HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssna på låg volym
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/03/23 :  22:27:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här ett youtubeklipp med en intressant fråga om varför ljudet upplevs sämre vid låg volym.
Enligt frågeställaren upplevs ljudet som dynamikfattigt med mindre bas och plattare ljudbild när han spelar på låg ljudnivå för att inte störa.
Paul från PS Audio ger sitt svar och jag har inget att invända utom att jag upplever att vissa högtalare fungerar bättre vid låga ljudnivåer än andra, Paul avfärdar att högtalarens känslighet har betydelse.
Jag kan inte använda mina QLN Signature i sovrummet, för jag upplever att de måste spela på en aning högre ljudnivå än jag vill där för att vakna till liv. Har ni liknande erfarenheter?

Här är youtubeklippet med Paul:
https://youtu.be/Az2UG3zvJNw

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/03/24 :  00:47:14  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Min erfarenhet säger att en högtalare INTE ska ändra ljudkaraktär med stigande volym.
Jag byggde under 25 år högtalare par för par och för hand som har en egenskap gemensamt.
Balanserad ljudbild som inte byter karaktär vid ändrad volym och därför inte behöver loudness eller EQ, DSP eller tonkontroller.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2023/03/24 :  07:35:13  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness

Örat funkar så. Känsligheten för bas, och i mindre utsträckning, diskant, är lägre än för det centrala frekvensområdet. Om man sänker ljudnivån rakt av upplevs det som att basen och diskanten trappar ner snabbare.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/03/24 :  07:36:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vad spelar det för roll hur högtalarna beter sig?
Din hörsel är vetenskapligt bevisat olika känslig för delar av frekvensspektrat vid vissa faktiska ljudnivåer.
Fletcher Munson

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/03/24 :  09:24:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Örats olika uppfattning av frekvenser vid olika ljudnivåer var ju anledningen till att det satt en loudnessknapp på förstärkarna förr i tiden. En idag totalt bortglömd finess. Jag vet dock ingen som inte hade den konstant intryckt. Den gav ju mer bas och alla ville ha mer bas. Mängden bas var ju hur vi bedömde ljudkvalitet på den tiden. Åtminstone tills jag besökte bröderna på Radiolagret i Göteborg där dom läxade upp mig och lärde mig vad ljudkvalitet handlade om.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2023/03/25 :  16:43:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag tror inte man ska "dissa" loudnessknappen. Det jag och sannolikt andra femtiotalare var svältfödda på var just en bra basåtergivning. Såna grejer som låg inom den rimliga anskaffningskostnaden hade inte mycket bas att erbjuda, men man kunde drömma om att ha ljudåtergivning som en schysst radiogrammofon, fast i stereo... De gamla trämöblerna hade ju ofta ett loudnessuttag på volympotentiometern, som automatiskt kompenserade basnivån när man ville/tvingades lyssna på låga nivåer. En dåtida hight-tech-lösning på ett fysiologiskt baserat "problem" med öronens funktion. Men en fin radiogrammofon kostade väl nära en månadslön i början på 1960-talet...

Edited by - lampuradio on 2023/03/25 17:14:42
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/03/25 :  23:55:14  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag hade för länge sedan en Sonab R7000, den hade en variabel loudnesskontroll och en tonkontroll, det fungerade fantastiskt bra. Nu för tiden verkar dylikt vara no, no.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/26 :  13:23:35  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har 10 par högtalare. Alla låter inte bättre när man höjer volymen.
En del gör det.
I dessa högtalare som det kräver högre volym är de som har filter.
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/03/26 :  14:00:58  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
behöver du mer volym bara för att det finns filter i konstruktionen bör du fundera på vad filtret har för komponentkvalitet.
När jag byggde högtalare så använde jag endast det bästa, vilket gav en prislapp på delar till ett filter för 1350:-.
Och det var i mitten på 1990-talet.
Vad samma delar skulle kosta idag törs jag inte tänka på.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/26 :  14:51:19  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Perfector

Jag köper dom billigaste.
Luftlindade spolar och polypropylen kondensatorer.
Har jag gjort något fel tycker du?

Till exempel denna:
https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-dmpc-4-7.html

Edited by - Leif B on 2023/03/26 14:54:48
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/03/26 :  14:54:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kan förstärkare spela in också?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/03/26 :  16:19:23  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Grov tråd, 1,2 eller 1,4 mm diameter annars tappar du effekt genom resistansen.
Polykondngar av god kvatlitet
I alla fall för mig.
Man får vad man betalar för och det du lägger ut nu får du tillbaks när du spelar.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2023/03/26 17:26:55
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/27 :  14:48:43  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ja tjock tråd. 1.4 mm.
Jag får väl testa dyrare kondensatorer.
Det kan ge bättre diskant. En är scanspeak 93000 och den andra är H1189-06 27TDFC.

Edited by - Leif B on 2023/03/27 14:49:24
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/03/27 :  14:56:26  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det finns ju olika filterkonstruktioner åxå.
Jag använder en moddad Philips butterworthlista.
Den kan du få av mig om du tycker om att leka.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2023/03/27 :  16:45:21  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Har 10 par högtalare. Alla låter inte bättre när man höjer volymen.
En del gör det.
I dessa högtalare som det kräver högre volym är de som har filter.


Leif vad är det som låter bättre/sämre mer bas/Diskant helheten.

Tror inte det är själva filteret i sig som gör detta utom att du har flera olika element som beter sig olika åt vid olika nivåer.

Kan känas som vissa basar inte kommer igång fören man når en vis nivå.

//Niklas
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/27 :  17:09:20  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag har 2 basar.
Seas CA18RNX och
Seas W18e001.

Seas Mimir CA18RNX och Seas diskant.

Seas W18e001 och Scanspeak 93000

Man får öka volymen på bägge.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000