HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 AKAI GXC 570D i behov av TLC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/07/06 :  11:57:36  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster

Var i Stockholm i helgen och tog med mig denna hem till Göteborg.


AKAI GXC 570 D

13.5 kg väger detta kassettdäck in på.

Hade ett när jag var 25, nu 32 år senare har jag fått tag på ett ej fungerande, med stort behov av renovering. Lyser fint, men i övrigt i okänt skick.

Skall bli kul att få igång detta. Byte av transistorer och kondensatorer är legio.
AKAI använde en transistortyp i många av modellerna i åren kring 1978, som är notorisk till att fela. De försilvrade benen oxiderar och det blir avbrott.

2SC 945 heter den och jag har ett lager hemma med nytillverkade, korrekta ersättare.
Fairchillds KSC1845FTA, inköpt från Mouser.
Resultatet blir lägre brusnivå och stabil funktion.
På Audiokarma, och DIY-Audio, har det skrivits många inlägg om 2SC945 och vad man ersätter den med.

Blir ett kul höstprojekt!
Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/07/06 12:16:46

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/07/06 :  17:20:07  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Snyggt däck. Själv har jag ett GXC 760D som skulle behöva lite service, inte använt på 20 år, minst, spolar band o har sig, men orkar inte dra bandet i "spel-fart".
Köpte det svindyrt i unga år (med mina mått på den tiden) o har haft det sedan nytt. Har även fjärr till det (!).

Sitter nöjd. Faktiskt.

Edited by - hifikg on 2021/07/06 17:21:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000