HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi och krukväxter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/01 :  00:14:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är sällan jag hör det diskuteras om krukväxters positiva inverkan på ljudet i ett musikrum.
John Darko tar i alla fall upp detta viktiga ämne här:
https://youtu.be/OyobCL8JMKg

Själv har jag experimenterat en hel del med krukväxter och jag har kommit fram till att det är växter av släktet Florere Plasticae som bäst passar i ett musikrum då de är bra på att tåla de lägsta frekvenserna av bevattning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/01 :  00:28:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är tyvärr också min erfarenhet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/04/01 :  07:07:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2021/04/02 :  10:09:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det gäller här att spela rätt sorts musik annars trivs inte blommorna. Det är rekommedabelt att även prata med växterna minst en gång om dagen och informera växterna i förväg om ditt kommande musikurval. Glöm inte att vattna med för dagen lämpligt vatten!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/04/02 :  12:14:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu i påsktider brukar jag använda välsignat vatten från Jordanfloden (fast det är väl mer en bäck idag). Grejen är att krukväxterna dör på stört men brukar faktiskt komma tillbaka efter ett par tre dagar.

Annars brukar jag använda vatten från älven (Göta älv), men jag tar det EFTER kraftstationen för då är det virvlat ordentligt och har sitt vattenminne i behåll.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/02 :  12:18:47  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Annars tar jag gärna emot tips på lämpliga "Florere Plasticae" eller bra plantskolor för dessa.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/02 :  20:56:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag bad om skötselråd när jag köpte mina på Plantagen.
Det räckte med att man duschade av dammet då och då, vilket jag ansåg mig klara av.
Fast det slår mig att jag aldrig har gjort det. Inget bra, det kan ju bygga upp statisk elektricitet som kan leda ljudet på villovägar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/04/03 :  00:15:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dags att plocka fram antistatborsten då!

Jag kollar in Plantagen då, eller om man skall skriva ut egna?


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000