HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Forsmans lek- och lärstuga - inte helt hundra. . .
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/22 :  00:50:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ikväll har jag familjen tittat på talang, ett program som jag bara inte klarar av. Däremot brukar jag gå in till dem i reklampauserna och tramsa och knycka fredagsgodis från barnen. . . Vilket ger mig lite tid till annat pyssel.

Så kom jag mig äntligen för att mäta upp mina TLBP6 lite mer ordentligt. Som tidigare diskuterats så finns det ett potentiellt summeringsproblem mellan den långa och den korta pipan. Simuleringen skvallrar om det och det jag byggt i praktiken representerar såklart inte simuleringen till 100%. Jag har därför gjort en lös botten som jag kan flytta och sätta på olika höjd i den korta pipan och på så sätt justera dess resonansfrekvens så att den summerar i fas med den långa. Det är så det är tänkt att funka i alla fall.

jag började utan extra-botten och har sedan kortat pipan ca 2 cm mellan respektive mätning med hjälp av den löstagbara extra-botten.

Första bilden visar vilka områden som påverkas. Bortse från att det ser lite stökigt ut vid 50 Hz. Förklarar senare i inlägget.



Separerar man mätningarna lite ser man bättre var sweetspot ligger



Här är den längd som jag troligen kommer gå vidare med och skruva fast vilket var i mitten ungefär i serien ovan. Jag har också petat i lite dämpull nere i kröken vilket jämnade ut det något till. Det är ingen smoothing på någon av mätningarna. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med att få till en frekvensgång från 30-190 Hz. Hela 2 1/2 oktav är mer än många andra liknande konstruktioner. Väldigt glad åt att fasen är så jämn också.



Ett vattenfall visar att ringningen vid 110 Hz som simuleringen skvallrade om ser mycket bättre ut. Likaså uppe vid 180 Hz också. Det man kan undra över är ringningen vid 50 Hz.



En svep och en mätning med förstärkaren avstängd avslöjar att det är något annat än högtalaren som smyger sig med in i mätningen. Så den bortser jag från helt. Synd bara att den pajade en annars så snygg kurva



Till sist en mätning på distorsionen. THD om 0,241% tänker jag inte är så tokigt. Särskilt med tanke på att det ligger ett 50 Hz brum i bakgrunden och tvättmaskinen var i gång i rummet bredvid samt att medelvärdet beräknas från ett betydligt större fekvensspann än vad som är tänkt att använda. När jag skriver detta inser jag at jag måste göra om distorsionsmätningen vid tillfälle med bättre förutsättningar.



Någonting jag inte har koll på är hur luftens oliniaritet vid ökat/minskat tryck påverkar avstämningen. Det som ser bra ut på dessa mycket låga nivåer, kommer det också att se bra ut när jag kramar på eller ändrar det sig? Det återstår att se. Kanske jag kan få till en mätning utomhus på 10 m avstånd med massa W och jämföra mot att mäta i mynningen med milli Watt.

EDIT:
Här är en kurva spm visar Group Delay också.




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/22 16:37:04
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2022/01/22 :  07:02:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Detta är något jag aldrig trodde jag skulle skriva, med det tydligt att tvättmaskinen har ett betydande 2'aordningens distortion bidrag i mätningen.

Ser riktigt bra ut, intressant, lärorikt och föredömligt utfört, tänker tillbaka på din utredning/undersökning av resonansetablering i tappade horn, vet inte vilken skolning du har i grunden men du uppvisar ett tydligt mönster av empiriskt ingenjörsskap både i metodik och utförande, imponerande.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/22 :  22:45:06  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för de alldeles för vänliga orden martinsson. Jag är bara lite vanligt allmänt nyfiken Egentligen är jag humanist men inte utan ett visst teknikintresse förstås

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/22 22:45:30
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/23 :  22:42:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Den brummande iP 900 har hittat ett nytt hem och till vårt hem har det kommit en ersättare.



Ja, det kanske inte är helt förvånande vad som bor i det där paketet. Att det skulle vara något från ett lokalt företag och ett av deras alster från millenieskiftet är kanske inte helt otippat.



