rannagarden
Reportage-Harry
2006

Datum: Juni 2008

Plats: Vedum


 

Musik, musik, musik! (klickbar bild!)

24 timmar senare...

Från att ha gett ett ganska svalt mottagande har spelaren nu blommat upp väsentligt. Hela chassiet är mer än ljummet och ljudet har fått samma biljett. I en förvånad utandning släpper jag iväg ett: "Det här är ju löjligt", då förändringen är tämligen stor.

Det här är riktigt, riktigt bra. I mångt och mycket bättre än min referens, fast på ett annorlunda vis. AMR har ett väldigt direkt ljud. Musiken kommer friskt från högtalarna och man behöver verkligen inte dra tonerna ur spelaren. Den är också väldigt bra på att hitta takter och lyssnar man på musik som bygger på mer betonat tempo mejslar den fram det väldigt skönt. Foten, huvudet och kroppen vill röra på sig på stört. Peter LeMarc och låten Bara när jag blundar från skivan Kärlek i Tystnadens Tid, blir rena rama lokomotivet. "Jäklars, vilket driv", tänker jag och kastar i Daft Punk med Harder, Better, Faster, Stronger från Discovery. Resultatet blir bara att jag sitter leendes med fötterna malandes på golvet. Detsamma med Tony Joe White, Closer To The

Truth och Tunica Motel med sitt tunggung. "Redigt med attack i denna spelare", fortsätter jag och laddar Tool, 10,000 Days med Jambi vars intro blir en ursinnig urladdning omöjlig att avvärja. Volymen stiger allt eftersom skivorna kommer rullande. Metal eller hårdrock i största allmänhet blev störtskönt att lyssna på och Rob Zombie var kung i cd´n under några svettiga kvällar. Mitt förråd på reggae-musik var dåligt (på randen av ett skäms här) och jag önskar jag hade någon platta att testa med. Denna spelare hade säkert hanterat genren storslaget.

Väl färdig med avdelningen mangel och attack förmedlar den också en stor portion av den där självklara känslan man får när man lyssnar på vissa saker; Min referensskiva med Sophie Zelmani - Sing and Dance med sin gitarrbaserade förstalåt blev skrämmande verklig. Jag ville luta mig fram och ta på strängarna. Kanonfin reliefverkan och gitarren fick verklig kropp och rösten tydlig luft och avgränsning. Jag upplevde en myriad av detaljer. Den förmedlar en välkomnande härlig känsla och man vill bara blunda. Jag har sällan hört så här tydligt - i min anläggning - hur det kan finnas luft eller utrymme mellan röster i djupled som tidigare verkat ligga på varandra mellan högtalarna. Nu kunde jag lätt höra att de stod på olika avstånd, den ene ett par steg framför den andre. Huruvida det kunde kallas ett tillfälligt infall av eufori eller en verklig illusion kvittade lika just då. Gåshuden var runt hörnet.

 

Spelaren är rätt bred i bemärkelsen att det går alldeles utmärkt att bara packa upp, plugga in och köra då den kommer från fabrik med de enligt tillverkaren ”bästa” inställningarna. Alternativet är att läsa manualen pärm till pärm och göra en hel månads lyssningstester för att hitta bästa uppsamplingen för just dina öron, anläggning, rum och skivor. De olika samplingarna och lägen för lyssning som fanns kunde ändra återgivningen på skivorna en hel del. Från att bredda stereoperspektivet till långt utanför högtalarna, dra ihop det till en smal korridor, tänja ut det djupledes eller till och med att i vissa fall paja återgivningen fullständigt. Efter en del korta tester föll jag dock alltid tillbaka på fabriksinställningarna, även om 192kHz kunde tillföra luft till några mer instängda skivor. Här får man rakt av välja att laborera eller bara köra. Nyhetens behag dör nog dessvärre ganska snabbt misstänker jag.

Jag skrev tidigare att den spelar på ett lite annorlunda sätt jämfört med min referens, AMR-CD77 är nämligen rena vitamininjektionen. Ett piggelinpiller som kan få vilken morgontrött person som helst att dundra ur sängen. Alltså perfekt för personer som använder sin anläggning och musik för att 'komma igång'. Jag använder tvärtom min anläggning för att få själslig ro i livets stress och att ladda batterierna. Det skall vara bakgrundstyst och som en djup, renande suck. CD77 var i jämförelsen en verklig kontrast och tiltade helheten åt ett mycket piggare system. Bakgrundstystnaden och järngreppet om musiken har AMR tonat ned till förmån för massor av attack och spelglädje. 

