som om det fanns extra sidohögtalare. Som "normal" högtalare till musik var den inte så tokig heller faktiskt.
Boxen är aktiv.
Nu när jag funderar på att sälja min anläggning i förmån för hörlurar kommer jag nog ta den i bruk igen, eventuellt med en liten nad om jag hittar en billig.
Mvh // Mattias |
coldcut |
Posted - 2016/11/14 : 13:35:31 quote: Jag tycker nog hela conceptet luktar lite "fransk lösning på icke-problem"
Egensinnne behöver inte något existensberättigande.. det bara finns där ändå..
Om ljudet blir bättre i låtsasstereo än äkta mono är nog det skäl nog för de flesta.
Vad jag funderar på lite grann är själva "effekt boxen". Är den passiv eller strömförsörjd?
Har sett att Audio Pro har en mobilhögtalare som heter Lv1 där dom licensierat samma teknik. Det verkar dock som om dom petat i en dsp som sköter signaljusteringen istället för en kretslösning. Den har dock fått rätt ljumma omdömen. |
AlfaGTV |
Posted - 2016/11/14 : 12:13:11 Jag tycker nog hela conceptet luktar lite "fransk lösning på icke-problem" Om man bara vill ljudsätta ett utrymme, varför skulle inte mono vara good enough? Att meckla med signalen genom att fasförskjuta och trolla känns som mera degraderande än att bara lyssna i mono.
Och vill man ha bra spridning finns ju allt mellan Carlsson, MBL och German Physiks som alternativ.
Men det skulle vara kul att höra om ngn använder den idag, ja! |