HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kampanj på Lamino lyssningsfåtölj med pall (igen)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/07/11 :  19:15:13  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Topic: Vägen till en lugn vrå
http://www.hififorum.nu/forum/post.asp?method=Reply&TOPIC_ID=97324&FORUM_ID=75
quote:
pix
Jag har en längre tid hållit utkik efter en Lamino (Yngve Ekström), eller en Jetson (Bruno Matsson) men man häpnar vad de sprungit iväg i pris..
LC-fåtäljerna ser ju också väldigt sköna ut


Svenssons i Lammhult kör kampanj på Lamino fåtölj med fotpall just nu.
https://www.svenssons.se/p/f%C3%A5t%C3%B6ljer/f%C3%A5t%C3%B6ljer/lamino-f%C3%A5t%C3%B6ljpaket-f%C3%A5rskinn-scandinavian-grey-naturlackad-bok/249563/

quote:
YNGVE EKSTRÖM / SWEDESE
Lamino fåtöljpaket
FÅRSKINN SCANDINAVIAN GREY, NATURLACKAD BOK

Nu 13 482:-
Ord. 22 469:-

Edited by - Passerati on 2022/10/08 21:25:24

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/07/16 :  00:16:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ska en lyssningsfåtölj sticka upp bakom huvudet eller ska huvudet vara fri i rummet för bästa ljud?
Mina fåtöljer sticker upp bakom öronen och jag ska göra ett test för att se om det betyder något. Jag återkommer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/07/16 :  05:54:02  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Tror du har en poäng i en ljudlig vinst i att ha en fåtölj som slutar lägre. Men totalen uppvägs nog förhoppningsvis av att man sitter väldigt bekvämt.
Lamino används som lyssnings fåtölj på t.ex Hificonsult i Örebro (Sladd) så jag tvivlar på att ljudupplevelsen skulle bli alltför negativ pga fåtöljen. Har själv LC2 & LC4 där soffan är väldigt låg och jag istället hängt upp ARTNOVION LUGANO en bit bakom. Hade handlat minst en uppsättning Lamino om kampanjen även gällde oljad ek / grå. Finner fåtöljen oerhört bekväm med min längd.


Vad anser ni andra om Lamino fåtöljens höjd
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/07/16 :  10:22:32  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad är din längd Passerati?

Jag upplever ofta att jag är lite för lång för att passa i de flesta fåtöljer.
Jag har ett par supersnygga "Kavaljeren" som jag gillar, men har lite svårt att sitta i dem under längre tid, för att längd proportionerna inte riktigt stämmer.
Jag är 187 cm.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2022/07/16 :  15:04:34  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Lamino används som lyssnings fåtölj på t.ex Hificonsult i Örebro (Sladd) så jag tvivlar på att ljudupplevelsen skulle bli alltför negativ pga fåtöljen.


Visst är det konstigt att luttrade audiofiler hör skillnad på materialet i kontakter, kablar osv men inte på en stor skärm 1dm från öronen? Personligen anser jag att låg rygg och ett så långt avstånd som möjligt till bakvägg är att föredra. Nu får man ju naturligtvis möblera efter rummet och måste man ha lyssningsplats mot bakvägg så kanske en fårskinnsklädd fåtöljsrygg är att föredra före en vägg.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/07/16 :  22:33:51  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@Tomas J
181cm. Men är man kortare så kanske ett högre ryggstöd stör mera påtagligt för gemene man.

@jonasz
Du har en poäng.

Vad har du för möbel hemma nu jonasz?

Edited by - Passerati on 2022/07/16 22:35:14
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2022/07/17 :  04:43:31  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Låg rygg och 2-3m till bakvägg. I andra systemet låg rygg direkt mot bakvägg. Stor skillnad. :)

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/10/08 :  21:23:03  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Svensson kör kampanj igen på Swedese Lamino med fotpall.

