|
|
|
|
Text & bild:
Calle_jr |
Datum:
September 2007 |
Plats:
Malmö |
|
En mestadels subjektiv artikel om...
LYRA SKALA - 3D I
NATURLIG STORLEK |
|
|
I en tidigare artikel skrev jag om
Lyra Argo i. Nu kommer Lyra med sin 5:e generation pickuper,
med nya material och konstruktionslösningar. Först ut är Lyra Skala
(25.000kr), och jag har fått möjlighet att lyssna in mig på den i
samma system som Argo i. Så, en intressant fråga är förstås
om Lyra lyckas höja den upplevda prestandan väsentligt för en kund
som betalar det dubbla för en uppgradering i samma familj. Kan den
det?
De första dagarna efter montering
spelar jag en bunt skivor enbart för att lyssna in mig utan att
fundera i hifitermer. Alla pickuper behöver inspelningstid. Efter en
vecka känner jag att det är dags att börja ta pulsen på den. Det är
fredag kväll och jag spelar vax efter vax i rask följd; Björks
fantastiska debut på albumet Debut, Carl Orffs mastodontopera Carmina Burana, Tom Waits
uteliggarmusik på Rain Dogs, Mary
Coughlans sammetsröst på Uncertain Pleasures och Led Zeppelins tunga
bluestolkningar på deras första. Uncertain pleasures, hmm... |
Jag är fascinerad, på gränsen till besatt, av pickuper i
allmänhet. Nördigt och esoteriskt visst, men när en riktigt fin pickup spelar
blir känslan extatisk. Att en så liten tingest som en oinvigd knappt
lägger märke till kan göra att musiken kommer till liv på detta sätt.
Denna känsla infann sig även med Lyra Argo i, och jag skrev i en
tidigare artikel en recension om den,
här.
Man kan undra varför det inte skulle vara gott nog att stanna med Argo,
som har de kvaliteter jag i första hand strävar efter hos en pickup -
transparens, upplösning, detaljer. Jag kan bara skylla på nyfikenheten.
Om steget till Argo gav mig dessa upplevelser, hur skulle steget till
Skala då bli? Say no more! Setup och
konstruktionsprinciper
Skala är den första
pickupen i vad Lyra kallar generation 5. Den
ser likadan
ut som de i 4:e generationen, förutom att den har något högre flänsar (delen närmast
pickupskalet).
Det som skiljer är
materialval och infästning. Skala är uppbyggd på ett smalt massivt
metallskelett, ett block som löper som en ryggrad genom kroppen. Detta skelett
bär nålarm, magneter och anslutningskontakter. Det avlånga skelettet är inbäddat
i en vit polymerkropp. Konstruktionen kombinerar ett tätt och starkt
metallskelett med en lätt och död polymer. Det resulterar i en väldigt stark
konstruktion med bibehållen måttlig vikt. Polymeren har gängade, ingjutna
infästningar på undersidan av de (för Lyra) karakteristiska flänsarna.
Vid
monteringen dras skruvarna med förspänning så att polymermaterialet pressar
metallskelettet mot pickupskalet. Det gör att man får en oerhört stum koppling,
och
|
Här syns metallskelettet som får ett mycket högt
tryck mot pickupskalet när skruvarna dras åt. |
De gängade bronshylsorna är ingjutna i underkant av
flänsarna. Här syns också att den nya generationen har utförts med
högre flänsar. |
mekaniska
vibrationer transporteras mer direkt upp i armen. Man får vara
försiktig bara så att man drar åt i jämn takt och inte för hårt.
Observera att det alltså inte går att montera den på ett pickupskal
med gängade hål.
I tysta spår på Analogue Productions – The
Ultimate Analogue Test LP är den knäpptyst. En pickup av denna kaliber har
cirka 15kg tryck per mm2. Den optimerade slipningen ger
förutsättningar för att nålen ska ta
upp musikinformationen, och i princip inget annat. Ytrepor (dragrepor) är inga
problem.