Jag hade turen att hitta en mycket fin LAB 1600. Nu blir det LAB 300 till diskanten och en LAB 1600 till mid och ytterligare en LAB 1600 till bas/sub.

Nya tysta fläktar är beställda. Modifieringen jag gjorde på det tidigare 1600-steget har fungerat över förväntan. När man sitter i hörnet på vår soffa är man på armlängds avstånd från förstärkarna. Hittills har hustrun inte kommenterat det ytterst svaga surrandet som fläktarna ger ifrån sig. Det är en ganska bra måttstock för hon både hör mycket bra och är väldigt känslig för den typen av surr och brum.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/01/23 :  22:45:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det gick snabbt...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/23 :  22:46:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Man får passa på när man har farten uppe . . .
Nu hoppas jag det dröjer innan jag kommer skaffa nya förstärkare. Det har varit efterlängtat att byta ut min ful-lösning med aktiv delning och att använda en hembiorecivers alla kanaler för att driva elementen.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/23 22:49:26
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/26 :  19:03:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ikväll får det andra LAB 1600 nya tysta fläktar. Den förra blev tvärtyst (nästan). Hoppas det blir lika bra med den här för jag hittade inte exakt samma fläktar öven om dessa också ska vara väldigt tysta (de som liger på bänken är de gamla).


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/26 19:04:17
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/26 :  20:41:01  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo dom där fläktarna e bullriga.
Ja har kört m bryggade ss1000 som e fläktlösa.

Men så fick ja upp öronen för AB International.
AB LX 600 bytte ja fläkt på å konstaerede att den inte behöver nån fläkt för mitt nyttjande.
Men så kom ja över ett par AB Precendent 9620 å dom har de värsta fläktarna ja vart me om.
Puh 48V fläktar tvåst som dånar som faan.
Dom låter ju som en hel byggtork.
Dom sk j vissligen kyla bort den grymma bryggkopplingen.
Men kunde dom inte sätta st dä man drar på efter behov..

Ja har varit snäll mot ena steget å kört utan å kört d på mina Tangent RS2 å de lirar bra på 9620 stgen..

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/27 :  21:49:28  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Då har jag skämt bort det nya LAB 1600 inte bara med nya tysta fläktar utan även med snabbkopplingar. Fint ska det vara. . .
Det blev knäpptyst. Inget trafobrum, inget väsande fläktljud över huvud taget. Endast ett mycket svagt, knappt hörbart tickande från fläktmotorerna.



Imperial, ja det där med fläktar är lite intressant. Min lilla erfarenhet är at de ofta är duktigt överdimensionerade. Men, ska de klara att kyla ett steg som går stenhårt i 2 ohm tillsammans med massa andra steg och elektronik som alstrar värme samtidigt som det ligger ett tjockt lager damm på kylfänsarna är det nog bra med en fläkt som kan blåsa en liten kuling genom staget.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/01/28 20:43:12
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/01/27 :  21:55:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är fläktarna variable?
Går dom fortare ju varmare steget är?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/27 :  22:17:08  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Ja, precis.
Det sitter en sensor på respektive kanal på kylflänsen. Går temperaturen upp till 80 grader ökar fäktarna (spänningen till fläktarna ökas från 24-28V). Vid 90 grader klipps strömmen till dess att temperaturen har sjunkit varpå strömmen gradvis släpps på igen (om jag fattat rätt själv)

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/02/01 :  12:02:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har gjort ett försök till stativ som blev sådär.

Jag tänker att jag vill ha ut högtalaran från bakväggen för att minska tidiga reflektioner. Min tidigare idé var att montera högtalaran på väggfästen. Det funkade utmärkt möbleringmässigt, hustrun tyckte det var ok men det lät inget vidare. Förvånansvärt mycket vibrationer fortplantade sig in i vägen via väggfästet vilket gjorde att väggen spelade med en hel del. När man lade örat mot väggen så var det tydligt hur mycket den lät. Jag kände tydligt hur den vibrerade bara genom att lägga handen på den. Att ha högtalarna på hurtsen under, med bara ca 10-15 cm luft mellan högtalare och vägg, upplever jag som bättre men inte bra.

