|
LP 5.3 RS
Per(Pac);
Vad får man då om man går vidare till "storebror" LP 5.3RS? Om ma
tittar under huven känns många av tankarna runt kretslayout och tekniskt
utförande igen från "lillebror". Även "storebror" har alla komponenterna
ytmonterade. Det är bara det att "storebror" fått ett betydligt
"biffigare" utförande på alla plan. Förutom att det sitter
kraftfullare
komponenter så har flexibiliteten ökat
ytterligare.
LP5.3RS erbjuder många fler last
möjligheter, fler förstärkningsfaktorer samt balanserade utgångar.
|
Tagning 2, LP5.3RS upp på scen
hemma hos Micke (Audionet);
Monica Z - Varsamt
Jag upplever ett behagligt lugn tillsammans med Monica. Bakgrunden är
svart vilket får instrumenten att tydligt teckna sig i ljudbilden.
Sammantaget känns varje not välkontrollerad och skärpt, en liten betoning
på Monicas artikulerade "s"; kan skymta fram vilket jag inte
känner igen från min referens. Ljudbilden känns lite grund men har en fin
bredd.
Rickie Lee Jones - Girl At Her Volcano
Rickie Lee Jones röst är inte den lättaste att återge, men här finner jag
det som jag lärt mig att älska hos henne. Det här är en mycket dynamisk
inspelning och det upplevs tydligt. Jag är van med en presentation som
stiger fram, här är den något tillbakadragen. Tonalt känner jag igen mig
men jag saknar lite tyngd i återgivningen. Ljudbildens intryck kvarstår
från lyssningen på Monica, det vill säga bra bredd men saknar lite djup.
Smog - A River Aint Too Much To Love
Åter igen upplever jag ett lugn, i stort sett obefintligt med brus vid det
glesa introt till låt nummer 1. Gitarrens toner klingar ut rent med ett
tydligt och exakt anslag. Jag kan dock sakna lite tyngd och kraft i den
musikaliska presentationen.
Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat
Ett litet svagt knaster i början som jag tidigare inte detekterat vid
avspelning. Pianot saknar lite attack och anslagen känns något mjuka.
Rösten från Jennifer har nerv och hennes känslor når fram till mig, jag
upplever en fin kontroll. Det börjar utkristalliseras sig en röd tråd i
återgivningen och den tydligaste är kanske ljudbilden som här känns bekant
från förgående musikexempel.
|
Klickbar bild!
Klickbar bild!
|
Wilmer X - Klubb Bongo
Wilmer X är väl kanske inte direkt audiofil musik, men musiken gör mig
glad och ger mig energi. Startar med spåret Bakom år 2000.
Gitarrerna blir lite metalliska i klangen och saknar lite av den attityd
och attack jag vant mig från min referens. Men jag kommer ändå in i
musiken tack vare närvaron skapad av den fina rumsinformationen jag får ta
del av. Nästa spår blir
Hon är ihop med en insekt. I den här låten är det mycket energi, men
jag har inga problem att hänga med i melodislingorna. Det är inte ett helt
ovanligt problem att ljudbilden grumlar igen när det öser på musik från
alla håll och kanter, men inte här! Det är mycket kontrollerat och energin
går igenom loud and clear. Referensen ger mig lite mer tyngd och attack.
Hemma hos Per (Pac);
Jag kopplar in
LP 5.3RS balanserat och kör igång. Det tog lång tid för mig att hitta
något att hänga upp min lyssning på LP5.3RS på. Oavsett musiktyp
eller inspelningskvalité hittade jag inget som stack ut. Det tog mig veckor att inse att
det jag letade, den där lilla tråden att börja nysta i, inte fanns. Att
bedömma LP 5.3RS är nog något av det svåraste jag någonsin tagit på
mig. I min
anläggning var LP 5.3RS helt homogen. Eftersom allt hängde samman
så var det inte konstigt att jag inte hittade någonstans att börja nysta.
Det första jag
lade märke till var att LP 5.3RS hade till och med mindre
egenljud/brus än vad LP3 hade.
Min Lyra pickup
kan vara åt det vassa hållet om man inte matchar den bra med RIAAt, LP 5.3RS
tog ett brottargrepp på pickupen och tyglade alla vassheter utan att
förlora upplösning eller skärpa. Den tog samma grepp i basområdet och
tyglade ljudet så att det som kom ut var rappt och dynamiskt. Just det där
rappa och dynamiska är svårt beroendeframkallande. Jag upptäckte att jag
grävde djupare och djupare i skivsamlingen efter dynamiskt matrial. Många
av Steely Dans skivor passerade revy - Aja, Gaucho
och The Royal
Scam dansade alla förbi. Nils-Erik Sparf antog inte näckens skepnad längre när han
spelade på Antonio Vivaldis - De fyra årstiderna. Nu var han något
betydligt mer hotfullt som krävde uppmärksamhet. Steve Dobrogosz piano på
Radka Toneff - Fairytales hade den där extra lilla anslagseggen som
kan vara svår att återge. Det blev några rejält sena kvällar...
|
Sammanfattning
av
Micke (Audionet);
Vem kunde ana att vi skulle få så
likartade upplevelser i två så vitt skilda anläggningar och rum? De
skillnader som trots allt kunde uppdagas kan förmodligen härledas till att
jag (Audiuonet) körde med single end koppling medans Per (Pac) använde sig
av möjligheten till balanserad koppling. Det är fantastiskt roligt att få
möjligheten att testa på det här sättet. Vi har gjort det en gång
tidigare, då var vi
fyra som städade nätet. Resultatet av
testet får en spännande upplösning när vi får ta del av varandras texter.
