Efter att ha sett annonsen med de underligt utformade högtalarna en gång för mycket blev impulsen att få klämma på ett par för stark. Testardags!
Jas Audio - Orsa
		JAS Audio, Hong Kong, Kina. Ett märke bland många andra som erbjuds från 
		österlandet. Står JAS Audio ut från mängden? Låt oss ta reda på det! 		
		Företaget har blott funnits i några år men har redan skaffat sig en 
		mindre armé av produkter. Man kan kalla det ett "systemlösningsföretag", 
		då de tillhandahåller allt från signalkälla till högtalare inklusive 
		medel för att snöra samman och ställa upp dessa. Efter några djupare 
		efterforskningar på Internet visade det sig att det sakta men säkert 
		spridits positiva tongångar om företaget och deras produkter. Det hela 
		verkar lovande. Högtalaren i mitt fokus är en stativmodell tagen ungefär 
		ur mitten av Jas Audios sortiment av högtalarkonstruktioner.
Orsa...
...kommer i förvånande stora kartonger och är seriöst emballerade. Efter uppackning slår jag också fast att det faktiskt är en rejäl stativhögtalare! Större än vad man leds att tro av bilder på dem. Högtalaren är konstruerad av det stabila materialet MDF och man har, för att motverka resonanser i högtalaren, samtidigt jobbat med intern stagning så väl som en lite klurig uppdelning av lådans kaviteter. Man kan till det yttre ganska enkelt se att lådan är tudelad med en undre och en övre låda för mid/bas respektive diskant. Lådornas position i förhållade till varandra är fixerad och med lite nyfikenhet kan man upptäcka att detta är mer än bara en kul grej. Den nedre lådan innehållandes mid/basen är nämligen en basreflexkonstruktion med porten riktad uppåt och mötandes en likandan port som leder in i den övre lådan. Basen får på så sätt tillgång till hela högtalarens kavitet samtidigt som den distans på 5-6 mm som skiljer högtalarens segment åt bildar en 360-graders slits för den egentliga basreflexen att ventilera genom. Här känns det som om man har tänkt lite innovativt och åstadkommit något riktigt läckert. Baffelns snedskurna kanter är en enkel men effektiv kompensation för eventuell diffraktion.
		
		Twin Ribbon Tweeter (klickbar)
Diskanten kommer från Volent/LCY som också det är ett 
		Hong Kong-baserat företag. Utan att gå för mycket på djupet är det en 
		konstruktion med dubbla band i parallell upphängning - "Twin Ribbon 
		Tweeter" - som påstås sprida ljudet mer gynnsamt än en "normal" enkel 
		banddiskant. Elementet ligger ganska långt in och har även en slags egen 
		baffel som sägs vara till för ytterligare förbättrad spridning. Själva 
		diskantelementet är på hela 720 mm2 och för att matcha dessa 
		brottardiskanter har man i laguppställningen också ett 6" mid/baselement 
		från Morel.
		Terminalerna på baksidan är genomtänkta och tar hand om allt med ett 
		fast grepp och har bl.a. en ordentlig chucklåsning för högtalarkablar 
		terminerade med bananer. Det finns även en brytare för att göra någon 
		form av vad JAS Audio hänvisar till som "rumskompensation" vilken jag 
		återkommer till senare. Manualen avslöjar också att det internt 
		uteslutande används silverkablage.
		Behandla mig som luft
Jag bestämde mig för att använda mig av bägge mina 
		lyssningsrum. Det lilla på 7 m2 och mitt större vardagsrum på närmare 
		22 m2. Stativen under testet blev ett par Atacama Nexus 60 cm i 
		kombination med Sonic Designs fötter och spikes. Minsta rekommenderade 
		förstärkareffekt är 10 watt, så varför inte gå in från botten och jobba 
		sig uppåt? Första kopplingsalternativ blev min 2x10-wattare från Sophia 
		Electric S.E.T i Push-Pull-konfiguration. Efter en timme har rörhäcken 
		hittat formen och lite seriös lyssning inleds.
		
		Det första jag slogs av var detaljeringsgraden. Ett 
		lämpligt ordval är skyhög. Folket bakom dessa diskanter är definitivt 
		något på spåren för även ord som följsam, sirlig och öppen hamnar i 
		notisblocket. Nämnda detaljeringsgrad tog mig strax in på ett 
		närliggande område - transparens och luft. Ljudbilden stod som en 
		ökenhägring en meter eller två bakom högtalarna snyggt klistrad mellan 
		stativen. Här fanns rymd och millimeterprecision elegant upplagt på ett 
		silverfat - Stereo var serverat!
		
		Det var verkligen en entusiasmerande upptäckt och med andra 
		kopplingsalternativ, så som Rotel RB-1090, bestod intrycken. Särskilt 
		härligt var att man i stort sett kunde stå eller sitta vart som helst i 
		rummet och den lena och luftiga presentationen av diskanten följde 
		efter. Ta bara en uttjatad skiva som Come away with me med Norah Jones. 
		Där finns låt nr 2, Seven Years, som har ett trevligt slide och 
		fingerpillande på gitarr. Sättet Orsa spelade upp detta på var sanslöst 
		stiligt och snarast en ren kärleksförklaring för detaljälskaren. Det här 
		tog en stund att komma över, diskanterna i Orsa är något man bara vill 
		äga när man hört dem.