Av: Michael J "rannagarden"

Datum: Maj 2007

Plats: Skaraslätten 

 

 

Teknik:
Vi pratar en dual-mono konstruktion som går i Klass AB. Det vill säga, RB1090 är två monoblock under samma tak med gemensam nätbrunn.

Man får passa sig vid påslag av denna krabat då den besitter egenskaper till att skrämma månget stöddigt proppskåp. Monokonstruktionens 2x1.25kVA transformatorer bildar alltså tillsammans 2.5kVA som skall matas igång vid start. Lägg på 88.000µF per kanal så får man en rejäl 'lampblinkare' - den integrerad softstartfunktion till trots. Denna bastanta strömkanons uppgift blir att skjuta igång förstärkardelarna som är utrustade med 4 Sanken-IC's  per kanal. Envar av dessa Sanken-transistorer bör respekteras för sin förmåga att kunna leverera 200W och 17A - vilket resulterar i att RB-1090 kan stoltsera med 400W i 8Ohm, stadigt stigande till att kunna banka ur sig en bit över 1000W i 2Ohm - per kanal. Så håll i hatten!
Utöver dessa modest tilltagna nummer kan jag tillägga att jag sett mätningar på annat håll om siffror så hemska som 527W i 8Ohm och groteska 2825W i 1Ohm!

 

Dylika doningar kräver dock lite kylning under arbete. Därför inte helt förvånande att plåthuven längs bägge sidor döljer heltäckande kylprofiler vilka efter lyssning på hög volym och långa pass faktiskt blir småvarma. För den inbitne öronmisshandlaren har steget också överhettningsskydd och diverse andra skyddskretsar mot mer misshandel än vad steget pallar med, men frågan är nog mer om man själv eller högtalarna klarar sig lika länge som steget. Trots återkommande, diaboliska försök att leka värmeelement med kylprofilerna, så har jag inte lyckats. Skulle man om möjligt - för jag vill inte pröva - driva förstärkaren till klippning hanterar dess skyddskretsar utmaningen på ett mjukt sätt, och skonar på så vis högtalarelement och öron lite.

Lägg till en löjligt låg distorsionsnivå och lågt brusgolv så har vi en snygg och stygg stridsvagn att verkligen bita ifrån med i stereostapeln. Tack igen Rotel!

På minuskontot ser man ganska tydligt att det har dragits en hel del kablage på korsan och tvärsan för att länka samman resurserna. Har man ögnat ner i en Rotel-konstruktion tidigare känner man igen stilen. Jag tror inte att det hade smärtat ljudet om man städat lite i kabeldragningen men det är å andra sidan bara vad jag tror. Det finns värre.

Grundljud och konstruktionsfilosofi:

Låter det nå´t?

Jo, nog låter det alltid. Första intrycket blir direkt en fråga om absolut kontroll av högtalarna, här händer ingenting utan slutstegets insyn. Det blir start och stopp på stället, inga onödiga membranrörelser eller utsvävningar. Ett genomsnittligt tillparat försteg får en tillmötesgående arbetskamrat att låta förvalta musiken då signalen blir uppenbart förstärkt så det räcker och blir över. Snabbt och angenämt vänjer man sig vid att RB-1090 kan marklyfta elaka (läs trögdrivna med låg impedans) högtalare och dänga dem i mattan. Men, det är egentligen inte det som är det intressanta med detta steget. Den intressanta frågan är om RB-1090 kan göra det och steppdansa samtidigt. Låt mig förklara...


Vid slutstegskonstruktion, som vid allt konstruktionsarbete, måste man göra avväganden. Låt oss tänka att man vill hålla komponentantalet till ett minimum i en förhoppning att få en så liten påverkan på signalen som möjligt. Resultatet blir då synnerligen puristiskt och ofta med ganska ringa effekt. Det finns gott om exempel på mycket lyckade konstruktioner i denna ända av skalan.
[Indrag]I den andra har vi det större wattantalet, som i regel kräver en massa komponenter för att hålla kraften på banan. Det borde å andra sidan innebära att det blir knepigare att hålla signalen på rätt kurs med låg distorsion, och borta från tråkiga utsvävningar, hela vägen genom alla komponenter. Det är här man som konstruktör får börja luska lite. Inte för att det per automatik innebär att mer watt och fler komponenter leder till sämre ljud även om de puristiska förespråkare må börja vifta med högafflarna vid ett sådant uttalande. Luskandet består i att smart välja komponenter och matcha dessa på ett sätt som på ett fördelaktigt vis kan klara av att skicka ut stabilt med watt och ändå göra det på ett musikaliskt, spelglatt och ofärgat förfarande - och utan för mycket distorsion och för högt brusgolv. Ingen lätt konst om man tänker efter, det vill säga att både marklyfta och steppa samtidigt. Därtill gärna steppa snyggt... Det är en liknelse men jag hoppas att den går fram. Jag vill påstå att det finns synnerligen lyckade konstruktioner i denna ända också.

 



Sanken-IC's

 

 

 

 



Power finns det, så det blir över,,,

 

 

 

Sida 1 Sida 2 Sida 3 Sida 4
 
 © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved