HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 De' va nå't om vinyl. Japanpressat is da shit.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/25 :  09:51:24  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
https://youtu.be/eRRtFgXTtEw
Att vinyl låter olika beroende på var den har prssats blir ganska uppenbart när man ser det här.
Själv har jag Beatles Abbey Road från japanpressad vinyl.
Har ni några vinyler som pressats i japan, berätta gärna vad och hur ni tycker det låter.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2023/01/25 10:31:55

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/25 :  12:08:35  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Här kommer en till om vad som egentligen är vad.
https://youtu.be/cLWHPy9zdGs
Mycket intressant om man som jag är en renodlad vinyldåre med blickfånget på udda pressningar från överallt

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2023/01/25 12:53:49
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/01/27 :  11:41:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag ber på förhand om ursäkt, för jag tvärvägrar följa länkar som inte beskrivits.
Jag vet därmed inte vilka plattor du avser...

Men, visst upplever jag japanpressade LP som lite tystare och lite mindre benägna att ackumulera både knaster och statisk elektricitet.
Det finns väl goda skäl till att Mobile Fidelity Sound Labs pressade sina första serier i Japan på 70-talet? (Jag sitter med t.ex. Supertramp - Crime Of The Century och Pink Floyd - Dar Side OfThe Moon i MFSL-utgåvor och de är än idag väldigt välljudnde och knasterfria)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/27 :  14:14:28  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Du har ju redan beskrivit det :-)
Så ta ilite nu och se resten

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000