HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 55

Passerati
Member

3346 Posts

Posted - 2022/08/23 :  18:53:14  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Går det att göra en plåtavskiljare (manuellt eller med någon form av vattencirkulationspump) så man får ett breddavlopp där ytspänningsvattnet rinner ner i en annan behållare och ackumuleras där, eller tänker jag fel?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

3889 Posts

Posted - 2022/08/23 :  19:52:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Passerati.
Många har försökt att med filter mm att rena vätskan i ett kretslopp. Men sådant fångar mest fasta partiklar. Inte fett och sådant.
Ett avrinningskärl blir svårt, då skivan ju måste stå i vätskan för att tvättas.
Jag tror helt enkelt att frekvent byta vätska är det bästa.
Vätaren är dryg, så det avjoniserade vattnet (Biltema) är faktiskt dyrare per tvätt...

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2022/08/25 11:27:07
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

3889 Posts

Posted - 2022/08/25 :  11:35:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag minns från min tid på Saab att vi ultraljudstvättade saker i canserogena och faliga vätskor. Då hade vi små koppar, liknande tunna plastkoppar med den agresiva tvättvätskan i. Koppen ställde vi sedan i ultraljudstvätten som var fylld med vanligt kranvatten.

Ultraljudsvågorna gick således via kranvattnet, genom den tunnvägga koppen och via den agresiva vätskan till detaljen. Vi kunde därmed ha en minimal mängd agresiv vätska (som fortlöpande kunde kasseras). Större delen vatten var ju bara en "trasportör" och blev aldrig nedsmuttsat.

Tänk att man vakumformade en "skål" som med några mm spel följer skivans nedsäkta del i badet.
Badet fylls med vanligt kranvatten, och i skålen (i kontakt med skivan) så fyller man på med en mindre mängd tvättkemikalier.

Mängden tvättkemikalier blir så liten att man i princip kan byta efter varje skiva.
Dessutom riskar man inte att föra vidare smuts via det stora kärlet...

Att tvätta och sedan stoppa skivan i en smutsig skivficka är ju ganska meningslöst. Så jag köpte på mig några hundra vita innersleeves från PPP-plast. På så sätt har jag också koll på vilka skivor som är tvättade och inte.
När man tvättat sig genom skivsamlingen, och samtliga skivor har nya vita innersleeves så vet man att allt är rent.
Om några år så gör man om samma procedur, men byter sleevesen mot svarta, sedan grå osv.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2022/08/25 11:41:03
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

3889 Posts

Posted - 2022/09/05 :  16:07:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Första tvätten avklarad.
Jag ha läst en del fall där skivorna tagit stryk så börjar jag försiktigt.
Jag blandar avjoniserat vatten (Biltema) med Ilfotol (vätare från Scandinavian foto) i förhållande 1:200
förtempererar vätskan till ca 35 grader och tvättar i 15 minuter.
Kör tre skivor åt gången.

Man kan se att vätskan inte uppträder som brukligt. Den annars tydliga ytspänningen är borta och vattnet ligger som ett tunt skickt på skivan.
Detta tyder på att vätaren (Ilfotol) faktiskt gör sitt jobb

Att torka skivorna tog förvånansvärt lång tid. Detta är nog också ett resultat av att vätskan innehåller en vätare. När ytspänningen är borta så når vattnet längre ner i skivspåret, och dunstar då inte bort lika lätt.
Jag skyddade skivans känsliga ytor med en tunn tvättsvamp

I det stora hela så funkar tvätten bra.
Jag inser att hela proceduren är en balansgång mellan att tvätta för lamt med att tvätta för hårt. Rent visuellt ser skivorna betydligt renare ut, men ett visst knaster kvarstår.
Jag tänker att en förtvätt kan vara lämplig, innan skivorna sätts i badet.
Kanske med ipa som löser fett och stoppar mögeltillväxt.

Projektet anses dock vara klart

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

3889 Posts

Posted - 2022/09/27 :  12:03:31  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

Go to Top of Page
Page: of 55 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000