HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Vintage-sektion?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/14 :  15:45:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
I just det fallet så är det inte någon lätt moddning utan en total ombyggnad i den gamla kostymen.

Att något ser ut som vintage bara på ytan tycker inte jag blir rätt i en sån avdelning i forumet. Någorlunda original tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/06/14 15:46:35
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/15 :  22:41:51  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
rätt coolt om man gillar vintage..

http://www.ebay.de/itm/Musiktruhe-Mahagoni-mit-elektronischen-HIFI-Geraten-/181434729048?pt=DE_Haus_Garten_Inneneinrichtung_TV_M%C3%B6bel&hash=item2a3e5a4258

/filip




Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/16 :  00:54:20  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
@Bernt:
Ibland är det kul att testa gränser, tycker jag, så här kommer tre bidrag.
1. Radikalombyggda Dynaco Mk.III där bara chassier och transformatorer är kvar, men det gjordes för 27 år sedan, så de borde kvala in på ålder i alla fall - ellerrr?
2. McIntosh MC75 60th Anniversary - platsar ej, tycker jag, men vad tycker andra?
3. Renovering och återställning närmare original av Mk.III

Ombyggnaden beskrevs i Musik&Ljudteknik nr.4 1987 och det var ingen mindre än Erik Andersson som designade och byggde den mest välljudande konstruktion han kunde klura ut vid den tiden, på mitt uppdrag. De enda förbehållen var att chassier och transformatorer skulle användas och att slutrören skulle selekteras bland de tio GEC Gold Lion KT88 som jag hamstrat.
Erik gillar inte att påminnas om dessa, för han har nog ändrat inriktning sedan dess, men jag är fortfarande grymt nöjd med dem, även om det blev dags att renovera ombyggnaden för några år sedan.
Dynaco Mk.III chassiet är ganska kompakt så det blir rejält varmt vilket tär på en del komponenter när den körs i klass-A.
Dessutom måste jag nämna att de var "fulmoddade" utan originalkomponenter och att jag köpt dem billigt (1500 kr för paret) 7 år tidigare, så det var inga fina exemplar som vi slaktade.



Jag gillar inte fastmonterade nätsladdar och klena skruvlister...


Det blir inte vackrare under plåten när jag laborerar med olika kopplingskondingar, som här - ryska teflon


eller Papper I Olja (PIO)

Dessutom bytte jag ut och flyttade upp några effektmotstånd som tidigare stekt nätlytarna underifrån.



Oftast är det roligare att lyssna på musik via ovanstående trots 6 dB mindre headroom och lite mekaniskt brum, än via mina McIntosh MC75 60th Anniversary, som den okunnige skulle kunna tro är vintage, men de byggdes i litet antal till 60-årsjubileet 2009 och liknar ytligt MC75 från 1961 men under plåtarna är inget likt:


en av mina


Ny - ingen likhet med den gamla under skalet


Gammal


Gammal = äkta vintage

Här kommer ett annat par


Renoveringsobjekt - andningsskydd på!


Endast rör och multilyt utbytt


samt rengöring

Det låter inte alls bedagat, men de perka-moddade spelar i en högre liga.



Min lilla samling av monoslutsteg

Edit: snyggat till några formuleringar och adderat missade pronomen för att undvika missförstånd på grund av syftningsfel.

Edited by - lennartj on 2014/06/16 21:38:14
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/16 :  11:57:56  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
På de sunkiga Mk.III hade någon stolle borrat två hål på fronten av båda och monterat ett par 1/4" telejack



Eftersom de därför ändå inte kan återställas till originalskick gick jag på baksidorna



så att de blev mer lika mitt första par, men "pimpade" fronterna med täckbrickor.



Rätt eller fel?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/16 :  17:02:25  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag tror att ett krav på original blir svårt eftersom gränsdragningen mellan renovering/moddning kan vara svår att definiera och de flesta som är 20+ är renoverade eller i behov av det

Moddningstrådar platsar nog in på DIY som tidigare oavsett ålder

Börja enkelt med ett ålderskrav så får vi se om situationer uppstår så att vi har ett behov av att se över definitionen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/16 :  21:49:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Rätt eller fel?
Det har jag ingen åsikt om.

Pac frågade om original är ett krav för att vara med i en kommande vintageavdelning, det tycker jag är en fördel.

Är detta vintage?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/17 :  00:17:15  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Rätt eller fel-frågan står öppen för alla som har lust att diskutera saken.


Jag är osäker på om man ska bedöma päron på samma sätt som äpplen.
För mig är det otänkbart att Ford själva skulle bygga en Ford V8-pastisch exakt som på bilden ovan med helt modern teknik under skalet.
Om den någonsin byggs är jag övertygad om att det blir i ett exemplar från någon designer/custom-byggare och vad blir det då?
Om Ford inte har byggt den är det väl ingen Ford?
Den senaste Mustangen har lånat många designelement från den första, men det är ändå uppenbart att det är en helt ny bil, liksom Camaro, Beetle, Fiat 500 m.fl.

McIntosh MC75 60th Anniversary är till det yttre mer lik en gammal MC75 än biljämförelserna ovan.
Jag tänkte först säga att ett nytillverkat föremål aldrig kan bli vintage oavsett hur väl det efterliknar det det gamla, men så bet jag mig i tungan.
Hur ska man se på ett par MC75 60th Anniversary om 25 år (då är de 30) i förhållande till MC75 från 1961 och andra förstärkare från 2009?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/06/17 :  19:47:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det här är ingen enkel fråga om man vill komplicera det. Men man kan ju låta bli och komplicera det, precis som Lovan föreslår. Vad tror ni om att göra någon enkel vattendelare typ "mer än 25 år gammal" och sedan och låta alla som vill posta lösa "orginal eller inte" själva. Vad tror ni om det?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/06/17 :  19:52:34  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Tycker jag låter som en bra idé.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2014/06/17 :  20:57:36  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
För mig är vintage är mer utseende än ljud

O sedan att den är modifierad så allt innehåll är utrivet har väl bara med att göra den är snygg men kanske inte låter så bra.. Bara jag slipper blå LED till skalbelysning

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/17 :  21:06:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
blir bra det Pac.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2014/06/18 :  13:14:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo!

Det blir bra!


Det är bra och kul om folk ger lite info om apparaten ifåga inte är orginal typ som lennartj har gjort.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/06/18 :  15:09:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Blir bra..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/18 :  18:48:48  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Häng på, visa era "gamla godingar" och berätta lite om dem, orörda original, renoverade eller moddade!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/06/19 :  08:54:01  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Det är väl det vi ska göra i vintagesektionen lennart ;)
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/19 :  12:16:43  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Just det, ja. Finns det någon aktiv med behörighet att skapa en Vintage-mapp under Specialintressen innan Sverige stänger för midsommarfirande?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/06/19 :  17:19:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kanske det!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/06/19 :  17:22:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vem lägger första inlägget och vad handlar det om?

http://hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=108


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/06/19 :  17:23:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här har vi gjort bra! Tack för all hjälp!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000