HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Fråga ang. Goldring 1020
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  20:39:31  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej.

Jag har plockat bort den Goldring 1020 som satt på min Thoréns och undrar nu om de mellanlägg som satt under den. Är dessa tillhörande pickupen eller tonarmen och varför är dessa där? Jag tänkte sätta dit en Nagaoka MP110 och undrar om jag skall ha eller inte ha mellanläggen då?

Vh G.M.

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/07 :  20:52:47  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det är nog en distans för att få rätt höjd på pickupen så att vinkeln på nålspetsen hamnar rätt.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/07 :  21:15:33  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Ok. Tack! Då tillhör den pickupen då? Hur vet man om höjden/vinkeln är rätt?
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/08 :  00:53:30  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det ser du om undersidan av ickup'en ligger vågrät mot skivan.
Om inte så riskerar man att nålspetsen ligger och antingen hugger eller släpar i spåret vilket kan förstöra en nål ganska snabbt och det låter illa om man har otur.
Beror iofs. på nålslipningen

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/01/08 :  01:11:48  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kan tilläggas att vissa skivspelare har möjlighet att anpassa tonarmen med ett höj och sänkbart fäste så man alltid kan justera in utan extra plattor.
Kom åxå på att det eventuellt är en viktplatta som ökar den totala vikten och massan på pickup'en, men det beror på hur lite pickup'en väger.
Exvis Ortofon har en serie som alltid behöver en extravikt för att passa i många tröga armar.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/15 :  10:49:35  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Tackar för svaren! :) Det finns ju en hel del att tänka på!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000