HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Björn-Olas resa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Perfector
Member

278 Posts

Posted - 2022/09/25 :  16:46:32  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Soft kyrkorgel, nedsläckt med bara några levande ljus och sitta i favoritmöbeln.
Det får i alla fall mig att totalglömma allt annat
På lite sen kvällstid när alla infraljud från motorvägen har lagt sig

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3400 Posts

Posted - 2022/10/01 :  20:19:30  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@Björn-Ola
Sitter gärna in min Corona fåtölj och lyssnar med Pryma men tror att jag skulle trassla in mig emellanåt i sladdarna on man låg och sov med hörlurar. Har du hittat några smala lurar som man kan ligga och vila med även på sidan?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7748 Posts

Posted - 2022/10/01 :  21:38:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nej, det är ju inte precis min mening att sova med hörlurar på. Sängen är egentligen ingen bra plats för hörlurslyssning, inte för mig i alla fall.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3400 Posts

Posted - 2022/10/03 :  06:29:41  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Har du något du nu går och funderar kring för hörlurs anläggningen?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7748 Posts

Posted - 2022/10/03 :  22:32:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Meze Empyrean för rockmusik. Men nej, jag använder min fasta hörlursanläggning för lite, så just nu är det dött på den fronten. Jag är just nu särbo och har hela huset för mig själv. Då faller lite vitsen med en fast hörlursanläggning. Jag behöver ju vanligtvis inte ta hänsyn till någon när jag vill lyssna på musik och har jag folk i huset, så är det inte lämpligt att sätta på sig hörlurar och stänga av omvärlden.
Under sommaren gillar jag att sitta ute på altanen och lyssna på musik med hörlurar. Då har jag min portabla utrustning. Jag tycker inte att det finns någon mening i att ändra något där. Jag köpte en begagnad Hugo TT för detta och har även en dyr DAP. Nästan oförskämt bra.
Först när det kommer en superlur med aktiv bullerdämpning, så kanske jag kan frestas. Någon sådan finns inte idag. Anledningen är att jag har trafikbuller som jag normalt aldrig störs av utom ibland när jag lyssnar på musik på altanen.
Min fasta hörlursanläggning har jag just nu i sovrummet eftersom jag inte ser någon vits med att ha både högtalare och hörlursanläggning i samma rum.
En anledning att den inte går så ofta är att jag känner mig obekväm med rörförstärkare. Det känns som att jag sitter och sliter på rören när jag lyssnar. De blir dyra att byta och när bör det ske? Mina kunskaper känns lite otillräckliga. Jag kom över förstärkaren begagnad. Man kan bli frestad av ett överkomligt pris snarare än av ett verkligt behov. Men visst låter det underbart, så mycket detaljer som kommer fram. Men jag var lika glad med Burson Soloist.
Så är det väl alltid med uppgraderingar. Efter den första kicken så är allt som vanligt igen.

Mina hörlurar:
Sennheiser HD800. Fantastisk för klassisk musik.Har några år på nacken men har sin spetskompetens med hög upplösning och stor ljudbild.

Denon AHD7000. Har också några år på nacken. Har Denons typiska hörlursljud med lite krämigt ljust mellanregister och V formad frekvenskurva. Har gjort comeback i mitt musiklyssnande eftersom den är sluten och dämpar ljud utifrån en aning. Blev tidigare utkonkurrerad av HD800 som lät mer naturlig och neutral och bättre på allt utom basen.

Hifiman Edition X. Min första magnetostatlur. Får inte förväxlas med den nya Hifiman Edition XS som är en billigare lur. Edition X har en ovanligt hög känslighet och fungerar bra ihop med en DAP.

Hifiman HE1000SE. Fantastisk upplösning. Bra ljudbild. Precis som Denonluren lite hissad diskant. Bäst på klassisk musik och konkurrerar därmed med HD800.

Jag har också lite inearlurar. Mest intressant är Sony IER-Z1R. Använder den tillsammans med min Sony DAP. Det här kan man använda på altanen om man vill stänga ute trafikbuller. Jag har inte så stor erfarenhet av inear lurar, men Sony luren låter faktiskt lite som en over ear lur. Annars behöver jag lite tillvänjning när jag ska lyssna med inear lurar. Jag kan få en känsla av att ljudet uppstår inne i hörselgången. Men inte med Sonyluren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000