HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhaga fasar för basar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/11/08 :  10:41:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inspirerad av fforsmans Paraflex som demades på DIY-träffen i Mölnlycke 2021, så funderar jag på om inte nästa projekt borde ha med basarna att göra.

Som vanligt så vill jag tänka stort och hämningslöst.

Utgångspunkten är fforsmans Paraflex med två avstämda pipor med gemensam mynning.
Jag har nu tre 15-tumselement per sida (AE TD15H) och två FIR-filterkapabla DAC-kanaler per sida.
Jag tänker mig två element för den långa pipan och ett för den korta.
Så elementens baksidor kommer inte att utnyttjas.

Önskat frekvensområde är 15 till 280 Hz.

Finns det en möjlighet att göra något sådant?
Storleken är nog inget problem; denna skall ju ersätta två slutenlådasubbasar och en slutenlådabas per sida, tillsammans mer än 800 liter.

Jag hukar mig...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/11/08 12:01:28

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/11/08 :  13:32:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Bättre betyg än att inspirera andra är svårt att tänka sig, bra jobbat Forsman! Schyssta projektramar map. storlek och omfång, frågan är hur ett bl på 20 fixar det, skulle även rekomendera snäll och jämn konlast med 129g mms, även qms värdet (4,23) kan diskuteras.

Kör hårt, kan bli bra, men se tillatt elementet har schyssta arbetsbetingelser, detta är inte ett sw eller ds element från b&c.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/11/08 :  14:26:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så du menar att elementet inte är det lämpligaste i det här sammanhanget?

TD15H-8ohm

Fs: 21Hz
Qms: 4.23
Vas: 467 L
Cms: .45 mm/N
Mms: 129 g
Rms: 4 kg/S
Xmax: 14 mm(peak)
Xmech: 20 mm(peak)
Sd: 855 sqcm
Vd: 2.4L (p-p)
Qes: .27
Re: 6.5 ohm
Le: .3 mH
Z: 8 ohm
Bl: 20.1 T/m
Pe: 500W (cont.)
Qts: .26
1WSPL: 94 dB
2.83V: 94.84 dB

Vad skall man tänka på för att få en jämn konlast?
Bl på 20 T/m gör att elementet kanske inte kan hålla tillbaka vid de tryckvågor som kan uppkomma?
Tänk också på att X-SLAPS är speciellt framtagen för att ta upp olinjariteter hos elementet; det är ju trots allt en Circlomankonstruktion.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/11/08 :  16:03:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag tror man vill ha hög mekanisk och elektrisk dämpning samt mkt motorstyrka, därefter beroende på hur högt man vill kunna spela kan en stabil kon, mkt slaglängd och effekttålighet vara relevant, ett paralellavstämt kvartsvågssystem (Forsmans) är dock möjligen något snällare mot elementet än dess seriella motsvarighet där elementet spelar mer direkt "mot" sig självt, vilket förståss kräver lite mer av detsamma men båda kräver mer av ovanstående jämfört med helmholzbaserade eller slutna system.

Förenklat kan man säga att elementet i denna typ av konstruktioner ska dominera lådan, eller åtminstone inte vara för mkt slav, det måste orka med jobbet att dra igång och kontrollera systemet på ett bra sätt.

Därmed inte sagt att td15h inte kommer göra ett bra jobb, jag vet faktiskt inte hur det skulle funka, ett gäng jämförande simuleringar kan nog skina lite ljus över det hela.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/11/08 16:05:26
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/11/08 :  16:28:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok.
Jag får nog dra igång lite simuleringar när jag vet lite mer hur jag vill ha det.
Apropå den elektriska dämpningen, så kontrolleras alltså varje X-SLAPS var sitt element. De kan driva 44 W med nöjaktigt distorsionsnivå.

Jag är inte intresserad av att spela högt men mycket gärna välartikulerat.

För att få till 15 till 280 Hz är det kanske bättre att bygga två Paraflex med varsina avstämningar.
Subbasområdet kan ju då ha två element som drivare.