Det var överraskande att den försynta lilla svarta boxen Moon LP3 skulle
ge oss så mycket musik. LP3 har en härlig värme och närvaro. Den hänger
inte upp sig på detaljer utan kan få det mesta att låta musik.
Instrumentens klang avtecknas på ett naturligt vis. Den spelar gärna från
bakre ledet, det vill säga att den inte kastar musiken i knät. Den är
något snäll i sin presentation och saknar lite kraft i de allra lägsta
frekvenserna. Det här är inte ett RIAA steg som kommer med sensationella
avslöjande utan erbjuder trygghet och musikalisk glädje.
LP5.3RS har mer av allt utan att sticka ut, vilket gav Per (Pac)
lite huvudbry. Homogenitet och kontroll är något som vi båda förknippar
med detta RIAA steg. Jag upplever den som lite lättare på foten, responsen
känns tydligare, exaktare och mer direkt. Större fokus vid detaljer och
musiken får mer volym att sträcka ut i. När energin ökar så spänns
musklerna ytterligare för att styra upp händelserna. Inte riktigt samma
värme som i LP3 men den är absolut inte kall i sitt framförande. Den
placerar händelserna på behörigt avstånd så att man känner sig avslappnad.
Vi vill framföra ett tack till Audionord och Ludwig för att de så
tålmodigt låtit oss testa Moon LP3 och LP5.3RS.
Micke & Per |
Fakta:
Mickes(Audionet) anläggning:
Akustik:
8,6kvm Dacron
Skivspelare:
VPI Aries 3
Signature med superplatter, SDS motorstyrning samt Benz LP.
RIAA:
Audionet PAM
V2.
CD-spelare:
Audionet ART G2
och EPS.
Försteg:
Audionet PRE 1
G2 och EPS.
Slutsteg:
Audionet AMP II
MAX.
Högtalare:
Acapella Violon
MK III.
Bänk:
Finite Elemente
Pagode Signature.
Fötter:
Cerabase,
Ceraball, Feet of Silence, DIY delrinkonor.
Kablar:
JPS Nätkabel,
Acoustic Zen nät-, signal- och högtalarkablar.
Pers(Pac) anläggning:
Akustik: V5x4,
DIY tubetraps & DIY BAD-paneler
Skivspelare:
Audiomeca J4 med SME V och Lyra Titan I, Jorma Prime tonarmskabel
RIAA: ASR mini
Basis och Vitus Audio
Försteg och CD-spelare:
Gondul M
Slutsteg:
Balanced Audio
Technology VK150SE
Högtalare:
Magnepan 3.6R
Kablar:
DIY signalkabel,
Jorma JPC2.5 och Transparent nätkabel, Inlånade Jorma
design Origo högtalarkablar
Fötter:
Feet of
Silence.
Skiljetrafo:
2x500VA
Mer info om Moon LP5.3 RS & LP3:
Simaudios hemsida:
Simaudio,
Moon LP5,3,
Moon LP3
Svensk importör:
http://www.audionord.se/
|
|
En liten DIY-parantes
hemma hos Per(Pac);
Ja, jag
erkänner, jag har svårt att hålla fingrarna i styr när jag väl kommer
innanför skalet på en konstruktion. Den lille ingenjören i mig vill börja
gör små förbättringar...
När jag fick se
att LP3 hade en extern väggbula som matar den med +12V började den lille
ingenjören fundera över vad som händer om man kopplar in ett aggregat som
reglerar bättre? När jag var nästan färdig med lyssningen började jag
raida källaren på aggregat som gav just +12V. Jag hittade två väggbulor i
källaren. En av äldre linjär-reglerat slag och en modern switchad till en extern
Hårddisk. De hade till och med rätt 12V-kontakt så det var ruskigt enkelt
att byta.
Hände det
något då?
Jag började med
att koppla in det moderna switchade aggregatet. Jag upplevde ingen som
helst skillnad emot det medföljande MOON-aggregatet. Den lille ingenjören
fick sig en ordentlig törn och det muttrades ett "MEN!!! Vad sjutton är
det här?????". Det var med
misströstan som jag kopplade in det linjärreglerade aggregatet och
slog mig ned i sweetspot för att avnjuta De fyra årstiderna för
"femtioelfte" gången. Döm om min förvåning då jag började känna igen
dynamiken från LP5.3RS. Den lille LP3 hade förfinat spelkaraktären,
speciellt i basområdet, och började efterlikna storebror!
Den lille
ingenjören inom mig slog frivolter och ett "vad var det jag sade"
var inte långt borta. Det var dags för Steely Dan - Aja. Jag
satte mig i sweetspot igen. Jodå, kanske inte riktigt lika tyst och
dynamiskt som LP5.3RS, men ett snäpp upp emot orginalaggregatet var det
allt.
Slut på
parantesen.
Att
kraftaggregat kan påverka slutresultatet är vare sig magi eller ett
mysterium. Kraftaggregatet är en av de dyrare komponenterna i en
konstruktion så det är inte konstigt att man pressar priset genom att
skicka med en väggbula som gör jobbet men inte mer. Att jag fick skillnader när jag bytte väggbulorna är inte
konstigt, det är vanlig fysik som ligger bakom. Men att gå till botten med vilka fysikaliska storheter som påverkar LP3 är ett
allt för stort scope för en sådan här artikel. Anledningen till att jag
gjorde det här var enbart den "lille ingenjörens" nyfikenhet.
Testet utfördes heller inte vetenskapligt. Det enda jag kan konstatera är att jag
upplevde en skillnad hemma i min anläggning, vare sig mer eller mindre.
|
Sida 1 Sida 2
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved
|
|
|