HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vertikal polarisering ! FM-mottagning hemma.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/05/21 :  23:56:43  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Vertikal polarisering!
Vad är det? Sverige som oftast ligger i framkant att anamma ny teknik, gick inte på minan DAB, kanske av ekonomiska skäl. Det låg i pipelinen och de politiska besluten väntade på att rulla igenom. Vad jag minns så var det prioriteringar i stadbudgeten, då distributuinsnätet för radio och TV ägs av staten, det vill säga, medborgarna.

Så i Sverige behålls FM-nätet och Teracom som är ansvarig för underhåll och utveckling av sändarmasterna har genomfört en förändring som medför bättre mottagning i mobila mottagare, det vill säga, sådana som sitter i bilar, där det lyssnas mycket på radio i Sverige. Antennerna är vertikala spröt.

Med vertikal polarisering av sändarantennerna, så blir det bättre mottagning i andra änden.

Men i hemmamiljö har jag sedan en tid märkt en försämring av mottagningen.
Bor när Brudarmossen i Göteborg där FM sändaren är lokaliserad, den syns på många mil.
Har högklassiga tuners, som jag byter emellan.

En vän som lyssnar mycket på radio, som bor i en annan del av landet gjorde mig uppmärksam på att det den sänder antennen som ligger närmast bytt polarisering under våren och att genom att vrida T-antennen (300 ohm) 90 grader medför en dramatisk förbättring. En Yamaha T2, som mottagare är en grym FM-tuner, som min vän har och i denna har mottagningen åter igen nått strålglans!

Min vän kontaktade mig och berättade att Göteborgssändaren byggts om långt tidigare.
Ikväll provade jag att vrida min 300 ohms T-antenn 90 grader.

Så nu låter min nyrenoverade* Hitachi FT-440 tuner helt fantastisk. Lyssnar just nu på Musik mot midnatt SR P2.
FM-bandet i Sverige är otroligt bra!

Teracom kommer att bygga om alla sändarmaster succesivt me nya antenner, som är vertikalt polariserade.
Hur ser det ut i ditt närområde just nu?
https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-radio//

Med vänlig hälsning, highfive / Björn

* Byte av samtliga elektrolytkondensatorer till Nichicon Audiograde i tuner, sterodekoder och de förstärkande kretsarna och Nichicon 105 graders low ESR i nätdelen.


Edited by - highfive on 2022/05/22 09:48:22

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2022/05/22 :  12:56:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack för tipset!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/05/22 :  17:06:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Coolt, hade ingen aning! Jag har ett antal tuners men har slutat lyssna på radio annt än i bilen...
Kul att det finns tuners-intresserade fortfarande!

Är inte renovering av tuners ett ganska avancerat jobb med tanke på all den kalibreringen som behövs efteråt?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2022/05/22 :  17:52:25  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nu är det tredje gången som jag försöker skriva samma sak och plötsligt försvinner min text. Jag kroknar.
Vi har jätteproblem med vår mottagning trotts att Nackasändaren är inom synhåll ett par tre kilometer från oss. Jag tror att vi bor i radioskugga för det gäller också våra transistor apparater som är mono. För det mesta fungerar mottagningen i mono men mera sällan i stereo.Jag har skaffat en rundtagande antenn för FM som man kan ställa in tillfälligt för bästa mottagning en kort stund. Det är verkligen synd att alla TV distributörer slutat att sända radio. Radio finns inte längre. Jag har ibland lyckats ställa in ljudet och då blir det otroligt bra S/N. Men varför bara en kort stund? Det bästa för mig ar att koppla in min Iphon i stereoanläggningen. Vad ska jag göra för kunna lyssna på radio utan tidsfördröjning?
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2022/05/23 :  01:31:31  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Pac
quote:
Är inte renovering av tuners ett ganska avancerat jobb med tanke på all den kalibreringen som behövs efteråt?


Det är avancerat men kul! Det är som JF Kennedy, sade när han entusiasmerade medborgarna i USA, när han flyttade enorma summor i budgeten (med kongressens ja i ryggen) till satsningen som blev NASAs största projekt genom tiderna: vi gör inte detta för att det är enkelt, utan för att det är svårt! (Att sätta människor på månen)

Med vänlig hälsning, highfive

PS är det någon som behöver trimma sin tuner, så hör av dig till mig! DS

Edited by - highfive on 2022/05/23 09:37:23
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2022/05/24 :  15:18:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
På tal om ändringar så har SR en sida med angivelse om planerade antennbyten och därmed ändringar från horistonell till vertikal polarisation:

https://sverigesradio.kb.kundo.se/guide/antennbyten-kan-paverka-fm-mottagningen?category=aktuellt

quote:
Vi har jätteproblem med vår mottagning trotts att Nackasändaren är inom synhåll ett par tre kilometer från oss. Jag tror att vi bor i radioskugga för det gäller också våra transistor apparater som är mono. För det mesta fungerar mottagningen i mono men mera sällan i stereo.Jag har skaffat en rundtagande antenn för FM som man kan ställa in tillfälligt för bästa mottagning en kort stund. Det är verkligen synd att alla TV distributörer slutat att sända radio. Radio finns inte längre. Jag har ibland lyckats ställa in ljudet och då blir det otroligt bra S/N. Men varför bara en kort stund? Det bästa för mig ar att koppla in min Iphon i stereoanläggningen. Vad ska jag göra för kunna lyssna på radio utan tidsfördröjning?


Det låter rätt konstigt att det skulle vara radioskugga där och dessutom att det skulle gå att inte bara få mottagning, utan även brusbefriad sådan tillfälligt. Framförallt de stora SR-kanalerna med sina kraftiga sändare borde inte vara så svårt, kan jag tycka.

Tittade nu i innerstan inomhus, men nära fönster, någon km från Radiohuset och på min "leksak" Tecsun H-501x (FM/SW/MW/LW med BT-högtalarbonus) så ligger P2 (som ju kommer från Nacka) på 52 dBµ och 41 dB S/N på signalen enligt displayen med sprötantennen. Förvisso är den antennen lite längre än för en typisk ren FM-radio och det är ingen exakt vetenskap (rör sig förstås även lite upp och ned), men det är rätt stor marginal mot vad som krävs för att få stereo. Brukar bli lite bättre kväll/natt också än vad det är dagtid.

En möjlighet är att det är någon störkälla i närheten, för det kan ju göra att både signal och signalkvalitet går ned. Dock måste det nog vara ganska rejält för att sänka P1-P4 så att stereo inte ens går in, åtminstone om det inte både är dålig signal och störningar samtidigt.

Är någon av apparaterna batteridriven så kan du ju gå ut och gå runt lite och se vad som händer?

En sidovariant var folk som bor nära Rickomberga-masten i Uppsala. Tydligen fick de problem med att SR från Vedyxa stördes av Rickomberga (sänder vissa kommersiella kanaler, men är den gamla, men är en kapad föregångaren till Vedyxa). Gissningsvis framförallt med apparater med sämre selektivitet då vissa av frekvenserna ligger ganska nära. Det slutade med att Teracom fick i uppdrag att montera hjälpsändare för SR i Rickomberga som sänder på lite andra frekvenser lokalt. Problemet fanns nog inte i den äldre frekvensplanen med bara två lokala kommersiella i Uppsala, utan jag tror att det uppstod i den stora omgörningen senast.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000