Hifi för vuxna?
Harbeth Compact 7 är en högtalare där ljudteknikers yrkesvärld möter Hifi. Här finns delar och kunskap tagna direkt från studiomonitorer
och förpackade i en modell riktad till audiofilen och för hemmabruk. Låt oss kolla in hur väl de lyckats i den ambitionen.
Namnskylt
Vet vad de talar om
Det är tveksamt om någon tillverkare har en så solid vetenskaplig grund att stå på som Harbeth. Bakgrunden till detta är de arbeten som BBC
gjorde under 40- och 50-talen, där de gjorde omfattande grundforskning kring det mesta inom högtalarbyggnation. De tog fram både element, resonanskontroll
för kabinett och specifika högtalarmodeller som sedan har använts ända fram till våra dagar. BBC förstod snabbt att de inte skulle kunna klara av att tillverka
färdiga högtalare i den takt och omfattning som skulle krävas. Snabbt grundades ett antal idag mycket kända tillverkare. Det var personer som varit
inblandade i denna forskning som hoppade av BBC för att starta dessa bolag. Kef, Rogers, Spendor och Harbeth är några av de namn som kommer ifrån detta arv.
BBC hann med att ordna ett antal patent och skaffade sig en kunskapsbank som många än idag drar nytta av. De skapade högtalare för sitt interna bruk
och prioriterade naturligtvis rösthantering och att vara källan trogen. Något som ”alla” tillverkare påstår sig göra
idag men som det nog kan vara lite si och så med.
För att ge lite perspektiv på den inverkan denna grundforskning har haft på marknaden så är ungefär 79 000 st LS3/5a sålda under deras licens. Svindlande siffror
för en pyttehögtalare, inte större än en skokartong, och stativhögtalarnas urmoder.
Här
kan man läsa mer om arvet som Harbeth har efter BBC-tiden.
Kvalitet utöver det vanliga
Harbeth har sedan 1977 riktat in
sig på monitorer för yrkesbruk, främst inom skiv-, radio- och tv-studios världen
runt. De har förfinat den teknik som använts sedan starten, framför allt genom ett nytt material att bygga sina koner av.
De påstår själva att hela hemligheten med Harbeth-ljudet är just konmaterialet.
De tar sina kunskaper om låd-design och element och kopplar ihop dem med en av de tuffaste kvalitetskontroller som finns inom branschen.
Eller vad sägs om att
alla högtalare mäts upp individuellt för att de skall kunna anpassa delningsfiltren individuellt
för varje högtalare. För att sedan få ihop ett stereopar så matchas
högtalarna ihop och paret får ett serienummer. De levereras följaktligen inte
som individer utan som par och de har ett intyg från den tekniker som
tillverkat just det exemplaret. Alla data registreras så att om
något går sönder i framtiden så kommer de att kunna hitta en komponent med samma data som just det exemplaret behöver.
Biwire anslutningar
För den som vill veta mer om Harbeth och deras HiFi-program så
följ denna
länken.
När det gäller drivning av de här högtalarna så tror jag att rörförstärkare skulle fungera bra för de har en godkänd känslighet och
verkar vara en snäll last. Inte de allra svagaste rörförstärkarna kanske, men 20-50W borde räcka långt och självklart funkar de flesta transistorsteg bra. Kvalitet,
snabbhet och renhet är nog det man ska sträva efter tillsammans med de här högtalarna oavsett vilken sorts förstärkare det är.
Ljudet
Compact 7 har det renaste, mest ofärgade och uttrycksfulla mellanregister som jag någonsin har hört. OK, nu har jag sagt det så
det kommer jag väl att få äta upp en dag, men det är verkligen så jag upplever det. Registret presenteras så kristallklart och ofärgat, i sin verkliga
mening, som det bara går att föreställa sig. Högtalaren verkligen kliver åt sidan och bara försvinner så att alla röstfreaks, skulle
bli tårögda av att lyssna till en kör genom Compact 7orna. Det spelar ingen roll om det är en mans- eller kvinnoröst, båda presenteras på ett sätt som är
så involverande att det är helt omöjligt att inte ryckas med. Det är helt fascinerande att högtalaren lyckas utplåna sig själv till den grad som de gör. Låda och element går inte att upptäcka ens när man letar efter dom. Det är enkelt att följa Loreena McKennit i alla de vinklar och vrår som
”A Winter garden” består av. Alla olika slagverk har alla sitt egna ”rum” i den stora Real World-studion med tydliga skillnader i metallklang och spel.
Hennes musik, som är en blandning av keltiskt, new age och Enya, innehåller ofta många instrument och stämningar i fina inspelningar.
Det är en ganska speciell inspelning,
här finns mer om
inspelningsstudion.
Tack vare att mellanregistret är så rent så hör man precis allt som finns på skivan, och allt vad produktionen innehåller. Detaljgraden
är skyhög vilket lyfter bra inspelningar till riktigt höga höjder. Högtalaren uppnår denna Himalayanivå av renhet utan manipulation av frekvensgång
eller brist på det ena eller det andra. Ett annat sätt att åstadkomma en
illussion av tydlighet är att höja diskant- eller mellanregister så att de skall
uppfattas som ”detaljerade” men det brukar avslöja sig självt efter en tid och bara bli tröttsamt.
Harbeth har inte alls tagit till några sådana knep, musiken är därmed varken
tunn eller vass utan all kropp finns en bra bit ner i registren även om den inte når ner till
de allra djupaste oktaverna.
Det magiska mellanregistret
Ibland när man lagt på en platta kan man inte låta bli att undra om
den är mixad via ett par Harbeth monitorer. Exempelvis Natalia Merchant – ”Tigerlily” och
Suzanne Vega – ”Nine objects of desire” som båda är så otroligt rätt. Hela
skivans frekvensomfång ”ryms” i Compact 7an och allt stämmer så där totalt när
det gäller både musik och ljud. Det är både ett varmt och naturligt ljud,
samtidigt som det är supertransparent och varje minsta reverb sitter som det ska.
Det känns musikaliskt rätt även om de inte strävat efter att undvika manipulation av ljudet på någon av skivorna. Man känner en påtaglig ”närhet” till musik och
produktion i brist på bättre ord.
Vart efter jag lyssnade igenom mina skivor så kom jag på mig att tänka ”jaha, är det så här det ska låta” om och om igen. Renheten och
transientförmågan blir klart vanebildande med ständigt återkommande nya insikter om hur det egentligen låter. En härlig känsla – jag har sett ljuset.
Faktum är att jag satte mig vid datorn efter nästan varje lyssning med något speciellt jag bara måste skriva för att sedan upptäcka att jag redan gjort det.