Om det kommer till realisering, så kan två av mina slutna subbaslådor donera sina TD15H; systemet klarar sig nog med två subbasar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/08 :  22:23:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Oj vad roligt att kunna inspirera dig en smula Solhaga och tack för de varma orden martinsson!

Utmanande projekt med väldefinierade förutsättningar...


Edit:
Här är en intressant video från B&C om hur de konstruerar sina basar för att kunna leverera energi (hög BL & X-var) men med mindre fokus på att ha en rak frekvensgång och förlitar sig mer på EQ istället som en integrerad del i designen och systemet. Lite intressant i sammanhanget i och med vad martinsson skrev tidigare. Jag menar det inte som ett argument för att köpa nya basar, för det tror jag är onödigt, utan bara som en intressant referens i diskussionen.

Edit igen:
Vilken känslighet har du (ca.) på toppsystemet ovanför 280 Hz, 100 db?




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/09 12:42:49
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/09 :  13:14:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så, på nästa träff, får vi då höra Solhaga spela skjortan av oss med sina SALSA och FForsman-inspirerade basar som bara måste heta KALOPS?!

Edited by - soundbrigade on 2021/11/09 13:15:24
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/11/09 :  15:50:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Så, på nästa träff, får vi då höra Solhaga spela skjortan av oss med sina SALSA och FForsman-inspirerade basar som bara måste heta KALOPS?!


Eftersom de blir platsgjutna i betong, så blir de inte flyttbara tyvärr.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/11/09 :  16:30:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Oj vad roligt att kunna inspirera dig en smula Solhaga och tack för de varma orden martinsson!

Utmanande projekt med väldefinierade förutsättningar...


Fast det verkar som om Mms och Cms hos de givna elementen inte indikerar ett bra slutresultat?

quote:

Edit:
Här är en intressant video från B&C om hur de konstruerar sina basar för att kunna leverera energi (hög BL & X-var) men med mindre fokus på att ha en rak frekvensgång och förlitar sig mer på EQ istället som en integrerad del i designen och systemet. Lite intressant i sammanhanget i och med vad martinsson skrev tidigare. Jag menar det inte som ett argument för att köpa nya basar, för det tror jag är onödigt, utan bara som en intressant referens i diskussionen.


Högintressant att man nuförtiden förlitar sig på EQ, som ju alla proffsförstärkare har, och istället som tillverkare försöker optimera och linjarisera Bl och Xvar.
Nu har jag ju de element jag har, men varför kan man som hifinörd inte göra det samma?
Det som tarvas är en ekofri låda och sedan mäta i närfältet.
Det blir ju sedan mycket lättare att EQ:a istället för att bygga nya lådor.
Fördelen är också att jag kan lyssna som vanligt under tiden.
Skall jag bygga om så försvinner åtminstone två subbasar och jag lägger ånyo ner tid på ombyggnad istället för att lyssna.

Att EQ:a för att kompensera för rummet har jag lagt ner för sedan länge, det blir bara konstigt; mäter bra men låter dåligt.

quote:

Edit igen:
Vilken känslighet har du (ca.) på toppsystemet ovanför 280 Hz, 100 db?

Jag hade förväntat upp emot 100 dB eftersom ett membran har 85 dB och det är åtta membran per högtalare.
Men känsligheten mäts här av en UMIK-1 i en punkt, så hela linjekällans effektbidrag kommer inte med.

Men baserat hur mycket jag fick justera upp basen här hemma jämfört med SLAM! som hade 100 dB, så skulle jag vilja säga att känsligheten ligger på runt 95 dB.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/11/09 23:41:56
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/09 :  23:27:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
så skulle jag vilja säga att känsligheten ligger på runt 95 dB.
Vilket borde matchas ganska väl av känsligheten på dina TD15H.

Kommer hem senare i veckan till en dator med HR på. Är på resande for och bara en Mac med mig...

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000