Text & Bild:
Datum:
Plats:
rannagarden
Januari 2009
Vedum


Musik

I helfigur
I helfigur (klickbar)

Sophie Zelmanis självbetitlade skiva från -96 och låt nr 11 - I'd be broken - med Sophie i ena högtalaren och gitarr i andra visar på stereobredd, höjd och hur väl högtalarna försvinner i ljudbilden samt naturtrogenhet på röst och gitarrkomp. Orsa har inga problem med denna skiva.

Sofia Pettersson - Slow Down med Cohens gamla dänga - Halleluja - blir en gås(huds)marsch i detaljfrosseri. Röst, piano och trumpet. Magiskt att så lite kan innehålla så mycket detaljer. Här har vi fin dynamik också.

Keb'Mo och hans Suitcase blir min resekamrat under några dagars lyssnande på skavandet på gitarren. Första låten Your love har en saftig basgång som är torr och artikulerad. Orsa kan gå tillräckligt djupt för man inte skall sakna den sista oktaven alltför mycket. Snärtigt är det också.

Hush! The angels are singing från Telarc på SACD gjorde inget öra besviket. Detaljeringsgraden skapade en skir ljudbild som var skrämmande. Kören bestod av lätt placerade röster och klangen från kyrkans rymd var svårslagen. Känslan av att diskanten bara fortsätter att sträcka ut sig är häftig. Det här var riktigt bra!

Nog med öronsmekningar och i med Rammsteins Sehnsucht. Sällan har dessa gossar låtit så på hugget. Det kommer mycket ljud ur högtalarna och här är det så krispigt att man nästan inte orkar med - härligt! Kanske att gitarrerna i Tier saknar lite kött för att få mig att helt tappa besinningen.

Nyckelhål...
Nyckelhål... (klickbar)

Nyckeln till framgång?

Baksidans underfundiga brytare med tillhörande nyckel blir självklart föremål för undersökningar. Referenserna i manualen är ganska vaga men vill påvisa att det med denna nyckel kan "anpassas" en aning mellan rum, placering och personlig smak. Eftersom ingen tydligare ledtråd ges kan jag bara anta att det är någon form av justering av delningsfiltret som låter sig göras genom själva ändringen av brytarens läge. Ett antal lyssningstimmar senare i både lilla och stora rummet har jag svårt att sätta fingret på vad som egentligen händer. Hur som helst så gör magkänslan gällande att nyckeln blir ståendes i position - "Reference". Här vore det roligt att eventuellt fått se en mätning på frekvensgång och eventuell fasgång för att se vad som sker där. Någon stor skillnad var det inte fråga om.

Klandervärd?

Orsa är inget man skrämmer grannarna med. Volymen räcker till men är ett skolexempel på kvalitet framför kvantitet och det blir tydligt när högtalaren fått nog. Ljudet faller samman och den borttrollade sömmen mellan de bägge elementen är inte lika borttrollad längre. Gillar du osunda nivåer eller har en gympasal till vardagsrum kanske du skall välja något annat. Sedan har vi ju det där med designen som verkar vara av en sort att älska eller hata. Vad gäller brytaren på högtalarens baksida som låter en "välja" delningsfilter mellan "Reference - Dynamic" så är det en intressant tanke men utförandet är verkligen subtilt.

Summering

Slits
Slits (klickbar)

Den lätta placeringen gör högtalaren tacksam att hantera för att få ut önskvärt resultat. De gör sig i ett litet rum lika väl som ett större och vad gäller ljudbildens djup, bredd och bas gick det att få till positiva resultat utan större problem. Mid/baselementet sätter ihop högtalaren sömlöst och ger snärtig bas med bra timing. Om den synnerligen speciella basporten också äger del i saken kan jag inte svära på, men vill gärna tro det bara för att det är en kul idé. Mer kraft betyder nödvändigtvis inte mer kraftfull, utan Orsa framhävde snarare förstärkarledets karaktär. Något som upptäcktes när jag letade mig uppåt i effektskalan till Rotel RB-1090. Högtalaren avslöjar hela ledet genom anläggningen och är därigenom grymt ärlig med att säga vad du stoppar i cd-spelaren. Skoningslös mot dåliga inspelningar, men belönar lika rikligt en bra produktion! En precis balansakt på eggen av "musikaliskt audiofil". Det låter rent, lent och jag skulle gärna äga ett par.

Den inledande frågan om JAS Audio står ut från mängden då? Jodå, jag skulle nog påstå att Orsa sticker ut och om den är en representant för vad som skall komma från Hong Kong de närmsta åren så sitter i alla fall jag och väntar förväntansfullt!


Michael's anläggning
Michaels anläggning (klickbar)


Michaels anläggning:

Källor: Sony SCD-1, Marantz DV8300
Högtalare: Canton Digital 1.1, NHT1.5, HFLS-1
Försteg: Myryad MDP500
Slutsteg: Rotel RB1090, Rotel RMB1066
Integrerad: Baby Amp S.E.T Sophia Electric
Signalkablar: Purist Audio, Supra, SignalCable
Högtalarkablar: Purist Audio, ViaBlue, Supra
Akustik: Stora lyssingsrummet är ca 4,4x4,7x2,55 m (BxDxH). Väggar av timmerstock, tretex och gips. Golv och tak av trä. Tjock matta på golvet. 2 Soffor, litet bord. Stor bokhylla. Lilla lyssningrummet är ca 2,8x2,5x2,20 m (BxDxH).

Tweaks: Soundcare spikes till högtalarna. Terminator T0.3 strömfilter till signalkälla och försteg. Separat dragen el till anläggningen (Ölmass) med egen säkring. Lite DIY akustikbehandling.



Mer information finns hos JAS Audio eller den svenska distributören Dared Audio.

Till fler artiklar
Sida 1 / Sida 2