HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 12! st JBL 2226 + toppar i liten verkstad.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/10/06 :  00:30:28  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej. Jag funderar på att bygga mig ett par staplar med JBL 2226 till min ena lilla verkstad.

Jag har ett par portade dubbel 15" med 2226 i andra verkstan tillsammans med ett par 21" i botten. Kan spela nästan hur högt som helst med rätt slutsteg.

Men jag skall inte spela så jättehögt i lilla verkstan å slipper gärna ett par stora lådor med 21" då den är rätt liten. Så jag funderar på att ha ett par staplar med lådor innehållande JBL 2226 från golv å nästan upp till tak, typ 240cm högt.

Hur funkar dessa element i slutna lådor med lite eq i botten, det blir ju rätt många så de lär väl inte bli så jätteansträngda?

Jag är ute efter att ha maximalt ren bas. Oansträngd. Välartikulerad.

Uppåt i registret skall jag testa lite olika. Koax 15" mitt i stapeln vore ballt. Kanske Caveman 15". Nog testa MTM-låda med två AE 8" och TPL-150. Trevägs accutonmonitorer är oxå på G. Allt slutet. Ett par horn á la JBL K2 9500 vore ballt att testa oxå.

Testar att driva med allt från Mesa Baron, Yamaha 2602 å 2002, Vincent klass A monoblock till Icepower och Anaview 1kw block. Kanske snart även ett Crown 5002 till basen. Värre är svårt att hitta i min budget.
Dator med lynxljudkort, 6 vägs aktivt delat balanserat.

Jag sitter (står oxå) kanske 2#189;-3 meter ifrån och jobbar några dar i veckan så systemet kommer att gå mycket.

Ibland sitter jag där å spelar gitarr å sjunger, kanske spela in lite med vänner. Så lite studio blir det.

Till sist, lokalen är en gammal jordkällare med 1-1,5 meter tjocka lutande stenväggar med sten på golvet.

Tips och glada tillrop tas tacksamt emot!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2021/11/22 17:15:21

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/10/06 :  09:40:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Förstår jag dig rätt att du vill bygga linjekällor med JBL 2226? Hur coolt som helst i så fall!
Har du elementen redan eller köper du för detta projekt?
/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/10/07 :  19:25:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Har du bara 8? Det är ju dubbelt så bra med 16 :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/10/07 :  19:35:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
En snabb simm i WinISD med 8 st 2226 H ger en låda på 1 m3. Då får du Q=0,5. Parametriskt eq med fc=30, q=1,5 och gain=14 ger rak frekvensgång ner till 30 Hz. Om du matar dom med 50W så kommer det ut 124 dB vid max konutslag. Men jag tvivlar på att det stämmer. Det är nog 50W per element.

Det där måste jag lyssna på. Jag har nog också i storleksordningen så där många 2226...

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/10/07 :  22:51:55  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
more10, Q=.07 ger en avsevärt mindre låda än 1m3, känsligheten minskar väl dock. Effekttåligheten ökar. Vilka andra för och nackdelar ljudmässigt ger mindre lådor? Bygg och utrymmesmässigt föredrar jag mindre lådor. Ca en halvmeter bred om de nå'n gång skall byggas in emellan väggreglar är ju bra. Djup 30-40 cm. Totalhöjd upp till knappt 2,5 meter, eller 2 meter om jag skall kunna ha en koax15" emellan ett par dubbel15", då får dessa inte bli högre än 1m.

Bara lite spånande.


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/10/09 :  06:00:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Q=0,5 är för att lådan ska dämpa överslängarna. Talspolen kommer bli kallare eftersom det inte krävs lika mycket ström i det lägre registret (mindre EQ). 1m3 är för 8 element, så 125 liter per element.

Gör hellre färre lådor.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2021/11/22 :  07:43:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Verkar potent, ditt projekt.

Nyfiken, hur högt upp i frekvens brukar du använda JBL 2226?
Och behövs det EQ längst ned i frekvens? Fs är 40Hz och det är väl lite högt med slutna lådor?

Edited by - Kaktus on 2021/11/22 07:45:05
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  09:10:42  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kaktus, jag har idag två par i så#180;na där standard 4648 biograflådor på ca 225 liter, portade ner till 40 Hz. De har väl ok output ett gott stycke ner men under 30 Hz skall man nog möta dem med något annat. Nu har jag en 21" i en sluten låda per kanal och de spelar hela vägen ner med god styrka och renhet om man bara har ett kraftigt slutsteg som kan ha kontroll på konen. Ett klassiskt PA-steg i klass AB på några kw duger bra.
Min plan med alla dessa 2226or (nu har jag ju då 12 stycken) är att i min lilla allt mer studioliknande verkstad låta dem spela i slutna lådor. (Med pluggat hål man kan montera en port i när man känner för det.) Då måste man eq:a dem kraftigt. Det vore kanske inte lämpligt med färre element men jag tror slagvolym och annat räcker till för att spela kraftigt nog hela vägen ner till 20 Hz. Tanken är att 21" skall kunna stå kvar i andra verkstaden. Vi får se. Kanske kan jag få till servostyrning med hjälp av Piratelogic.
Jag kommer nog att plugga portarna på de biolådorna jag har idag för att testa hur de kan låta med en massa eq nedåt.

Men 2226 är väldigt vanliga element sedan decennier så jag antar att det finns en och annan här på forumet som har testat dem på olika sätt och kan komma med kunskap och erfarenhet.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  09:14:26  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
En intressant reflektion från grannen bortåt 100 meter härifrån är att basen idag från ett par JL Audio 13" kan spela väldigt kraftigt. Antagligen blir hela källarutrymmet en slags baslåda, sjunde ordningen eller nå#180;t då ingången är som en port i sig.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2021/11/22 :  17:08:42  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Det gäller att undvika blåsljud från dörren:)

Många möjligheter låter det som. Med så många element är väl Isobarik en möjlighet om du vill ha ännu mer att välja på. Sparar lådvolym. Men det ser inte lika häftigt ut.

Hur högt i frekvens kan man använda 2226?
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  17:18:29  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
FForsman,självklart ger horn en massa fördelar, och nackdelar. Slutna lådor har sina fördelar, nackdelarna skall jag nu då se om jag kan bygga bort genom en många, relativt kortslagiga, element.

12 st 15" element ger en strålande yta på över 1 m2.
Tror (hoppas) det smått galna antalet element ändå sätter slutna lådor i samma liga som ett par horn med samma yta. Vad tror du? Och andra?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  17:22:43  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kaktus, man kan kolla i JBL:s datablad om rekommenderad lowpass.

"Highest Recommended Crossover: 1200 Hz"

Var man lämpligen delar får nog anpassas till lådkonstruktion och nästa element uppåt.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/22 :  18:55:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Tror (hoppas) det smått galna antalet element ändå sätter slutna lådor i samma liga som ett par horn med samma yta. Vad tror du? Och andra?
Galet och underbart! Jag tror att du kommer få hjärnskakning relativt lätt av att lyssna på dessa i slutna lådor. Med ett överflöd av konarea tillgängligt ser jag ingen direkt anledning att stoppa dem i horn. Utom möjligen om du ska bygga en rigg till konserter men för hemmabruk så blir slutet livsfarligt ändå. Jag är officiellt avundsjuk

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2021/11/23 :  12:19:42  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag är också officiellt avundsjuk.

Du skulle kunna svetsa ett racksystem som Goldmund Analogue men tre gånger större..
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2022/02/09 :  21:32:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
2226 låter riktigt illa i mellanregistret.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/02/14 :  20:15:53  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ööö, ser inga bilder i denna bildtråd!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000