Den har en hög
utspänning på 0.5mV och, precis som Lyras övriga pickuper, en
komplians på 12. Mer teknisk information och specifikationer finns i
slutet av artikeln. |
|
Tonalt samesame och
en framåt presentation
Jag är nästan
förstummad av ljudet. Det är verkligen vackert! Jag har svårt att koncentrera
mig på att bestämma pickupens tonala karaktär, perspektiv, ljudbild och såna
saker. Men efter viss stålsättning bekräftas i alla fall min misstanke att Lyra
inte ändrat en av sina fundamentala preferenser. Skala är – liksom Dorian, Argo
i, och Titan i – tonalt neutral. Samesame.
Jag vågar påstå att Lyras pickuper ger en mer framåt
presentation i perspektivet. Om än min erfarenhet bygger på |
lyssning i olika system, så är de flesta andra
pickuper jag hört (Benz, Clearaudio, Shelter, Grado, Sumiko) mer laid-back. Det ger
en fin balans i mitt system och man vill trots denna påstridighet vanligtvis hellre skruva upp volymen än
ner.
Ljudbildens utsträckning i plan och djup är samma som med
Argo i. Det är dock lättare att plocka ut var instrumenten finns. De är
mer distinkta. Speciellt i djupled, där begreppet 3D och fokus faktiskt gett
mig en ny innebörd. 3D är inte bara storleken på ljudbilden i plan och djup.
Och fokus är inte bara en röst eller gitarr mitt mellan högtalarna. Jag har
säkert hört det förut i andra system, men inte här hemma där jag har tid och
lugn att uppleva det. När 3D och fokus samverkar. Fokus på olika ställen
samtidigt.
But different.
|
|
Så låter inte The Köln Concert
Både Argo i och Skala
har en klar och markerad diskant. På besvärliga inspelningar med en tendens till
sibilanter i röster, skarpa fioler eller metalliska saxofoner visar Skala sin
styrka tydligt. Nålen verkar ta sig an spåren noggrannare och snabbare. I
stället för distorsion mejslas musiken ut. Musik som satts ihop av mindre
nogräknade producenter ska passa sig för Skala. Det blir nästan komiskt att
lyssna på dåligt samplad elektronika och liknande. Som tur är blir man å andra
sidan rikligt belönad med musik som är välproducerad.
|
|
Jag har
aldrig träffat vare sig Lindsey Buckingham eller
Stevie Nicks. Men deras rösters karaktär på skivan Buckingham-Nicks låter förbaskat likt hur jag skulle gissa
att de låter IRL. Förvisso genom mikrofoner, men ändå. Jag har inte
träffat Keith Jarretts piano heller, men klangen på
The Köln Concert är förförisk och dramatisk. Jag gissar att
Keith Jarrett skulle nicka instämmande till de tonkvaliteter i pianot så som de återges med Skala.
Egentligen har jag en gammal föreställning att ett piano är ett
referensinstrument för toner - klangigt, klart, transparent,
detaljerat och entonigt i varje tangent. Så låter inte The Köln
Concert med Skala. Referensklangen finns där, visst. Men
mikrodynamiken i anslagen får samtidigt tonerna att skapa
övertoner med mer karaktär av stränginstrument. Pianon låter
olika, men om man skulle bestämma ett slags referenspiano
(kanske någon har gjort det?), inbillar jag mig att det skulle låta såhär.
Basen i Donald Fagen – Morph The Cat är stor, luftig
och överväldigande pompös. Det låter tungt elektriskt när denna flödande bas
verkar fylla rummet. På en akustisk skiva, som Stan Getz – Voyage, låter
basen mer melodiskt än rytmiskt. |
|
Skala återger det snabba, distinkta samspelet i
trion på ett fantastiskt sätt. Det är inte bara saxofon och piano som drar till
sig öronen utan även kontrabasen, med ett snabbt plockande spel genom trixiga
och musikaliska harmonier.
Dynamik och timing
Jag fick låna en XLO Reference Recording CD av
Boombox på HiFiForum. Spår 14 (Shiny
Stockings med DePaul University Jazz Ensemble) har en fantastiskt
imponerande dynamik. Någon så bra illustration av makrodynamik har jag |
|
inte på vinyl vad jag vet.
