Av: Bengt Dahlberg

Datum: Mars -05

Plats: Umeå
 

 

 

 

 

 

 

12. Nu har vi flera band som sitter ihop, dags att skära isär dem. Ta fram linjalen och de övriga verktygen igen. Placera linjalen enligt de uppskrivna måtten och lägg ett snitt. Ett efter ett blir nu banden nästan färdiga. För framtida bruk så är det faktiskt en fördel om band som inte skall användas just nu får sitta kvar på skivan. Det är ju ett bra och säkert förvaringsställe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Rengöring . Det första bandet lossas från glasskivan, man lossar först vid ena kortsidan och lyft sedan rakt upp. Bandet vill gärna rulla ihop sig men se till att hålla det sträckt, det är inte bra för nerverna när dom krullar ihop sig. Fäst bandet vid ändarna med den tvåliga sidan upp. Jag brukar hålla till på skärbordet. Tvålen torkas nu försiktigt bort med en fuktig svamp.  Krullningstendenserna försvinner alt eftersom under rengöringen. Bandet skall också få sig en släng med gummivalsen, spraylimmet som hamnar i mellanrummen gör att det blir lite småknottrigt när det lossas från glaset.

 

 

 

 

14. Korrugering och montering. För det här arbetet så behövs en korrugeringsvals. Hur valsen är konstruerad borde framgå ganska så klart från bilderna. Observera dom små skruvarna som hindrar styrplattan att glida framåt. Själva kuggarna måste poleras för att undvika risken att skada folien under korrugeringen. Poleringen görs med stålull eller "svinto".  Man gnuggar längs med kuggarna några gånger så att de blir riktigt "lena". 

15.
Placera nu bandet mitt för och i exakt 90 gradig vinkel mot kugghjulen. mata in bandet så att det fastnar och lägg på styrplattan. När väl bandet ligger på plats är det bara att veva, rätt så fascinerande faktiskt . Om man har otur så kan bandet ibland dra iväg lite snett och med dessa mylarband är det bara att slänga dem om detta händer. Dom tidigare kaptonbanden jag tillverkat hade en kraftigare bärfilm och de kunde man släta ut igen för omkorrugering. Det går som sagt inte med mylarbanden. Bandet på bilderna är ett gammalt kaptonband men det duger för att illustrera proceduren.

 

16. Montering av kontakter på banden. Släta ut korrugeringen på en yta om ca:5-6cm. Använd en rak plastlist eller något liknande, den använder man även som ett monterings-hjälpmedel när kontakten/plattan monteras. På så sätt att listen hålls i rät vinkel på bandet på en plats där den utgör ett stöd för kontakten när den viks ner på bandet (tejpen saknas på den bilden). När kontakten är placerad på bandet viks den korta band-biten upp och runt kontakten för att fästas i den andra tejpbiten. Använd rullbladskniven för att skära bort överflödet. Kom ihåg att banden skall vara några cm kortare än vad magnetgapet är långt (ca: 5 cm fungerar bra). Banden skall naturligtvis vara lika långa i bägge kanaler.

Gör gärna några extra band, ett visst svinn kan förekomma vid korrugering osv.

Nu är alla snitt färdiga.

Just det här är inte så roligt, tålamod och lugn hjälper.

Fäst bandet med tejp på kortsidorna
Tvålen är som sagt vattenlöslig. Gummivalsen igen.

Korrugeringsmaskin. Bandet riktigt placerat innan korrugeringen
Fjädern är ganska så hårt spänd. Färdigt band på väg.
Korrugeringen utslätad Kontakten "viks" ner på bandet (ingen tejp på bilden).

17. Lägg något lämpligt (pappskiva?) över nästan hela magnetgapet (för att skydda bandet). Ta den första kontakten och tryck den på plats. Lyft sedan den andra kontakten och dra undan underlaget. Tryck i kontakt nr:2. Centrera bandet vid dom limmade stödpunkterna och tryck dit dom demonterbara halvorna, dom går bättre att få dit om dom är lite fuktiga. Skruva ihop delarna och ...

 

 ...så var det klart!
 

Monteringsprocedur.

 

Men, det är klart några kompletterande bilder skadar väl aldrig...

 

 

 

 

 

 

                   

     

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett band...

Dubbelhäftande tejp.

Magnetgapets öppning minus 5cm...

 ...= 102 cm .
Bandstöd med latexslang Blev en liten buckla på bandet men... (hmrrm fummel!)

 
Inkopplat !  

Så där ja, då var det klart. Jag hoppas verkligen att dom här artiklarna kommer att glädja många självbyggande entusiaster framöver och det skall bli spännande att få följa vad som kommer att byggas. 

Lycka till och bästa hälsningar. Bengt Dahlberg

Sida 1 Sida 2 

© Bengt Dahlberg & HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved