HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varning för bedragare på hifitorget.se
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/11/30 :  21:54:05  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jag kommer att skriva en berättelse om en bedragare, som verkar i Sverige, för att skydda så många som möjligt från misstag och inte bli offer för denna ekonomiska bedragare.
Siroan Xxxxxxx är en bluff! En bedragare! Hans telefonnummer är (+46) 0762XXXX74.
Den här personen säljer varor via Internet, företrädesvis via hifitorget.se, varor som han inte har. Hur han gör detta ska jag inte berätta, för att undvika att andra bedragare inte kan dra nytta av hans upplägg.
Siroan Xxxxxxx bor i Stockholm, Märsta, men inte på sin folkbokförda adress, så du kommer inte att hitta honom där. Efter transaktionen, i regel i form av ett förskott, så slutar Siroan Xxxxxxx att svara på samtal från den bedragna köparens telefonsamtal till 076-2709174.
Han fick sparken från sitt senaste jobb för oärlig försäljning, jag har ett officiellt svar från hans kollegor. Han jobbade som försäljningschef (sales manager), det måste man erkänna, ett mycket bra yrkesval för en person som gör bedrägliga försäljningar.
Dokumenten på varorna som han skickar till köparen är falska! Jag gjorde en förfrågan till företaget som har sålt den aktuella varan till Siroan från början, skickade en kopia på köpeavtalet till dem. De svarade att dokumentet var falskt, de hade aldrig sålt denna vara till Siroan, och uppmanade mig att polisanmäla.
Om du vill visa dokumentet för verifiering som du fått från Siroan Xxxxxxx, skicka det i förtroende till mig i ett meddelande innan du betalar ett förskott till Siroan, eller skriv en formell begäran till företaget som sålde varan.
Om du polisanmäler, så kommer den svenska polisen troligen lägga ner ditt ärende, eftersom beloppet du blir lurad på kommer att vara för "litet" för att inleda en utredning och starta ett brottmål, men ytterst kännbart för dig!
Men om du blir utsatt, gör en polisanmälan ändå! Om tillräckligt många anmälningar görs så kan polisen inte nonchalera denna bedragare i längden.
Han måste stoppas!
Siroan Xxxxxxx har många lurade människor på sitt konto (och samvete?) och hans bedrägliga verksamhet har verkat mer än tre år, vad jag fått fram.
Därför, för din ekonomiska säkerhet, gör inga transaktioner med denne bedragare! Särskilt bör du se upp med telefonnummer: +46 (0)76 27X XX 74.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/11/30 :  22:20:04  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bra att du varnar. Sjukt trist att det förekommer och det känns beräknat att hålla sig till mindre summor som polisen inte ids utreda.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/12/01 :  17:20:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har satt ut en köpes annons där jag skrev att någon kommer och hämtar om ni bor utanför Stockholm, så ni som skickar trasiga grejer behöver inte svara.Finns fullt med sådan på bla. blocket (finns en lista på de mest kända om någon vill se) och de skiter i att man kan ta reda på vad de bor. Utan de hör av sig på billigare grejer som folk vill köpa och skickar det eller något helt annat trasig pryl. En kompis på förra jobbet fick en helt trasig DVD-spelare till sig och snubben bodde i Göteborg. Men åka dit för att sparka in dörren för 1500kr.....och sedan få Polis på sig för misshandel osv för 1500kr. Men så jävliga kan folk vara idag, de bryr sig inte om andra helt enkelt. Förr fanns inte sådana problem, det var en helt annan etik och moral.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/01 :  22:37:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ja, dagens ungdomar! Vår generation var mycket hederligare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/12/04 :  16:13:32  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Ja, dagens ungdomar! Vår generation var mycket hederligare.

Var vi
Kommer inte ihåg...(demens?)

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Perfector
Member

475 Posts

Posted - 2022/12/04 :  17:01:04  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
På Tradera kan man ju kolla omdömen på säljare.
För mig räcker en enda negativ skrivning så är den säljaren svartlistad av mig.
Kolla alltid omdömen på en säljare innan ni ens funderar på att nappa på eventuella annonser

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/05 :  16:15:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Du har nog rätt, Amatören. Jag ljög. Beviset för att vi inte var hederligare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/12/07 :  23:54:21  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Se upp! Nu härjar de på Blocket igen!
Först får du ett meddelande typ:
"Hej!
Jag är intresserad av att köpa, var kan jag ringa?
Mvh. Jenny?"
Du svarar nog med att ange ett telenummer.
Då dyker ett chattmeddelande upp på ex. WhatsApp från +46729661420.
Helt plötsligt så har "Jenny" ordnat med frakt och betalning utan att du lyft ett finger! Du behöver inte ens packa varan, det fixar kuriren som hämtar hemma hos dig , det enda du behöver göra är att klicka på bifogad länk...här börjar man ana ugglor i mossen, om man inte gjort det tidigare, och kollar med ex. 180.se och, jodå, en massa anmälningar...
Nu är ni varnade!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/12/08 :  00:15:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det går tyvärr inte att lita på folk längre som förr. Nu dräller det av olika sätt att försöka blåsa folk och det bara växer.
Ska sätta ut en köpes annons senare kanske, men det kommer bara gälla avhämtning i Stockholm för man kan helt enkelt inte lita på folk längre.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000