Diskanten är ren, klar och detaljerad men drar inte onödig uppmärksamhet
till sig. Den är där och gör sitt jobb till alla sorters musik och upplösningen
räcker för alla slagverk jag har på mina skivor. Spelar man riktigt högt
protesterar den lite men det är nivåer som jag aldrig lyssnar på själv, så jag
upplever inte det som ett problem och jag tror knappast att någon annan skulle
göra det heller för med högt menar jag "högt!" .
Basen är fyllig och detaljerad så långt ner den når, men storleken på låda och element sätter givetvis sina gränser när det gäller bandvidd. För de allra flesta
musiksorter räcker den till, men visst finns det tillfällen när man vill ha en sub som komplement.
Helfigur
Ser man klangen som helhet så är den något svår att sätta fingret på. Trots att den har kropp och värme i mellanregistret och övre basen så balanseras inte toppen av motsvarande mängd bas. Då tror man direkt att den är ljus, men det stämmer inte heller för toppen är inte det minsta hissad, möjligen är den en liten aning reserverad. Jag upplever det som att den är fullständigt neutral förutom att den djupare basen fattas, säg från c: a 40-50 Hz och nedåt. Jämför man med många andra stativare så är det i själva verket bra med bas för den begränsade storleken med bibehållen känslighet, men jämfört med större golvstående högtalare så märks det lite mer.
Musiken
Med den begränsade botten är det lätt att tro att hårdrock inte är något för Compact 7, men stämmer
inte. Jag körde bl.a. Rush, Dream
Theater och Metal Hippie Blood och inte på någon av skivorna saknar man botten,
inte någon. Faktum är att det dynamiska driv och spänst som högtalaren besitter
gör hårdrock till något riktig kul. Luftgitarrvarning utfärdas. Visst kan man sakna några Hertz när man kör Rammstein
men förvånansvärt få skivor har bas under det som Compact 7 presterar så man missar väldigt lite.
Harbeth högtalarens förmåga att förmedla rytm är riktigt bra och det gör att man
gärna plockar fram skivor med band där just rytmen spelar en viktig roll. Big Country
hamnade i spelaren och 13 valleys ifrån ”Come up screaming”-skivan (kanon liveskiva – rekommenderas) var så levande och driven att det är helt omöjligt att
sitta still. Likaså med Pete Townshends skiva "White City" där han beskriver sin egen uppväxt. Musiken är lika brokig som den historia den skall förmedla och
både blås och rockband finns med som viktiga komponenter. Pete använder samma rytmsektion som finns i Big Country och det märks tydligt på musikens
driv och ens eget fotstampande.
Klassisk musik är Compact 7s verkliga specialitet där dess otroliga upplösning och ofärgade ljud gör att musiken har ett liv och
en vitalitet som smittar av sig
på lyssnaren. Varje instrument har sin naturliga klang och plats i ljudbilden tillsamman med förmågan till en dynamisk kontrast som passar musiken i alla lägen.
De som gillar stora orkesterverk har säkert redan en subwoofer för att fylla ut de djupaste oktaverna som de flesta högtalare har lite problem att återge. Den
behövs även här för att orkestern skall ha full dynamik i de nedre registren. Utan den så tappar man lite energi och rummet krymper.
Ryggen
Källor: Bel Canto Dac 1
& Teac VRDS X1
Högtalare: Gradient Evidence MkII
Förstärkare:
LC-Audio Zapsolute MkIV
Kablar: CN Ljudteknik Placebo, Goertz Alphacore MI2,
nätkablar från CN Ljudteknik
Akustik:
Membranabsorbenter, Diffusorer och Panelabsorbenter