HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Björn-Olas resa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 4

Perfector
Member

196 Posts

Posted - 2022/07/22 :  15:05:48  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag sålde Inertias förstärkare under många år, och en direkt jämförelse med just NAD 3020 resulterade i att Nad'en åkte in på service för den lät så illa i jämförelse.
Det var inget fel på den så jag byggde om lite.
Nya större kondingar från 6800 uF till 8200 uF och nya trissor.
De som sitter i är 2N3055 positiv och en MJ nå'nting negativ.
Dessa var inte en kompatibla.
Jag stoppade i BDW51C och BDW52C och fick en så stor skillnad att NADverkstan vill låna den för mätning.
Jag vet inte hur det gick med det, men vill man modda NAD 3020 utan att gå till överdrift är det jag gjorde en billig investering för att få ordentligt ljud ur den.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/07/22 15:07:14
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7592 Posts

Posted - 2022/07/26 :  14:00:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Vad är detta som gömmer sig i havet av plastväxter?

Kallas för tubetrap, om det nu händelsevis är någon här som inte känner till sådana. Ni behöver inte kliva fram och erkänna.
Det är basdämpare som består av ett rör av genomsläppligt dämpmaterial. Tanken är att lågfrekvent ljud skapar tryckvariationer som gör att luft kommer att rusa fram och tillbaka genom dämpmaterialet som då tar upp rörelseenergi som omvandlads till värme. Att använda en tunn ljudbaffel för att dämpa bas är ingen bra idé, för att ljudet ska dämpas effektivt, så bör ljudvågen få plats i dämpmaterialet.

Jag stötte på en person som hade kommit över ett parti s.k. rörskålar av mineralull som används för isolering av rör och ventilationskanaler. Han hade också känningar inom textilindustrin och kunde få fram strumpor som man kunde trä över rörskålen. Ett snickeri gjorde locken och det var bara att kapa rörskålarna i lämpliga längder, trä över strumpan och limma dit locken.
Jag köpte några stycken eftersom jag hade några hörnen i rummet lediga.
Gjorde de någon nytta? Jag kom på att jag kunde använda min Utracurve för att mäta. Vi lät Utracurven göra en kompensationskurva i ett tomt rum. Därefter fick den göra samma sak i rummet med en massa tubetraps i rumshörnen. Och? Jag fick i första fallet en kurva med toppar och dalar och i det andra fallet en kurva med toppar och dalar, fast inte helt på samma ställen.
Jaha?
Alltså, ännu ett exempel på någon som kan mäta men som inte förstår hur och hur man ska tolka resultatet.
Jag lade i alla fall inte upp det på Youtube.
Jag har besökt ett lyssningsrum som bestod av betongväggar, där man lyckats bra med hemmagjorda tubetraps. Då hade man fyllt alla fyra hörnen från golv till tak. Innan hade basen varit olidlig, bara en massa muller, men nu tyckte jag att det lät bra.
Jag kan tänka mig att materialet måste optimeras för bästa effekt, därför får man troligtvis ut mer från en professionellt konstruerad tubetrap.
Men de två jag har fyller en funktion. Jag kan ställa blomkrukor på dem, vilket är viktigt, eftersom hifimössen hindrar mig från att placera dem på högtalarna, något som hälften av sveriges befolkning vet är den optimala placeringen av blomkrukor.

Om krukväxternas betydelse för att optimera ljudet kan ni se här:
https://youtu.be/OyobCL8JMKg
Att naturliga krukväxter ska ge mer naturligt ljud än plastväxter finner jag dock vara en ren myt. Ljudet blir inte mer plastigt bara för att växterna är av plast. Det handlar om ren placebo.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/07/26 14:21:30
Go to Top of Page

Björn-Ola

7592 Posts

Posted - 2022/08/05 :  13:42:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tänkte passa på och skriva lite om elallergi, något jag drabbades av -94.

Jag hittade en text om detta som jag skrev för längesedan i ett annat forum, så jag tänkte att jag helt enkelt klistrar in det här.
Inget som egentligen har med hihi att göra, men det kanske intresserar någon här.
Den korta versionen för er som inte orkar läsa:
Jag är övertygad om att man inte kan bli överkänslig mot elektromagnetiska växelfält utan att det handlar om ett betingningsfenomen.
Tre starka skäl till detta:
Man har inte hittat någon som är elallergisk i blindtest.
Symptomen varierar kraftigt från person till person, vilket tyder på att andra orsaker ligger bakom besvären.
Folk har blivit friska från elallergin.

Inklistrad text:

Jag har själv varit elallergiker en gång i tiden så jag kan berätta mycket om det här.

