HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 31

Double A
Member

1941 Posts

Posted - 2020/12/08 :  22:02:57  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Oh du har dina NCore steg kvar, toppen!
Magkänslan säger mig att det vore lämpligt att hålla sig digital från försteg till Dynacord dspn, men det är inte alltid magkänslan är rätt :)
Jag står ju inför ungefär samma dilemma framöver, jag hoppas på en produkt ska dyka upp på marknaden snart, det hade löst väldigt mycket för mig. Mer info senare.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

DavidS
Member

339 Posts

Posted - 2020/12/09 :  16:32:10  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Claes Millby var väl delaktig i No Frills Audio och SCAD Vigoroso?

Hur mycket var Claes i så fall involverad i ljuddesignen av catacomberna? Där var ju även Petter och Bernt med, jag har dock ingen koll på vilka som gjorde vad i det projektet.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1434 Posts

Posted - 2020/12/09 :  18:36:27  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
En liten försiktig fråga angående slitsarna på mellanlådan, är de avsedda som DPC, basreflex eller bara som utsmyckning?
Snyggt i vilket fall som...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1310 Posts

Posted - 2020/12/09 :  19:14:06  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
DoubleA: jo, det har funkat väldigt bra tidigare med digital matning till filtret. Fick mycket bra nyanseringsförmåga på det sättet.

DavidS: Claes var med i No Frills vet jag. Annars har jag dålig koll. Vet också att han förkastade många filter som räknades fram. Han har de mest känsliga öron jag mött. 7 resor värre än jag.

Amatören: Det finns en speciell gång bakåt för ljudet som mynnar ut i slitsarna och visst är det vackert!

Innan jag var säker var jag tvärsäker
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1434 Posts

Posted - 2020/12/09 :  19:56:42  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Han har de mest känsliga öron jag mött. 7 resor värre än jag.
Det tror jag inte på!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1310 Posts

Posted - 2020/12/09 :  20:07:14  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Amatören: Det är sant! Jag var en period väldigt stressad och tålde inte alls dåligt ljud. Fick typ fysiskt ont och blev arg av det och ville fly. Jag är avstressad nu men kan helt klart förstå hur han har det. Det kan vara en tillgång men också ganska jobbigt. Han har det så jämt, mitt gick över.

Go to Top of Page

Rolf-san
RödaTråden-vinnare

1977 Posts

Posted - 2020/12/09 :  20:51:27  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
tålde inte alls dåligt ljud

Vad är då dåligt ljud?
Själv tål jag inte ljud överhuvudtaget som jag inte själv bestämmer över. Och all denna djävla mysiga julmusiken i affärerna. Jag går ut direkt.
Malmö skulle ju introducera ett själsligt stadsljud. Gud bevare mig.

Det är inte lätt att vara hyperkänslig.

71+
Too old to die young
Go to Top of Page

DavidS
Member

339 Posts

Posted - 2020/12/10 :  11:22:44  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
SCAD var ett märke som tog fram en CD-spelare och ett par tvåvägshögtalare, JBL 15" och horn. Claes och Stefan som driver Akkelis var figurerna bakom SCAD.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1310 Posts

Posted - 2020/12/10 :  12:31:12  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Rolf-san: Bra fråga! Och närmast filosofisk, själsliga stadsljud borde kvala in där i alla fall.

DavidS: Har nog sett bilder på det nu när du säger det.

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1310 Posts

Posted - 2021/01/01 :  17:06:18  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag lärde mig något intressant om akustik nyligen. Ibland har jag fått lite låg ljudbild från pi60. Dessa stod utanför mattan i ett övrigt relativt bra akustikreglerat rum. Jag kom ihåg att Ingvar rekommenderar att täcka hela golvet. Funderade vidare på konsekvenserna av att inte dämpa golvet runt högtalaren och testade till slut två mindre mattor som täckte det mesta av golvet vid högtalarna. Nu är den ibland låga ljudbilden tillbaka där den ska vara och det är bara konstatera att akustik har brutalt stor inverkan på det vi hör. Kan lägga till att jag fortsätter att förundras över hur bra dessa pi60 är i ett rum som följer rekommendationerna.

Go to Top of Page
Page: of 31 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000