HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Laga kassettband
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/09/21 :  16:39:10  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Är det någon som vet om och i så fall var man kan få tag i blecket med tryckkudde som sitter bakom bandet i kassetten?
Av nästan 500 kassetter börjar nu kudden att ramla av på flera stycken och då går det inte att spela banden längre.

"Clarity by Choise"

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/09/21 :  18:57:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Industrifilt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/09/21 :  21:06:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Superlim?

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/09/21 :  23:08:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På tal om lim, jag har av misstag köpt en liten skiten limtub och den verkar aldrig ta slut. Limmet är starkt som 17, lite kletigt (med struktur, lite som Karlssons klister) så det fyller och blir aldrig stenhårt.
Limmet heter Loctite Power Glue, Flextec Inside (Extreme Repair, 20g).

Det jag skrev om industrifilt handlade om kudden bakom bandet.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/10/14 :  15:01:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Här har du ganska mycket info: https://www.instructables.com/Intro-to-Cassette-Recorder-Operation-Maintenance-a
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/10/14 :  20:18:41  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag har iofs. hittat en sida som ska ha men där e dom slut, och då avser jag de små kuddarna som trycker mot baksidan av bandet i kassetten.
Nå'n som kan hjälpa mig hitta nån som säljer tryckkuddar?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/10/16 :  11:09:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle kolla efter industrifilt. Kolla med nån firma som säljer industrigrejer.
Kolla också välsorterade tygaffärer.
Du lär ju knappt hitta någon som säljer den där lilla filtbiten bakom utan det blir nog att leta upp ett material som är så likt som möjligt och skära till små kutsar med skalpell och fästa med ett bra lim.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/14 :  14:45:41  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Bump.
Kudden måste ha självhäftande tunn tejp, annars är risken att man skadar bandet om man använder annat lim.
Ingen som har sett nå't sådant sedan sist?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000