I själva verket handlar det om betingning, man kopplar ett symptom till en orsak som inte har med symptomet att göra men som genom betingningen sedan kommer att utlösa symptomet.
Det var när jag kom till insikt om detta som jag lyckades bota mig själv.
Någon hjälp från vården fick jag inte, men jag var i den lyckliga situationen att jag hade tillgång till mätinstrument och kunde mäta elektriska och magnetiska växelfält.
Då insåg jag att jag bara reagerade på sådant jag var medveten om.
Men jag lovar er att elallergi är väldigt realistiskt när man är drabbad av det.
Därför måste vi ta dessa människor som lider av det på allvar.
Det är alltså inte inbillning utan verkliga symptom.

En sak som verkligen inte kommer att hjälpa dem är flum som att det inte går att provokationstesta elallergiker och att elallergi visst beror på el, det är bara fel på läkarvetenskapen.
Den inställningen innebär att elallergikerna skulle vara bortom all hjälp. Så är det lyckligtvis inte.

Vi kan naturligtvis inte bevisa att elallergi inte i något fall beror på el, men vi kan i alla fall säga att det är väldigt osannolikt. Inte en enda person har hitintills i provokationstester visat sig reagera på elektromagnetiska växelfält.
Men det är klart, har vi testat 1000 personer, så kan den 1001:e som vi inte testade visa sig vara verklig elallergiker. Det spelar ingen roll. Testerna visar att chansen att elallergiker verkligen reagerar på el är otroligt liten, så liten så att man kan bortse från den.
Dessutom så är det uppenbart med tanke på alla mängder olika symptom som elallergiker uppvisar, att det handlar om betingning. Många symptom är också uppenbara stressymptom, vilket inte är så konstigt. Och så har vi exempel som mig som blivit friska och kan vittna om det.
Okej, då kan man säga att just jag inte var en riktig elallergiker, men att alla andra mycket väl kan vara det. Men ingen hade kunnat skilja ut mig från andra elallergiker då jag var drabbad av det.

Ursprungligen postat av Bromskloss
Riktigt intressant. Jag får gratulera till att du kom ur det - på egen hand, dessutom. Jag skulle vilja veta hur jag bäst ska hjälpa någon som lider av det, om det blir aktuellt. Jag vill absolut inte förolämpa patienten utan visa respekt för det den upplever. Det är ju en människa som troligen mår dåligt på riktigt, även om man inte är överens om orsaken. Har du förslag på hur man bör närma sig frågan?

Vad hände med dig själv när du blev varse att du fick symptom endast då du visste (eller trodde) att du var utsatt för fält? Försvann problemen direkt, eller fortsatte du känna obehag på samma sätt som tidigare, trots att du nu var medveten om deras psykologiska orsak?

Jag tackar.
Jag blev naturligtvis inte frisk med en gång när jag väl bestämde mig för att jag inte reagerade på el.
Jag fick kämpa med mig själv och ett tag funderade jag på att söka hjälp.
Det gick faktiskt bäst på jobbet, där hade jag fullt upp med annat, det var svårare hemma, där kunde jag inte riktigt koppla av och glömma elöverkänsligheten.
Det tog en månad ungefär innan det släppte helt. Jag hade ett litet bakslag efter ytterligare några månader då besvären kom tillbaka och jag vacklade litet. Men jag tog mig ur det.
En orsak att jag lyckades var att jag bara hade varit elallergiker under c.a tre månader då jag kom till den punkten där jag insåg att jag inte var elöverkänslig. Jag hade kanske inte hunnit präglas så mycket. Dessutom hade jag en alternativ förklaring till mina besvär.

Mina första besvär bestod i att det stack som nålar i armarna när jag arbetade framför skärmen.
Förklaringen enligt min läkare var spänningar i axlarna, vilket det naturligtvis var.
Men då, det här var -94, så var elallergi riktigt på modet, och ett av de beskrivna symptomen var stickningar, fast främst i ansiktet. Problemet var att jag upptäckte att det räckte med att komma in i rummet med datorn för att jag skulle känna av detta. Jag blev misstänksam och gick omkring och kände efter när jag var i närheten av belysningsarmaturer. Jajamen, jag kände av stickningarna.
Då kom jag på, det är ju ingen skillnad på datorskärm och TV.
Jag knäppte på TVn och.. visst, jag kände av problemen där också. Efter detta adderades nya symptom som exempelvis yrsel, allt detta kopplade jag till elallergin, nu förstår vi att det var stressymptom.
När jag då läste om elallergi och att man i provokationstester aldrig hittat någon som reagerade på el blev jag förbannad. -Testa mig, jag kan bevisa på nolltid att detta existerar!
Självklart litar man på sina upplevelser.