Lamino fåtölj och fotpall oljad ek/fårskinn, Moonlight (beige)
Lamino fåtölj och fotpall oljad ek/fårskinn, Black (svart)
15 280 kr ord pris 27 347 kr

quote:
Fårskinnsfåtöljen och fotpallen Lamino är ett bra exempel på en tidlös formgivning där naturens egna material tillsammans med ett fantastiskt hantverk resulterat i en fåtölj som är lika attraktiv idag som för kommande generationer. Både fåtöljen och fotpallen är svanenmärkta och tillverkas i Småländska Vaggeryd. #8220;Att ha gjort en bra stol är kanske inget dåligt livsverk#8221; Citatet kommer från Lamino-stolens pappa, Yngve Ekström. Och att säga att stolen som röstades fram som århundradets svenska möbel av Sköna Hems läsare bara är en bra stol får ändå ses som en grov underdrift.


https://www.svenssons.se/varumarken/swedese/lamino-fatolj-och-fotpall-oljad-ekfarskinn/?variantId=514022-01

Edited by - Passerati on 2022/10/08 21:25:30
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/10/13 :  15:39:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det där är bara bluff. Jag har aldrig hört någon skillnad på ljudet på min anläggning beroende på vad för stol jag sitter på. Det är bara ett sätt att mjölka godtrogna audiofiler på en massa pengar. Det skulle inte förvåna mig om det står i specen att stolarna är strukna fem gånger med ormolja för att maximera ljudupplevelsen. Jag har använt min gamla pinnstol vid musiklyssning under alla år och jag har aldrig upplevt att någon annan stol har gett mig bättre ljud från min anläggning. Spara pengarna till glass istället. Glass höjer humöret och ger dig en bättre musikupplevelse.

Eller varför inte lite bättre kablar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/10/16 15:51:05
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/10/25 :  01:18:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det där är bara bluff. Jag har aldrig hört någon skillnad på ljudet på min anläggning beroende på vad för stol jag sitter på. Det är bara ett sätt att mjölka godtrogna audiofiler på en massa pengar. Det skulle inte förvåna mig om det står i specen att stolarna är strukna fem gånger med ormolja för att maximera ljudupplevelsen. Jag har använt min gamla pinnstol vid musiklyssning under alla år och jag har aldrig upplevt att någon annan stol har gett mig bättre ljud från min anläggning. Spara pengarna till glass istället. Glass höjer humöret och ger dig en bättre musikupplevelse.

Huvudsaken att man sitter skönt och det är olika ifrån person till person vad som passar. Sitter man inte skönt så blir all musik sämre, det är stenklart. Men i den här tråden verkar dyrt vara bäst, jag utgår ifrån skönt är bäst. Vi får se vad det blir i nästa lya, har ju en skön stol ifrån Mio men den är ju enligt experterna inte optimal.
Ser ungefär ut som denna.
https://i.blocketcdn.se/pictures/4506882186.jpg?type=images_full

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/11/17 :  19:23:21  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
FBK
Men i den här tråden verkar dyrt vara bäst, jag utgår ifrån skönt är bäst.
Du verkar att ha missuppfattat tråden.





Svenssons kör kampanj på Lamino med fotpall.

quote:
ex Lamino fåtölj och fotpall oljad ek/fårskinn, Sahara (nougatbrun)
17 190 kr
27 347 kr


https://www.svenssons.se/varumarken/swedese/lamino-fatolj-och-fotpall-oljad-ekfarskinn/?variantId=514020-01
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/11/18 :  13:20:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har tidigare tittat åt Ek/ljusgrå. Men fastnar allt mer för Bok/Charcoal

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/11/21 :  15:20:22  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Lamino fåtölj och fotpall Black Edition. Limterad utgåva.

Nu 16 990 kr
Ord pris 24 039 kr

https://www.svenssons.se/varumarken/swedese/lamino-black-edition-fatoljpaket/?variantId=530958-01

Edited by - Passerati on 2022/11/21 15:21:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000