HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jeff Beck R.I.P.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/12 :  00:34:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En av de största gitarristerna har lämnat oss.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/01/12 :  10:42:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Verkligen och med en alldeles egen stil och teknik.

trist

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2023/01/12 :  17:23:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Helt unik.

Verkligen tråkigt, han var en av mina absolut största hjältar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2023/01/13 :  23:22:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
https://www.youtube.com/watch?v=XdCGdL3R0n0&ab_channel=feedbackbro

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2023/01/15 :  11:46:23  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Stötte på Jeff Beck första gången i samarbetet med Rod Stewart.
Minns att jag fascinerades av det fina gitarrspelet.
Säkert inte alls representativt för hans övriga karriär,
men han nådde nog en bredare publik med den låten.
https://www.youtube.com/watch?v=yC_j_dzkaVE

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/15 :  15:27:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jeff var väl mer gitarristernas gitarrist. Alla gitarrister hyllade honom som speciell och som den störste gitarristen i sin generation.
Han hade väl ingen stor kommersiell karriär, kanske beroende på att han inte var någon låtskrivare och var spretig i sin skivutgivning.
Jag har själv ingen koll på hans skivor utan mer konstaterat hans unikum genom Youtubefilmer och liknande.
En annan gitarrist med liknande karriär var Allan Holdsworth. Två väldigt olika gitarrister men med unik spetskompetens och stil och som alltid sätts främst av gitarrister av just gitarristerna. Mindre kända dock av den breda publiken. Jeff Beck såg i alla fall till att hålla liv i sin karriär genom att spela musik som var mer kommersiell, Allan var däremot helt kompromisslös. Därför fick hans döttrar gå ut och be fans att bidra med pengar till hans begravning, något jag tror att Jeffs anhöriga slipper.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2023/01/16 :  11:31:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En lustig sak med Jeff Beck var intresset för att mecka med bilar. Det verkar nästan
som musicerandet kom i andra hand för det var roligare att greja med bilarna.
Finns många videos om bilintresset på youtube, här är ett par bra:
https://www.youtube.com/watch?v=L3v5XH91Q_8&ab_channel=CarCrazyCentral
https://www.youtube.com/watch?v=gZxUH33e_Xc&ab_channel=CarCrazyCentral

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/16 :  20:06:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lite svårt för mig att förstå som har musiken som hobby. Men när musiken blir ett yrke, så kanske det är svårare att koppla av med musik. Vilken tur att jag inte har musik som yrke. :-)

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000