Vändpunkten blev en skrift som jag fick av min arbetsgivare, författad av en läkare, som beskrev och förklarade elallergi utifrån betingningsfenomenet. Det blev en aha-upplevelse.
Sedan gick jag och köpte en el-fix, en liten sak som indikerar elektriska växelfält.
Jag upptäckte då att jag hade växelfält överallt hemma, trots att allt var släckt.
Kunde det då vara magnetiska växelfält som jag reagerade på? De uppstår ju bara när ström rusar.
Men när man elsanerar, så är det bara de elektriska fälten man kommer åt, det förstod jag.

På jobbet mätte vi sedan upp de elektriska och magnetiska växelfälten.
Först med all belysning släckt och datorer avstängda.
Vi fick då bakgrundsnivån uppmätt.
Därefter tände vi belysningen, drog igång datorerna och mätte.
Nivån ökade, men inte mycket. Man fick mäta nära datorerna eller belysningsarmaturerna för att nivån skulle öka markant. Strålningen klingar av väldigt snabbt och drunknar i bakgrundsnivån.
Men för mig var det stor skillnad, inga besvär vid släckt belysning, besvär vid tänd belysning, men alltså, bara små skillnader när vi mätte.

En annan rolig grej var min sänglampa av golvstående modell. Jag hade stora problem med den tänd.
Släckt, inga problem.
Strömbrytaren satt på lampsladden och kabeln gick upp till lampan genom det rörformiga stativet.
Det är bara det att strömbrytare är enpoliga, man förutsätter att det är fasen som bryts, men om kontakten är vänd fel i eluttaget så bryts nollan och hela lampan fortsätter att vara spänningssatt. Så var det i mitt fall. Med min elfix kunde jag se att det inte var någon som helst skillnad på det elektriska växelfältet när lampan var tänd eller släckt.
Det var övertygande för mig.

Jag hade alltså påtagliga bevis för att jag bara reagerade på vad jag såg och kände till.
Jag hade en alternativ förklaring, betingningsfenomenet.
Jag hade en alternativ orsak till mina besvär, spänningar i axlarna och stressfenomen.

Utifrån vetskapen om detta så hade jag en möjlighet att ta mig ur mitt problem.

Jag har senare varit i kontakt med två personer som är elallergiker.
Tyvärr kunde jag inte göra någon nytta.
Man litar ju först och främst på sina egna upplevelser och tro mig, elallergi känns mycket verkligt.
Det är väldigt svårt att övertyga någon som hela tiden får sin sjukdom bekräftad genom ständiga upplevelser.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7592 Posts

Posted - 2022/08/07 :  10:48:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns en sak som får mig all le lite när jag tänker tillbaka på den mardröm jag befann mig i.
Jag experimenterade med avskärmning och slog in hela min musikanläggning i aluminiumfolie som jag sedan jordade. Önskade att jag hade ett foto på det. Man hade kunnat ställa ut det i en konsthall för det är ju precis lika tokigt som vad en konsnär skulle kunna hitta på. Det blev inte långvarigt så jag tyckte väl att det inte fungerade, minns inte riktigt.
Fotboll VM -94 såg jag på TV bakom en skärm av aluminiumfolie med ett litet titthål i. Ja, jösses.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7592 Posts

Posted - 2022/08/07 :  11:03:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vid den här tiden kom en våg av micro-anläggningar. Det var något nytt och industrin hade tagit vara på sitt kunnanfåde från bilstereo anläggningar och omsatt det till att bygga små och billiga kompletta stereoanläggningar. Jag ninns att jag blev faschinerad av dem, allt i ett och en fjärrkontroll som kunde styra allt. Jag köpte till slut en. Lite beroende på att jag tyckte att det var jobbigt med att lyssna på min riktiga anläggning, vilket ju var ett ordentligt misslyckande.
Med den lilla microanläggningen i sovrummet lyssnade jag oå musik avslappnat utan att bekymra mig om ljud. Jag bytte i alla fall ut högtalarna mot några andra jag hade hemma, vilket förbättrade ljudet avsevärt, men det här var ju en rejäl svacka i min hifiresa.

Även denna anläggning utsattes för avskärmningsexperiment. Det var lättare att bygga in den lilla anläggningen i en bur av nät av aluminium, vilket då fanns att köpa för elektrisk avskärmning. Det hade på den tiden kommit på modet att elsanera bostäder, och då användes det här. Självklart påverkade det endast det elektriska fältet, men det talade man inte om.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1599 Posts

Posted - 2022/08/10 :  21:46:58  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Intressant story detta!
Liknar i mångt och mycket min egen resa då man som snorvalp dreglade över Ferguson, Revox, Lenco, Skantic (!) m.fl.
På denna tid hade min hemstad Sölvesborg tre, om inte fyra, Radio/TV affärer! Idag ingen...
Ser fram emot kommande läsning av din historia, Björn-Ola

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, Emotiva, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
Page: of 4  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000