|
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry
2006
|
Datum: Juni 2008 |
Plats:
Vedum |
|
Musik, musik, musik! (klickbar
bild!) |
24 timmar
senare...
Från att ha gett ett ganska svalt
mottagande har spelaren nu blommat upp väsentligt. Hela chassiet är mer
än ljummet och ljudet har fått samma biljett. I en förvånad utandning
släpper jag iväg ett: "Det här är ju löjligt", då förändringen är
tämligen stor.
Det
här är riktigt, riktigt bra. I mångt och mycket bättre än min referens,
fast på ett annorlunda vis. AMR har ett väldigt direkt
ljud. Musiken kommer friskt från högtalarna och man behöver verkligen
inte dra tonerna ur spelaren. Den är också väldigt bra på att hitta
takter och lyssnar man på musik som bygger på mer betonat tempo
mejslar den fram det väldigt skönt. Foten, huvudet och kroppen vill röra
på sig på stört. Peter LeMarc och låten Bara när jag blundar från
skivan Kärlek i Tystnadens Tid, blir rena rama lokomotivet.
"Jäklars, vilket driv", tänker jag och kastar i Daft Punk med Harder,
Better, Faster, Stronger från Discovery. Resultatet blir bara
att jag sitter leendes med fötterna malandes på golvet.
Detsamma med Tony Joe White, Closer To The
|
Truth
och Tunica
Motel med sitt tunggung. "Redigt med attack i denna spelare",
fortsätter jag och laddar Tool, 10,000 Days med Jambi vars
intro blir en ursinnig urladdning omöjlig att avvärja. Volymen stiger
allt eftersom skivorna kommer rullande. Metal eller hårdrock i största
allmänhet blev störtskönt att lyssna på och Rob Zombie var kung i cd´n
under några svettiga kvällar. Mitt förråd på reggae-musik var dåligt (på
randen av ett skäms här) och jag önskar jag hade någon platta att testa
med. Denna spelare hade säkert hanterat genren storslaget.
Väl
färdig med avdelningen mangel och attack förmedlar den också en stor
portion av den där självklara känslan man får när man lyssnar på vissa
saker; Min referensskiva med Sophie Zelmani - Sing and Dance med
sin gitarrbaserade förstalåt blev skrämmande verklig. Jag ville luta mig
fram och ta på strängarna. Kanonfin reliefverkan och gitarren fick
verklig kropp och rösten tydlig luft och avgränsning. Jag upplevde en
myriad av detaljer. Den förmedlar en välkomnande härlig känsla och man
vill bara blunda. Jag har sällan hört så här tydligt - i min anläggning
- hur det kan finnas luft eller utrymme mellan röster i djupled som
tidigare verkat ligga på varandra mellan högtalarna. Nu kunde jag lätt
höra att de stod på olika avstånd, den ene ett par steg framför den
andre. Huruvida det kunde kallas ett tillfälligt infall av eufori eller
en verklig illusion kvittade lika just då. Gåshuden var runt hörnet.
Spelaren är rätt bred i bemärkelsen att det går alldeles utmärkt att
bara packa upp, plugga in och köra då den kommer från fabrik med de
enligt tillverkaren ”bästa” inställningarna. Alternativet är att läsa
manualen pärm till pärm och göra en hel månads lyssningstester för att
hitta bästa uppsamplingen för just dina öron, anläggning, rum och
skivor. De olika samplingarna och lägen för lyssning som fanns kunde
ändra återgivningen på skivorna en hel del. Från att bredda
stereoperspektivet till långt utanför högtalarna, dra ihop det till en
smal korridor, tänja ut det djupledes eller till och med att i vissa
fall paja återgivningen fullständigt. Efter en del korta tester föll jag
dock alltid tillbaka på fabriksinställningarna, även om 192kHz kunde
tillföra luft till några mer instängda skivor. Här får man rakt av välja
att laborera eller bara köra. Nyhetens behag dör nog dessvärre ganska
snabbt misstänker jag.
Jag
skrev tidigare att den spelar på ett lite annorlunda sätt jämfört med
min referens, AMR-CD77 är nämligen rena vitamininjektionen. Ett
piggelinpiller som kan få vilken morgontrött person som helst att dundra
ur sängen. Alltså perfekt för personer som använder sin anläggning och
musik för att 'komma igång'. Jag använder tvärtom min anläggning för att
få själslig ro i livets stress och att ladda batterierna. Det skall vara
bakgrundstyst och som en djup, renande suck. CD77 var i jämförelsen en
verklig kontrast och tiltade helheten åt ett mycket piggare system.
