HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Roon låter bättre, fan också!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/21 :  22:51:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag använder Bluesound och jag sitter och lyssnar oå min anläggning med NAD M50 som streamer som använder BlueOS som programvara. En bra plattform tycker jag. Nu lyssnar jag på den italienska gruppen Rhapsody som om än ojämn gjort en massa suveräna låtar. Typiskt för stilen så är musiken väldigt dynamiskt komprimerad så det låter skrikigt. Det är ett allvarligt problem eftersom deras ljudbild är så komplex med körer och orkestrar. När jag spelar musiken genom ROON så låter det inte längre skrikigt utan betydligt mer avslappnat och samtidigt tydligt.
Varför?
Har ni en förklaring?
Avlastar jag streamern?
Jag skriver fan också eftersom jag inte gillar ROONs interfejs.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2023/02/04 23:06:10

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/26 :  13:41:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har tidigare erfarenhet av Squeezebox, där man kunde förbättra ljudet genom att stänga av alla funktioner, även Wifi och displayen, och låta datorn göra allt jobb. Squeezeboxen blev då bara en mottagare av den digitala signalen via ethernet för att skicka den vidsre via digitalutgången. Det blev ett påtagligt bättre ljud.
Jag misstänker att jag upplever samma sak nu med ROON och min streamer. När jag använder Bluos på min streamer, så måste streamern göra allt jobb med att hitta musiken i datorn och hantera den, istället för att bara passivt ta emot den digitala signalen och skicka den vidare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/01/27 :  11:45:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gör du nåt med musiken i Roon? (DSP..)
Jag har ingen egen erfarenhet av BluOS-modulerna i NAD-sammanhang men har ju pillat me BluOS och deras hårdvaror i eget namn under lång tid.
Kanske är du nåt på spåren, enkelhet vinner ju ofta.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/28 :  13:52:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
All dsp avstängt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000