Av: Mikael Ydehag |
Datum:
Juli 2004 |
Plats: Stockholm |
|
Ergonomi
Rimfrost har ett par kraftiga Supra högtalarterminaler som accepterar de
flesta kabelanslutningar vare sig det är gafflar, bananer eller bar
kabel. Slutsteget tar bara balanserade signalanslutningar så
jag fick låna ett par kablar av Peter eftersom jag normalt inte kör min
anläggning balanserat.
Jag frågade Peter om varför det inte tog RCA och han förklarade att om han
skulle ha både balanserad och obalanserad anslutning skulle ha inneburit
en extra omkopplare i stegt vilket ville han undvika. Peter´s tanke är också att
på sikt ha en balanserad källa till slutsteget.
Det enda kritiska synpunkter jag har på själva utförandet på Rimfrost är att signalanslutningen
sitter direkt under högtalarterminalerna och att kanterna på lådan var
en aning vassa. Hos mig blev det lite trångt mellan kablarna och det
gick inte att separera dom mer än någon cm. |
Baksidan innehåller i övrigt bara en nätbrunn
med av & på knapp. Att ha av och på knappen på baksidan på mitten av
steget gör att om man har det i
en rack så kan det vara lite knöligt att stänga av. Varför man nu skulle
vilja det? Hur hårt jag än körde steget blev det aldrig varmare än lite
över rumstemperatur.
Utseendemässigt är det en total fullträff men bilderna kan inte göra de
smakfullt blålysande fötterna rättvisa och den effekt de ger slutsteget.
Dämpa ljuset lite i rummet och det blir otroligt läckert. Till och med
min sambo tyckte den var snygg och barnen höll med helt och hållet.
Ljudet
Rimfrost spelar mycket rent, avslappnat och helt utan ansträngning.
Betydligt mycket renare än de konventionella slutsteg som finns i samma
prisklass som byggkostnaden. Störst skillnad är det vid högre effektuttag där renheten består
så länge dina högtalare och öron orkar med.
Mina högtalares låga
impedans och fasvinklar rycker den bara axlarna åt och varken Dream
Theater eller Van den Plas kunde få den att tveka eller snubbla till. |
|
|
|
|
Supras
högtalarkontakter, bra att ansluta till |
Ljudbilden har stor bredd, höjd
och ett påtagligt djup som är mycket bra för all slags musik. Det finns
gott om rum mellan musiker och inspelningsrummets alla
vinklar och vrår finns med. Jag kan ge massor av exempel på musik där den gräver
fram de bakre delarna av rummet på ett fullständigt självklart sätt
vilket t.ex. gör inspelningar med ett stort rum till något speciellt.
Stora orkestrar och körer låter verkligen stora med massor av luft och
energi i presentationen.
Precis som ett riktigt bra
slutsteg så hanterar den intima inspelningar med samma precision utan
att just intimiteten går förlorad.
Ljudbilden har stor bredd, höjd och ett
påtagligt djup som är mycket bra för all slags musik. Det finns gott om
rum mellan musikerna.
Inga problem med S-ljud eller
cymbaler, alla presenteras rent och med full energi men utan hårdhet,
vasshet eller andra problem. Diskanten är överhuvudtaget mycket ren och
helt utan betoning vilket även gäller mellanregistret som är mycket
välupplöst och där samma renhet härskar. Inga konstigheter alls utan jag
uppfattar den som väldigt nära att inte påverka ljudet alls. Det är
väldigt skönt med ett slutsteg som gör sig så lite påmint som det
överhuvudtaget går och bara låter musiken flöda.
|
|
|
Susan Vega´s Nine
objects of desire är en skiva som är perfekt för att testa basförmågan.
Alla låtar har bas med tydligt olika karaktär och har seglar
Rimfrost
igenom utan minsta problem. De olika temperamenten som låtarna speglar
lyser igenom tydligt och slutsteget har bättre kontroll över
baselementen än mitt eget LC-Audio Zapsolute MkIV.
Speciellt får det stopp på det bättre
vilket inte är så konstigt med tanke på skillnaderna på hur de är
uppbyggda. Jag testar ganska många av mina bastortyrplattor och hela
tiden behåller den samma tydliga kontrollerade bas som har all energi
som mina högtalare kan hantera. Det är rent, rappt och tydligt i alla
lägen. |
|
|
Snygg
separering av kanalerna |
Sida 1 Sida 2
Sida 3
© Hififorum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved
|