Bakgrundstystnaden och järngreppet om musiken har AMR tonat ned till
förmån för massor av attack och spelglädje. |
(klickbara bilder!) |
Gnäll...
Jag har
svårt att hitta något att klanka ned på så gnället låter egentligen värre än vad
det är.
Spelaren
missade aldrig en skiva, spår eller klickade på något funktionsmässigt sätt. Den
gjorde allt den skulle med galant bravur, ändå lyckades jag haka upp mig på
några enstaka saker: Spelaren piper(?). Inte särskilt högt och inte hela tiden
utan det verkade mer komma och gå. Var det tyst i rummet kunde det höras från
soffan 3m bort. Ett ljud gissningsvis mellan 5-7kHz och hade sitt ursprung från
någonstans under transporten. Sedan var det touchknapparna på enheten. Det var
en utmaning i stor försiktighet att damma av den utan att starta, byta spår,
pausa eller för den delen fimpa spelaren helt (jag gillar att hålla anläggningen
i prima skick, ja). Fjärrkontrollen är heller inte särskilt ergonomisk, och
touchdisplayer har aldrig varit lätta att hålla snygga. Som tur är sitter de
mest använda knapparna mer åtkomligt. Vidare kan man ju prata om design… Men det
är ju som tur är en smaksak.
|
Metall...(klickbar bild!) |
|
|
Sammanfattning
(klickbar bild!) |
Vem går
hem med en sådan här maskin?
Jag hade
spelaren i arbete nästan dygnet runt i tre veckor. Aktivt och passivt lyssnandes
från morgonkaffet till nattsittningen. Vandrade kring i huset och gjorde dagliga
sysslor för att emellanåt glida ned i soffan och lyssna igenom några låtar,
stycken eller skivor. Mina intryck av dess spelsätt ändrades inte nämnvärt -
Alert, pigg och riktigt rackarns fin på att mejsla fram sång och instrument. Den
arbetade med rumsinformation som en riktigt imponerande illusionist och fixade
gunget för en hel konsert.
65.000:-
Skr är en rejäl slant att lägga upp men det är investeringen man får göra för
att få promenera hem med denna maskin. Den imponerade på mig ljudmässigt och är
konstruktionsmässigt en riktig karamell, men arbetsbetingelserna och
kamratskapet i min stereostapel kanske inte är den mest |
naturliga scenen för denna spelare. I stället kan
jag tänka mig att CD77s scen borde vara hos
en entusiast med en ganska attraktiv anläggning i aningen högre prisklass än min
där både anläggning och rummet är noga anpassat och det mesta beaktat.
Entusiasten konstaterar att det låter
bra och kanske till och med fantastiskt ibland, men det vill sig ändå inte
riktigt. Den där känslan av att allt finns med men att något ändå saknas
ibland regerar. Känner du igen dig i beskrivningen?
Misstänker du att det är
engagemang och närvaro eller det där som får foten att stampa och gåshuden att
visa sig som saknas? Lugn bara lugn, Dr Rannagarden har smakat medicinen. Jag
kan tveklöst rekommendera en lyssning på AMR CD77. |
|
Fakta:
Michael's
anläggning:
Källor: SCD-1
Högtalare:
Canton Digital 1.1
Försteg:
Myryad MDP500
Slutsteg:Rotel
RB1090
Signalkablar:
Purist Audio,
Supra, SignalCable
Högtalarkablar:
Purist Audio
Akustik:
Rummet är 3,4x3,5x2,55m (BxDxH).
Väggar av timmerstock, trätex och gips. Golv av trä + 40cm trossbotten.
Tak av trä med spånfyllt innertak. Matta på golvet. Sparsamt möblerat -
Soffa, fåtölj, litet bord. Stor bokhylla och dörröppning bakom
lyssningsposition.
Tweaks:
Hifirack ställt på spikes (3st). Soundcare spikes till högtalarna. Terminator T0.3 strömfilter till
signalkälla och försteg. Separat dragen el till anläggningen (Ölmass)
med egen säkring.
Mer info:
AMRs hemsida: http://www.amr-audio.co.uk/
Akkelis audio:
http://www.akkelisaudio.com/
Transient
Design: http://www.transientdesign.se/
|
Hemma hos Micke.
(klickbar bild!) |
|
|
Till fler Artiklar |
Sida 1
Sida 2 |
|
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved |
|