|
|
Riktig korrigering?
Moon Audio LP 5.3RS &
LP 3
|
Inledning
av Per (Pac);
Även om Kanadensiska Simaudios varit
verksamma i över 25 år är inte de
vanligaste på våra breddgrader.
Deras MOON-märke lanserades i mitten på 90-talet och har sakta men säkert
tagit sig utanför den nordamerikanska kontinenten.
När Micke och jag fick chansen att låna två
av deras RIAA-förstärkare LP 5.3RS och LP 3, svarade vi direkt
"JA!!". Det är svårt för två svårt vinylsmittade HiFi-entusiaster att stå
emot en sådan lockelse.
De två
RIAA-förstärkarna vi lånade av Audionord var LP 3, som är deras instegs RIAA, och LP 5.3RS,
som tillhör deras "5.3"-serie.
Micke(Audionet) och jag(Pac) bestämde oss för att inte dela med oss av
lyssningsintrycken innan vi skrivit dem för att på det viset inte påverka
varandra. På så sätt hoppas vi skapa två fristående intryck från två helt
skilda anläggningar och helt skilda HiFi-entusiaster. |
Klickbar bild! |
LP 3
LP 3 är ett
robust byggt RIAA med extern nätdel av väggbulemodell. Tack och lov så
justeras förstärkning och last inuti aluminiumlådan så jag tog mig en en
stund med förstoringsglas och lupp för att se på hur de gjort. Vad jag kan
bedömma har de gått grundligt tillväga. En av anledningarna till att de
fått ner storleken är att de har en kompakt layout med ytmonterade
komponenter. Den stora fördelen med kompakta mått och
ytmonterat är att man kan få ner |
längden på
signalvägen till ett minimum. Det gör att det blir enklare att tygla
elektromagnetisk påverkan samt emission. RIAA-kretsen är baserad på
operationsförstärkare med polypropylenkondensatorer både för
kraftavkoppling och RIAA-korrigering. Kraftdelen blir av naturliga
storleksskäl inte så imponerande när man bygger så kompakt som LP 3 är.
Men de lämnar inte elektroniken åt sitt öde åt de störningar som tar sig
genom väggbulan. Både plus och minus matningen drosselfiltreras och
elektronikens spänningar regleras från den drosselfiltrerade inspänningen.
Att ha en väggbula skapar även utrymme för den egna uppfinningsrikedomen.
Mer om det under min DIY-parantes i slutet av artikeln.
Kretskortet är
ett flerlagerskort med separata jordplan. Den LP 3'an vi fick lyssna till
var ROHS-märkt. Det kan ju tyckas att en
|
Klickbar bild! |
miljömärkning inte
har i en HiFi-artikel att göra, men den som läst/hört "den är lödd med
silverlod" som försäljningsargument bör spetsa öronen. ROHS betyder bland
annat att man skall reducera blyinnehållet i produktionen till noll.
Vanligt lödtenn innehåller bly och det har man altså fått byta ut om man
skall ROHS-märka sin produkt. Det man har kvar som alternativ är... Ja
just det, silverlod. =)
Last-och
förstärknings-justeringarna görs på små omkopplare monterade på kretskortet.
Förstärkningen har två steg, 40dB för moving magnet pickuper och 60dB för
moving coil. Lastjusteringen har inte bara resistiv last(100 ohm och 47
kilo-ohm) utan även en kapacitiv last(0 eller 100 pico farad). Att kunna
lasta om med kapacitiv last är inte jättevanligt men ibland med vissa
pickup/tonarma/tonarmskabel-kombinationer kan det vara
användbart så här får MOON LP 3 ett plus i kanten. |
Klickbar bild! |
Att koppla
in LP 3 i anläggningen är an ganska enkel operation. Man skruvar bort
skruvarna för locket i bakkant på lådan och drar ur kretskortet bakåt, gör
sina justeringar, skjuter tillbaks kretskortet i lådan, skruvar dit
skruvarna för locket, kopplar in sina signalkablar och sätter i kontakten
från det externa kraftaggregatet. Hela proceduren tar mindre än 10 minuter
och är väldigt enkel.
Kontakterna
på LP 3 är bra, speciellt jordskruven är föredömlig. Räfflorna på
skruven gör att man får bra grepp och kan skapa en godkontakt till
skivspelarens jordkabel.
|
LP 3 uppe på scen.
hemma hos Micke (Audionet);
För
mig är MOON från Simaudio som märke ganska okänt. Jag har en kompis som
lever lyckligt med ett slutsteg från dem och jag har lyckats närvara ett
par mässor där de bjudit upp till musik, men bortsett från det så känner
vi inte varandra närmare. Det skall vi ändra på!
Jag
plockar ivrigt ihop en samling plattor som jag skall använda för att
försöka klargöra mina lyssningsintryck.
Wilmer X - Klubb Bongo
Wilmer på scen, skånsk rock får ta sig genom LP3. Basgångarna känns
fylliga, men jag saknar lite längst ner i botten jämfört mot min referens.
Det känns lite snällt, jag önskar en aning mer råhet och attack för att
Wilmer skall ta ett riktigt grabbatag i mig . Klangen från inspelningen
känner jag igen och är något varmare än brukligt i min anläggning.
