HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Välinspelat fonogram som finns på både Lp och Cd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2021/04/09 :  17:16:59  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Jag söker som sagt något välinspelat som finns på både Lp och Cd,
för att göra en jämförelse i min egna hörna.

Ps.Såg att Nils Lofgrens Acoustic Live finns som LP också.
Finns den att köpa ny inom EU,så jag slipper trams med Postnord
och tullavgifter?

Ds.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2021/04/09 18:01:07

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/04/09 :  19:00:28  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Jazz at the Pawnshop

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7700 Posts

Posted - 2021/04/09 :  22:26:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tyvärr är det svårt eftersom samma inspelning går igenom en massa processing innan den hamnar hemma hos dig. Därför kan samma material låta olika på olika medium. Exempelvis är det vanligt att man rullar av basen lite på vinyler för att hålla spåren i schack vilket naturligtvis hörs och ger skillnader.
Därför har jag själv gett upp för det är nästan omöjligt att veta vad de gjort. Den enda vägen jag vet är typ via mindre bolag som Opus3 där du kan fråga och få ett bra o kunnigt svar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/04/09 :  22:51:02  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Mastringsdemonen Bob Ludwig är min favorit. Sök på Discogs så ser du vilka verk han har mastrat.

Edited by - Håkan64 on 2021/04/09 22:51:20
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/04/10 :  09:35:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Nils Lofgrens Acoustic Live

Jag såg att Hifi Experience i Uppsala hade ett ex, slå dem en pling vetja.
Det är ju en "ltd edt" så det är nog begränsad lagerhållningpå den typen av dyrskivor (runt 800:- iaf)

I övrigt håller jag med Håkan64! Jag tror inte jag hittat en enda vinyl som mastrats av Ludwig som inte låter uppseendeväckande bra!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/10 :  10:40:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tror att det är viktigt att kolla cd-skivan här:
http://dr.loudness-war.info/
CD skivor är ofta handikappade av den förhatliga överdrivna dynamiska komprimeringen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/04/10 :  15:06:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Angelo Branduardis Il Ladro går ju att få tag på på Discogs: https://www.discogs.com/sell/list?master_id=243522&ev=mb.

Bortsett från att musiken är helt fantastisk, är i alla fall CDn väldigt omsorgsfullt behandlad - ingen kompression där.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/04/11 :  18:10:08  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
AlfaGTV; jag har nog utvecklat ett "Bob Ludwig öra". Sitter nu och lyssnar på Marc Cohn och den plattan (CD) låter helt förträffligt. Tänkte, denna har Bob mastrat. Och givetvis.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/04/14 :  21:40:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Samma här,'kolla här!:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94919&whichpage=2

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000