 

(klickbara bilder!)

Gnäll...

 

Jag har svårt att hitta något att klanka ned på så gnället låter egentligen värre än vad det är.

Spelaren missade aldrig en skiva, spår eller klickade på något funktionsmässigt sätt. Den gjorde allt den skulle med galant bravur, ändå lyckades jag haka upp mig på några enstaka saker: Spelaren piper(?). Inte särskilt högt och inte hela tiden utan det verkade mer komma och gå. Var det tyst i rummet kunde det höras från soffan 3m bort. Ett ljud gissningsvis mellan 5-7kHz och hade sitt ursprung från någonstans under transporten. Sedan var det touchknapparna på enheten. Det var en utmaning i stor försiktighet att damma av den utan att starta, byta spår, pausa eller för den delen fimpa spelaren helt (jag gillar att hålla anläggningen i prima skick, ja). Fjärrkontrollen är heller inte särskilt ergonomisk, och touchdisplayer har aldrig varit lätta att hålla snygga. Som tur är sitter de mest använda knapparna mer åtkomligt. Vidare kan man ju prata om design… Men det är ju som tur är en smaksak.

Metall...(klickbar bild!)

 

Sammanfattning


(klickbar bild!)

Vem går hem med en sådan här maskin?

Jag hade spelaren i arbete nästan dygnet runt i tre veckor. Aktivt och passivt lyssnandes från morgonkaffet till nattsittningen. Vandrade kring i huset och gjorde dagliga sysslor för att emellanåt glida ned i soffan och lyssna igenom några låtar, stycken eller skivor. Mina intryck av dess spelsätt ändrades inte nämnvärt - Alert, pigg och riktigt rackarns fin på att mejsla fram sång och instrument. Den arbetade med rumsinformation som en riktigt imponerande illusionist och fixade gunget för en hel konsert.

65.000:- Skr är en rejäl slant att lägga upp men det är investeringen man får göra för att få promenera hem med denna maskin. Den imponerade på mig ljudmässigt och är konstruktionsmässigt en riktig karamell, men arbetsbetingelserna och kamratskapet i min stereostapel kanske inte är den mest

naturliga scenen för denna spelare. I stället kan jag tänka mig att CD77s scen borde vara hos en entusiast med en ganska attraktiv anläggning i aningen högre prisklass än min där både anläggning och rummet är noga anpassat och det mesta beaktat. Entusiasten konstaterar att det låter bra och kanske till och med fantastiskt ibland, men det vill sig ändå inte riktigt. Den där känslan av att allt finns med men att något ändå saknas ibland regerar. Känner du igen dig i beskrivningen?

Misstänker du att det är engagemang och närvaro eller det där som får foten att stampa och gåshuden att visa sig som saknas? Lugn bara lugn, Dr Rannagarden har smakat medicinen. Jag kan tveklöst rekommendera en lyssning på AMR CD77.

 

 

Fakta:

Michael's anläggning:
Källor: SCD-1
Högtalare:
Canton Digital 1.1
Försteg:
Myryad MDP500
Slutsteg:Rotel RB1090
Signalkablar:
Purist Audio, Supra, SignalCable
Högtalarkablar: Purist Audio
Akustik:
Rummet är 3,4x3,5x2,55m (BxDxH). Väggar av timmerstock, trätex och gips. Golv av trä + 40cm trossbotten. Tak av trä med spånfyllt innertak. Matta på golvet. Sparsamt möblerat - Soffa, fåtölj, litet bord. Stor bokhylla och dörröppning bakom lyssningsposition.

Tweaks: Hifirack ställt på spikes (3st). Soundcare spikes till högtalarna. Terminator T0.3 strömfilter till signalkälla och försteg. Separat dragen el till anläggningen (Ölmass) med egen säkring.

Mer info:
AMRs hemsida: http://www.amr-audio.co.uk/

Akkelis audio: http://www.akkelisaudio.com/

Transient Design: http://www.transientdesign.se/
 


Hemma hos Micke.
(klickbar bild!)

 

Till fler Artiklar

Sida 1 Sida 2

 


© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners.
All Rights Reserved