HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Overhang Thoréns TD166 MKII
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/13 :  08:37:42  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej.

Jag har monterat en Talk Zephyr 200C (Samma som Nagaoka MP110) på min Thoréns TD 166 MKII jag har använt en protractor och fått pickupen lika på båda markeringarna. Men jag funderar på det här med "overhang". Hur långt förbi axelns mitt skall nålen vara? Jag har googlat men blir inte klokare av det.

Vh G.M.

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/01/13 :  09:08:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Har du kollat på Vinylengine. De har data på de flesta armar.
Skulle denna arm inte finnas, så kan man mäta upp p/s-måttet (pivot - spindle) och räkna ut överhänget (spindel - nål). Jag tror att där finns en kalkylator för detta på Vinylengine

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/13 :  09:13:30  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Jag vet liksom inte vad det är jag skall söka efter. Vad heter armen på en Td166 mk2? Finns det inte bara ett mått man kan hitta?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/01/13 :  12:31:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om armen är en del i en koplett spelare så kan det vara svårt att hitta data. De flesta armar är sk 9"-armar, med effektivt avstånd (pivot till nålspets) på ca 237mm.

De skall ha ett överhäng (spindel till nålspets) på ca 15-17mm.
Enklast är att du laddar ner en sk "protraktor" för en 9"-arm (t.ex. Rega RB300), skriver ut den på papper och justerar överhänget till dess att nålen följer kurvan så väl som möjligt.

Iom att det är en komplett spelare med arm, så misstänker jag att det ända som du kan justera är just överhänget, så där finns inte så mycket annat att göra.
Jag skulle börja med 14mm överhäng. Sedan öka en mm i taget, tills du kommer så nära som möjligt.

Skulle protraktorn vara avsedd för annan längd än den du har, så är skillnaden på kurvan marginell (så länge bägge handlar om 9"-armar).

Avvikelser från kurvan är fö tydligare än om du skulle försöka att enbart mäta överhänget.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

tandren
Starting Member

12 Posts

Posted - 2023/01/13 :  13:06:50  Show Profile Send tandren a Private Message  Reply
Följ nedanstående länk till VinylEngine och gå till sista inlägget på sidan så finns alla data du behöver.
http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=116007&start=15

Lycka till!

Thomas
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/13 :  13:14:13  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Tackar er alla så mycket för era svar! Jag skall testa i kväll! :)

Jag har en tonar protractor med spegel. Om jag mäter upp avståndet från centrum och ut på dess linje och placerar nålen så den hamnar där så bör det väll bli rätt?

Edited by - G.M on 2023/01/13 13:19:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000