|
Den höga
upplösning man inledningsvis slås av tilltalar mig och är precis i linje
med vad jag eftersträvat som förbättring av mitt system. Lyra Argo
och försteget EAR 864B gifter sig på momangen. Försteget med
inbyggt riaa över step-up i MC-läge ger en varm karaktär och plockar
fram nerven i röster och stränginstrument i mellanregistret. Därför
resulterar komplementet med Argos förmåga att återge detaljer,
upplösning och luftighet i en för mig enastående kombination. Speciellt
efter några timmars spelning, när den inledande råheten hos nålen
slipats till.
Det låter lätt, piggt
och snabbt. Separationen är enastående med härliga konturer av Tony
Levins basgång på IV. |
När jag spelar
Offenbachs Orpheus i underjorden känner jag mig som dirigenten – jag
sluter ögonen och har violinisterna i ett brett band framför mig och det
tunga slagverket väller fram genom dem som granatbrisader. Jag spelar högt
och dynamiken imponerar och ger en härligt stum punch i basområdet.
På Sky's platta
Cadmium
slås jag återigen av dynamiken i basområdet med alla trumslag som vandrar
mellan kanalerna någonstans där bak. Separationen är enastående, jag hör en
marackas något framför mig till höger och en distinkt elbas längre fram till
vänster. Hela rummet är fyllt av ljudkällor.
Varma röster som på
Elvis’ Fever eller Jacintha’s Here’s to life återges som om det
vore live, naturligt och med en fantastisk upplösning och luftighet. Just
denna kombination passar perfekt i anläggningen. Det skapas ett rent,
naturligt ljud med fin separation och 3D som inte upplevs som ljus.
Lyssningtrötthet finns inte ens med på kartan. |
|
|
Det verkar
som att man med rätt kringutrustning kan komma hur långt som helst med
Argo i som signalkälla. Jag spelar vidare med skivor som
Vaya con Dios och Lindsey Buckingham. Det är skivor som
jag känner mycket väl, och dessa bara övertygar mig om denna pickups
höga prestanda. Jag varvar Dani Kleins röst och Lindsey
Buckinghams gitarr med Madeleine Peyroux’ respektive Jimi
Hendrix’ dito.
För att Argo i
ska få de rätta arbetsförhållandena krävs en högpresterande,
resonansfri
och
medeltung
pivot- eller tangential-tonarm med justerbar anti-skating samt en väl
avpassad spelare därtill. Man bör även se till att allt som kan ge
resonans fästs ordentligt. Då har man många trevliga lyssningsstunder
att se fram emot.
En nackdel som jag
inte är van vid är att nålen måste rengöras väldigt ofta. Jag tror det
beror på att nålen är så liten, och kanske behovet av rengöring minskar
efterhand. |
Fakta:
Calle's speldosa:
Drivverk:
Kuzma Stabi /
Walker CJ58
Tonarmar:
Kuzma Stogi
Reference. Linn Akito
Tonarmskabel:
Van den Hul D502 Hybrid
Högtalare: Silverline la Folia
Förstärkare: EAR864B & Cayin 860
Kablar: Audioquest Volcano, Audioquest
Amazon(RCA), Nordost Brahma, Signalcable Magic Power, Audio Agile Line1
Akustik:
Lyssningsrummet är
3,6x7.3x2.4m3 och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på
träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står på kortsidan.
Rummet är måttligt akustiskt behandlat med två st 600x1200
midbas-absorbenter och Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och
kanter. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor och bokhyllor.
Mer info:
Lyras hemsida
Audionord;
Svensk importör av Lyra
|
|