HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssna på musik utan att kunna höra.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/11 :  17:31:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/9srmILNhOEE

Detta är något jag inte kände till. En person som är stendöv men som kan lyssna på och njuta av musik.
Helt fantastiskt.
Ljud är ju egentligen ett sätt för hjärnan att tolka vibrationer i luftmassan som vi med hjälp av våra trumhinnor fångar upp. Det är ju logiskt att det borde gå att ersätta trumhinnan med ett annat sätt för kroppen att fånga upp vibrationer och förmedla detta till hjärnan via en annan del av nervsystemet. I det här fallet, en ballong fylld med helium som förmedlar vibrationerna i luften till fingerspetsarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/04/11 :  17:52:30  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Riktigt häftigt, vi har diskuterat det här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96878

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/11 :  20:29:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Som vanligt, jag är alltid ett steg efter. :-)

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/04/11 :  21:43:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Men du var nog före mig med din tag-line! Den är bra men jag uppdaterar min.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000