| 
    Av: Mikael Ydehag | 
            Datum: 
            Juli 2004 | 
            
             Plats: Stockholm  | 
           
         
         | 
      
      
        
        Ergonomi 
        Rimfrost har ett par kraftiga Supra högtalarterminaler som accepterar de 
        flesta kabelanslutningar vare sig det är gafflar, bananer eller bar 
        kabel. Slutsteget tar bara balanserade signalanslutningar så 
        jag fick låna ett par kablar av Peter eftersom jag normalt inte kör min 
        anläggning balanserat. 
        Jag frågade Peter om varför det inte tog RCA och han förklarade att om han 
        skulle ha både balanserad och obalanserad anslutning skulle ha inneburit 
        en extra omkopplare i stegt vilket ville han undvika. Peter´s tanke är också att 
        på sikt ha en balanserad källa till slutsteget.  
         
        Det enda kritiska synpunkter jag har på själva utförandet på Rimfrost är att signalanslutningen 
        sitter direkt under högtalarterminalerna och att kanterna på lådan var 
        en aning vassa. Hos mig blev det lite trångt mellan kablarna och det 
        gick inte att separera dom mer än någon cm.  | 
      
      
        
        Baksidan innehåller i övrigt  bara en nätbrunn 
        med av & på knapp. Att ha av och på knappen på baksidan på mitten av 
        steget gör att om man har det i 
        en rack så kan det vara lite knöligt att stänga av. Varför man nu skulle 
        vilja det? Hur hårt jag än körde steget blev det aldrig varmare än lite 
        över rumstemperatur. 
         
        Utseendemässigt är det en total fullträff men bilderna kan inte göra de 
        smakfullt blålysande fötterna rättvisa och den effekt de ger slutsteget. 
        Dämpa ljuset lite i rummet och det blir otroligt läckert. Till och med 
        min sambo tyckte den var snygg och barnen höll med helt och hållet.
        
        
        
        Ljudet 
        Rimfrost spelar mycket rent, avslappnat och helt utan ansträngning. 
        Betydligt mycket renare än de konventionella slutsteg som finns i samma 
        prisklass som byggkostnaden. Störst skillnad är det vid högre effektuttag där renheten består 
        så länge dina högtalare och öron orkar med. 
        
        Mina högtalares låga 
        impedans och fasvinklar rycker den bara axlarna åt och varken Dream 
        Theater eller Van den Plas kunde få den att tveka eller snubbla till.   | 
        
         
           | 
          | 
      
      
        | 
         | 
      
      
        | 
         | 
      
      
        | 
         Supras 
        högtalarkontakter, bra att ansluta till  | 
      
      
        | 
        
        Ljudbilden har stor bredd, höjd 
        och ett påtagligt djup som är mycket bra för all slags musik. Det finns 
        gott om rum mellan musiker och inspelningsrummets alla 
        vinklar och vrår finns med. Jag kan ge massor av exempel på musik där den gräver 
        fram de bakre delarna av rummet på ett fullständigt självklart sätt 
        vilket t.ex. gör inspelningar med ett stort rum till något speciellt. 
        Stora orkestrar och körer låter verkligen stora med massor av luft och 
        energi i presentationen. 
         
        
        Precis som ett riktigt bra 
        slutsteg så hanterar den intima inspelningar med samma precision utan 
        att just intimiteten går förlorad. 
        Ljudbilden har stor bredd, höjd och ett 
        påtagligt djup som är mycket bra för all slags musik. Det finns gott om 
        rum mellan musikerna. 
        
        Inga problem med S-ljud eller 
        cymbaler, alla presenteras rent och med full energi men utan hårdhet, 
        vasshet eller andra problem. Diskanten är överhuvudtaget mycket ren och 
        helt utan betoning vilket även gäller mellanregistret som är mycket 
        välupplöst och där samma renhet härskar. Inga konstigheter alls utan jag 
        uppfattar den som väldigt nära att inte påverka ljudet alls. Det är 
        väldigt skönt med ett slutsteg som gör sig så lite påmint som det 
        överhuvudtaget går och bara låter musiken flöda. 
   | 
      
      
        |   | 
        
         
        
           | 
        
         
         
        
        
        Susan Vega´s Nine 
        objects of desire är en skiva som är perfekt för att testa basförmågan. 
        Alla låtar har bas med tydligt olika karaktär och har seglar 
        Rimfrost 
        igenom utan minsta problem. De olika temperamenten som låtarna speglar 
        lyser igenom tydligt och slutsteget har bättre kontroll över 
        baselementen än mitt eget LC-Audio Zapsolute MkIV. 
        Speciellt får det stopp på det bättre 
        vilket inte är så konstigt med tanke på skillnaderna på hur de är 
        uppbyggda. Jag testar ganska många av mina bastortyrplattor och hela 
        tiden behåller den samma tydliga kontrollerade bas som har all energi 
        som mina högtalare kan hantera. Det är rent, rappt och tydligt i alla 
        lägen.  | 
      
      
        | 
         | 
      
      
        | 
         | 
      
      
        | 
         Snygg 
        separering av kanalerna  | 
      
      
        | 
         Sida 1 Sida 2
        Sida 3 
         
        © Hififorum.nu except: Logos and Trademarks are property of their 
        owners. All Rights Reserved  
         
   |