Fortsätter med Hon är ihop med en insekt; ett spår som har högre
puls. Energin i musiken ökar och utrymmet för tonerna tätnar. Tyvärr blev
detta ett spår som inte lyckades locka fram det bästa ur LP3. Det blev för
mycket på en gång och det grötade ihop sig, instrumenten bildad en matta
av ljud som saknade tyngd och driv. Ljudbilden kröp ihop och det
utspelades en platt tvådimensionell scen.
Monica Z - Varsamt
Pickupen hoppar till och skivan snurrar, samma härliga svarta bakgrund som
brukar nå mina sinnesintryck från denna skiva, härligt! Monicas röst som
är lite besvärlig ibland tar sig fram genom luften och träffar mitt
hjärta. Ett solitt framförande av Monica och hennes röst trivs med LP3.
Monica har det lite trångt på scenen, instrumenten har inte lika mycket
utrymme som de brukar.
Rickie Lee Jones - Girl At Her
Volcano
Ytterligare en dam gör sig bekant. Rickie Lee Jones har blivit en flitigt
spelad artist i vårt hem och denna inspelning är den absolut mest dynamisk
som snurrat på min tallrik. Spåret #8221;Under the boardwalk#8221; är min
dynamiktestare. LP3 har inte samma resurser att hantera dynamiken som
Audionets PAM V2. Det är lättlyssnat med värme och musikalitet, basen
tappar lite ork i botten men ger inte avkall på rytmen. Som jag tidigare
noterat är ljudbilden i djupled begränsad. Jag är ändå lite förvånad över
att denna RIAA som till formatet inte gör så mycket väsen av sig ändå
hänger med så pass bra i svängarna.
|
Smog - A River Aint Too Much To Love
När nu nästa platta skall få ge mig mer intryck av vad den lilla svarta
lådan kan prestera så noterar jag ett litet brus. Tanken som far genom min
skalle i nästa moment är att det kanske inte var så lyckat att testa utan
vetskap om pris. När jag läser igenom mina anteckningar så kan jag se hur
jag upplever den i en direkt jämförelse med min referens. Hmmm, jag
fortsätter i alla fall och fler intryck ger sig till känna. Klangen är
underbar i gitarren, anslagen är smekande och mjuka över stålsträngarna,
mycket behagligt.
Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat
Bilden av LP3 börjar bli tydlig. En värme i musiken gör sig gällande och
Jennifer låter bra. Hennes röst har bra närvaro och den tonala klangen
uppskattas av mig. Precis som tidigare så är tillkortakommande tydliga på
samma områden. En del detaljer försvinner för mig även här, basen når inte
riktigt lika djupt och ljudbilden är något krympt i alla dimensioner.
Hemma hos Per (Pac);
Storleken på LP
3
kan vara förledande. Det är lätt att man börjar fundera på vad en så pass
liten apparat mäktar med. Vi är ju vana vid att ett RIAA skall ha
betydande storlek och helst ha en vikt som matchar. Det var med viss
misstro jag började lyssna på LP 3. Redan när jag kopplade in LP 3 fick
jag en vägledande signal; Jag brukar alltid kolla att jag får ljud
i riggen efter en omkoppling genom att göra rent nålen på pickupen med en
liten borste. Det var väldigt tyst om riggen innan jag drog med
borsten. Jodå, jag hade kopplat rätt men som sagt; LP 3 var tyst, riktigt
tyst. Jag började med ZZ Top - 10 legendary texas tales,
skitig bluesrock med mycket känsla. Känslan fanns där men musiken
"översköljde" mig inte utan höll sig snyggt på högtalaravstånd så jag
kunde plocka in det som jag ville. Det var bra "drag" och det kändes
rytmiskt, precis som det skall göra. Nästa platta ut var också inom
Bluesen, men
|
Klickbar bild!
|
en svensk artist denna gång;Peder af Ugglas - Autumn shuffle
hamnade på
skivtallriken. Nu hände det grejer må jag lova! Det blev luftigt,
välupplöst, mjukt och alla instrument lät "instrument". Jan-Eric Persson
har vårdat grundmatrialet fint på den här utgivningen och den dimunitiva
LP 3 hängde med i svängarna. Efter åtkilliga plattor av växlande kvalité
började ett mönster växa fram. Det var dags för paradplattan med stort "P"
för tillfället. För ungefär ett år sedan förärade en kompis mig BIS
inspelningen av Antonio Vivaldi - THE FOUR SEASONS med
Nils-Erik Sparf. Det är en helt fantastisk tolkning av de fyra årstiderna
på en fantastisk inspelning, kort sagt det bästa av det bästa. LP 3
visade upp samma spelstil igen, "känslan" fanns där men den sköljdes inte
över mig utan jag kunde lungt sitta där och "plocka" det jag ville ur
ljudbilden. På några ställen på skivan undrar jag om inte Nils-Erik Sparf
egentligen är näcken för han spelar som om det inte fanns någon morgondag.
Det är väldigt dynamiskt samtidigt som man kan höra stråkarna glida över
strängarna. Allt detta fick LP 3 med. Misstron hade sedan länge förbytts
mot en känsla av respekt. LP 3 gjorde riktigt bra ifrån sig i min rigg.
Det var dags att ta storebror LP 5.3RS på pulsen. |
Sida 1 Sida 2
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved
|