Skivor som kommer riktigt nära är fina inspelningar av klassisk musik, som
exempelvis de ryska inspelningarna med Byron Janis eller Osipov State Russian
Folk Orchestra på Mercury Living Presence. Även stillsamma, sparsamma
skivor kan skvallra om dynamik eller för den delen komprimering. Radka
Toneff – Fairytales är ett praktexempel på det förra. Denna skiva har tätt
med tysta partier där även svärtan blir tydlig. Skala gjorde mig här påmind
om att spelaren behövde servas. Pickupens släpande rörelse mot vinylen
hördes i högtalarna. Remmen måste bytas, centrumlagret putsas och oljas, och
de fyra reservoarerna till upphängningen fick fyllas på med silikonolja.
Detta krävdes för att det skulle bli riktigt tyst där det var tyst på
skivan. |
Mikrodynamiken i Ry Cooders gitarr på Paris-Texas har gett många av oss
gåshud. När skivspelaren blivit
|
|
servad och jag lade på spår 1
fick jag efter 20 sekunder dra upp ärmarna på min långärmade T-shirt. Efter
ytterligare 20 sekunder tog jag av tröjan. Say no more!
Al di Meola, John McLaughlin, Paco de Lucia – Friday Night In San Fransisco
är en annan skiva med fantastisk makro- och mikrodynamik. Tre akustiska gitarrer
live, som tävlar i snabbhet, styrka, rytmer och smärtande flamenco. Jag gillar
de små tonförändringar som Al di Meola gnider fram när strängarna förlängs på
gitarrhalsen och skapar nerv. Tekniken i sig är imponerande, men förmågan att
|
engagera och skapa närvaro är rentav obegriplig.
Peter Gabriel – IV och Roxy
Music – Avalon pumpar på rejält till ganska höga volymer. Det är rytmiskt,
fartfyllt och medryckande. Timingen känns perfekt. Vid stökigare musik och högre
volym säger något i min kropp FOPP! Vad det är vet
jag inte idag, men jag misstänker det beror på efterklangen i rummet. Eller
åldern... Men kontroll och exakthet finns där när jag spelar gamla Frank
Zappa och Thin Lizzy. Bara volymen hålls vid måttliga nivåer. |
Musikalitet
Musikalitet är en hyfsat viktig egenskap att bedöma. Vissa
produkter saknar liv och förmåga att engagera lyssnaren. Likadant är det om det
finns något i kedjan som inte är rätt inställt eller uppställt. Musikens nerv är
ofta det man lyckas locka fram sist, och samtidigt det som försvinner först. Om
en produkt är dåligt konstruerad eller felaktigt konfigurerad låter den stressad
eller bara tamt, utan förmåga att återge musikalitet.
För att få grepp om hur det
står till med musikaliteten brukar jag lägga på Elvis
– Is Back eller Van Morrison – Inarticulate Speech of the Heart. Jag gör
likadant med Skala och med Elvis
spelar jag spåret Fever såklart. Hans röst är definitionen på cool, och man
flinar trots det åt den något larviga övertydligheten när trummorna demonstrerar
vad man kan göra med stereomediet. I Articulate speech är det den väsande saxofonen i Celtic Swing
som uppehåller Van the Man från att sjunga. Gitarrer och trummor
ger genom sin utsträckning tyngd åt Connswater. De olika
flöjtinstrumenten flyter obehindrat fram i snabba keltiska harmonier. En vacker
trumpet skvallrar om att Mark Isham är med och spelar.
|
Jag är motsatsen till besviken. Visst, dessa spår var
musikaliska även med min Grado MM, Walker, Luxman L-430
och Bose 901 på 80-talet. Men här mejslas ny information fram och ger nya
dimensioner som får 80-talets Van Morrison att framstå som en
praktikant. Det är samma gamla vinyl som spelas idag – den
plockades sällan fram på studentfester och har aldrig legat på
golvet bland ölburkar och groggmuggar. Nej, den spelades vid min
speciella rit som företogs efter alla tentaperioder, oavsett
förväntat tentaresultat. Jag köpte en flaska rödvin med riktig
kork och som kostade mer än 30 kr. Till det en av de största
cigarrerna från den lokale tobakshandlaren. Jag spelade alltid
Inarticulate speech eller Astral weeks, hällde upp vin i mitt
tennglas, tände |
cigarren och satte mig i min
2nd-handfåtölj. Utan denna ceremoni hade jag aldrig tagit examen
inbillar jag mig. |
Förmåga att återge närvaro och musikalitet är relativt och
upplevs individuellt; man blir varse nya nivåer efterhand som man hör nya
system. De röster jag hör när jag spelar Elvis eller Björk med Skala är nya
nivåer för mig. Liksom de harmonier och musikslingor jag hör på Inarticulate
Speech.
