HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på ny cd-spelare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4437 Posts

Posted - 2022/04/26 :  18:49:24  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Då jag fick problem med min cd-spelare,
började jag fundera på ngt nytt.
Jag var inne på en Pioneer pd 70 ae,men vet inte om den
går att köpa längre.
Vad isåfall istället för Pioneeren?

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2022/04/26 :  19:11:13  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
https://www.monacor.se/produkter/cd-spelare-radio/vnr/212410/
Jag köpte denna nyligen då min spelare-brännare slutade läsa skivor till och från.
Enkel modell men attans vad trevligt den låter.
2899:- kostar den och jag har så trevliga musikstunder.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/04/26 :  19:28:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En ny CD består av en dator med typ Foobar spelare och en extern DAC med försteg som det finns massor av.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2022/04/26 :  20:14:21  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Pioneer pd 70 ae

Såklart MÅSTE en silver/guldskivesnurrare ha SACD. Ifall man inte har rippat. Men goda SACD enheter är inte populära bland tillverkarna längre. Det är bara att skaffa guldskivesnurrare och korsa fingrarna för en tid. !!?? Hur många defekta guldskivesnurrare har jag på lager
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2022/04/26 :  20:21:51  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Laser eller släde ? Släde eller laser ?
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2022/04/26 :  20:38:18  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jag har ingen cd-spelare. Jag spelar mina cd på en Oppo Bdp 105.
Den var dyr när jag köpte den men den spelar allt cd sacd Dvd och
Blu Ray. Tar inte så värst lång tid att ladda en skiva heller.
Lagom att jag hinner sätta mig i soffan.

Oppo har lagt ner tillverkningen av dessa spelare. Det finns dock
andra märken.

Reavon kanske kan vara ett alternativ

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/bluray-dvdspelare/reavon-ubr-x110/#tab-title-description

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/26 :  20:59:47  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Min absoluta favorit som CD-spelare eller transport är Sony CDP-5000ES. En slimmad toppmatad läckerbit som finns med både RCA, Toslink, digital coax och sist men inte minst AES/EBU. Köp till corian skivpuck och lock om du kan. Väldigt fin maskin i normal hifi klass.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4437 Posts

Posted - 2022/04/27 :  17:19:38  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Som det nu var,så fick jag ordning på cd-spelaren.
Så länge den fungerar finns inget önskemål att köpa
ngt annat,tveakad E-Sound5 SE.
Inköpt 2016 för 4kk begagnad,mkt nöjd med hur den spelar.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/04/30 :  08:34:26  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Om din CD-spelare skulle balla ur på nytt föreslår jag en annan Pioneer, nämligen Dv-668 AV som ju är en DVD-spelare primärt, men som dessutom spelar DVD audio, SACD stereo och multikanal. Spelar dock inte Blu Ray. Fin byggkvalitet gör den framtidssäker. Jag har arkiverat min egen och tänker ta fram den om och när det bli krig. Jag har dessutom en Oppo 105 och jag tycker 668 ligger fullt på nivå med denna. Grejen med 105 är ju mediaspelaren som jag ser det, men den spelar ju allt annat också.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2022/04/30 08:39:34
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2022/04/30 :  12:49:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
DV-668 befinner sig dock redan i framtiden, med tanke på att modellen väl börjar närma sig 20 år gammal. Å andra sidan bör det lämpligen synas på priset, även om den varit omgiven av liknande kult som NAD 208 o dyl.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/05/06 :  11:36:24  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Får man tag i en gammal 668 bör man ge den en chans tycker jag. Även fast den inte är populär på hififorum?
Den kan behöva ställas in ordentligt i menyerna dock så man måste ha en bildskärm ansluten tills inställningarna är klara. Jag köpte min för 1500 och är väldigt nöjd. Föreslog den för att den uppfyller trådskaparens önskemål. Personligen försöker jag se objektivt på saker utan att bry mig så mycket om olika tyckare.

NAD 208 har jag aldrig hört.
Det sägs dock att byggkvaliteten är usel på dom apparaterna så dom bör man nog undvika om man inte känner sig hemma med lödkolven och oscilloskopet

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2022/05/06 11:46:46
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2022/05/06 :  14:05:13  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Pioneer 668 är en av få med CD/CDR, SACD, DVD-A & DVD, En sådan spelare ska man vara rädd om. Jag ställer frågan varför alla spelare som kan spela SACD skivor och då bara som 2 kanals stereo.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/05/06 :  14:53:17  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror att tillverkarna av hifi-maskiner inte vill förknippas med hemmabio. Hemmabio är inte lika "fint". Tror jag.

Nu är väl DVD-a ett passerat kapitel, men SACD multikanal finns ju fortfarande, bla klassiska inspelningar på tex BIS. Sen är det inte alla producenter som kan hantera multikanalmixar, men det är ju en annan femma.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2022/05/06 16:31:43
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2022/05/06 :  16:23:44  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Då är jag glad för att jag har två Pioneer DV 668 var av en har HDMI. Vad ska man egentligen i så fall ha 5.1 när musiken är inspelad så. Många tittitar ju på film i 5.1 och t.o.m Atmos. I början av 60-talet ville de flesta kvinnorna inte se några högtalare. Det var nog därför som Stig Carlsson var så lyckosam säger jag som aldrig har varit förtjust i den typen av högtalare.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/05/06 :  16:34:25  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Visste inte att 668 utan HDMI fanns.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2022/05/06 :  18:16:05  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
DVD-A är passerat men jag har några sådana skivor. Men vad jag har är kanske 250 SACD skivor.En fantastiskl skiva som jag har är med The Beatles - Love mixad som 5.1 och hur de har gjort det vet jag inte. Men det låter fantastiskt bra.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2022/05/08 :  10:34:11  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag spelar på en Philips CD160 bland annat, tycker den gör sitt jobb riktigt bra så en sådan är inte svår att rekommendera.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2022/05/08 :  19:45:04  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Har själv ingen erfarenhet av Marantz SA7001 KI Signature
men den spelar SACD för den som har sådana skivor.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/marantz_sa7001_k_i_signature_ken_ishiwata_154871.htm

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2022/05/08 :  20:23:59  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det handlar ju inte bara om att kunna spela av SACD utan man ska även kunna lyssna på SACD skivor som har 5.1, 4.1, 3.0 & 2.0. Jag har många skivor från RCA-V som är inspelade på 50-talet med 3 kanaler och som man gärna vill kunna lyssna på precis som man gjorde i studion när man gjorde inspelningen. Med Marantz spelaren kan man förvisso spela av SACD men bara som tvåkanalig stereo.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000