HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik med högst DR?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/05/11 :  21:22:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har hittat en Michael Hedges låt - Rickovers dream - med ett DR värde på 23!!!

Har ni några andra tips?

DR för er som inte vet är ett värde på dynamikomfånget på inspelningen. En modern pop låt kanske har ett värde på 3-5 och ett klassiskt stycke kan ha kring 12-13 sådär

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2023/05/11 :  21:29:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
4'33 av John Cage borde ha bland de lägsta DR-värdena

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/05/12 :  00:38:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
4'33 av John Cage borde ha bland de lägsta DR-värdena

Jag har en inspelning där man hör pianisten stänga locket över tangenterna. Dessutom hör man äggklockan larma när musikstycket är slut. Det borde förbättra DR-värdet avsevärt. Jag ska se om jag kan hitta inspelningen någonstans. Det är inte så lätt att hitta musik som inte hörs.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2023/05/13 :  11:59:57  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
https://dr.loudness-war.info
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2023/05/13 :  16:38:19  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Det är inte så lätt att hitta musik som inte hörs.

Dagens bästa!
Men å andra sidan: Ljudföroreningar finns ju överallt, så där det är tyst, riktigt tyst måste 4:33 finnas.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000