|
|
|
|
Matchning och
jämförelser - fritt blås
Lyras pickuper är kända för egenskaper som hög detaljering,
upplösning och transparens. Man ska här inte generellt blanda ihop dessa
egenskaper med vasshet och stickighet. Med elektronik, kablar och inspelningar
som har en tendens att låta vasst eller analytiskt kan en Lyra upplevas som fel
eftersom dessa egenskaper upplevs som obehagliga för örat i ett sådant system.
Personligen eftersträvar jag så mycket fritt blås som möjligt i början av
signalkedjan. Eventuell färgning ska komma så sent som möjligt för att få en
harmonisk presentation.
Lyra Skala och Lyra Argo i |
Vi är normalt sett mer förlåtande till en avrundad
presentation, även om det saknas luftighet, klipp och dynamik. Just därför har
Lyra kommit mer till sin rätt i system som drar mot det varma hållet, ofta med
rörelektronik och framförallt med fullregisterhögtalare. I sådana system klarar
mina öron av att hantera upplösning, detaljer och snabbhet även vid högre
ljudtryck.
Jag betecknar som sagt Lyras pickuper som klangneutrala. De
gräver också fram det mesta som finns på en skiva, önskvärt eller icke. Redan
med Lyra Argo i var det som att jag fått en ny skivsamling. Tidigare
orörda delar av skivspåren kommer fram.
Detta är mina generella erfarenhet av Lyra
och speciellt Argo i. Med den nya Skala
förändras bilden något.
Skala har en annorlunda
signatur i toppen, som gör att skivor som är lite besvärligare att ta till sig
för örat upplevs rundare. Förvisso verkar det som att mikrodynamiken i
vinylspåren avkodas med högre finess, men det är inte endast detta. Höga,
skira toner verkar behandlas på ett exaktare sätt vilket
|
resulterar i att
dessa toner låter renare och mer behagligt, men det är inte bara
det heller (eller också)! Klangen är densamma, men återgivningen
har en annan, rundare och mer harmonisk signatur. Attack och
utklingning i toner blir tydligare av samma skäl, vilket ger
musiken mer klipp och dynamik i stället för grynighet och stök. |
Detaljer då? Ja, detta är Lyras signum. Detaljering,
upplösning och transparens. Men Skala verkar vara konstruerad annorlunda för
att hantera dessa egenskaper på inspelningar där de blir av ondo. Som
exempelvis på Frank Zappa – |
One Size Fits All eller Carl Orff –
Carmina Burana. Egenskaperna sticker inte ut och blir jobbiga. Nej, de
avtecknas i stället varmare och mustigare.
Skala gör även andra trevliga saker. Små och subtila kanske,
men trevliga. På Patricia Barber – A Fortnight in France spelar jag Norwegian
Woods och slås av hur olika instrument får komma till tals. Det stora
bandet återges med en otrolig skärpa hos alla instrument. Jag har hört system
som är mycket bra på separation. Paradoxalt är det minst lika viktigt att det
som separeras ändå hålls samman – som en kemisk förening (sorry för krystad
förklaring, men jag syftar på pinnarna mellan atomer i en illustration av en
kemisk förening). Även ett piano som spelas med låga och höga oktaver samtidigt
ska låta som ett piano, inte två. Skala ger definitivt förutsättningar
för en sådan sömlös sammanhållning, men om och hur detta verkligen återges
beror mycket på elektroniken i övrigt. |
Det är inte en förvuxen rigg, det är "In the ghetto" på singel. |
|
|
|
Sida 1 |
Sida 2 |
|
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved |
|