Så, då tänkte jag att jag kanske ska göra som man normalt gör (för omväxling skull) och ställa högtalarna på stativ. De flesta köpestativ tycker jag inte är snygga och jag fick en idé som går i linje med hur möblemanget och stilen i övrigt ser ut i vårt hus och beställde åtta stycken string bordsben. Idén och designen som sådan är jag själv riktigt nöjd med men jag gjorde en stor miss och beställde för höga. Normala stativ för den här typen av högtalare är ca 50 cm höga (tror jag). Jag lyckades köpa 70 cm höga ben. Det kanske inte låter som en stor grej menmintrycket som högtalaren gör i rummet blir alldeles för påträngande. Det ser oproppertionellt ut.

Igår var jag lite sur men det har gått över. Det är viktig att våga pröva och går man lite utanför normen blir det ibland riktigt bra och ibland inte lika.

Två steg fram och ett tillbaka. Någon som vill köpa 8 st. 70cm höga string bordsben billigt?

. .



Hur låter det då. Ja, jag har inte utvärderat om det blev något bättre. Insåg att detta inte kommer gå vägen när jag byggt klart första. Ska se om jag kan palla upp den andra på motsvarande sätt och jämföra.


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/02/01 12:15:34
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2022/02/01 :  15:29:44  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Provat med dämpfötter på väggstativen?

https://www.ljudmakarn.se/produkt/sonic-design-daempkuddar-i-8-pack

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2022/02/01 16:42:40
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2022/02/01 :  15:47:47  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Vet inte om det passar designmässigt men så här gjorde jag i biorummet. En tung betongsten i botten som jag sen limmade ett trästativ på, målat svart med sprayburk, blev ok i ett skumt biorum iaf.


[url=https://postimg.cc/NyJzcPsj][/url]

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/02/01 :  18:56:03  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
@Fredrik E: Ändamålsenligt och stabilt men funkar inte med resten av det 50-60-talsinspirarede möblemanget här. Märkligt att det bara är jag i vår familj som förstår att vardagsrummet egentligen är ett lyssningsrum. . .

@iMac: Dämpfötter kanske skulle kunna vara ett alternativ men jag misstänker att det trycket blir väldigt stort på de nedre skruvarna på fästet och för de övre skruvarna kommer att vara drag . Jag är lite skeptisk även om jag verkligen uppskattar att få tips och nya idéer. Tänker att någon form av upphängningsanordning från taket skulle kunna vara ett alternativ. Dock tror jag att golvstående är svårslaget ur vibrationssynpunkt.

Provade idag att placera båda högtalarna på stativ. Bakre hören på högtalaran 60 ut från bakväggen och 70 ut från sidoväggen. Radikal skillnad
Basen blev såklart lite tunnare men det går alltid att justera. Men, vilken ljudbild och så mycket bättre stereoperspektivet blev. Upplevde också att diskanten blev tydligare och att det blev lite mer snärt. Hustrun fick sitta i sweetspot när jag möblerade om och hon upplevde att musiken omslöt henne mera, som att äta glass med hela ansiktet

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/02/01 18:57:20
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/02/01 :  19:11:48  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
"...som att äta glass med hela ansiktet".
Vilken bra beskrivning!
Kan det bli bättre än så?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/02/01 :  19:26:15  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Normala stativ för den här typen av högtalare är ca 50 cm höga (tror jag). Jag lyckades köpa 70 cm höga ben
Normalt vill man ha diskanten i lyssningshöjd, ca. 90-100 cm över golvet. Prova att vända högtalaren upp och ner, dvs diskanten nederst. Om du/ni tycker detta funkar så gör ett trapetsformad frontskydd så tar du bort synintrycket att högtalaren är upp och ner

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/11/21 :  12:07:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
En högtalare som inte blev helt hundra. . .

(men den landade på 99db i känslighet i alla fall )


Det började med en omsorgsfull CAD ritning (cardboard aided design).



Och nu står det färdiga paret i arbetsrummet för insjustering och finslipning.

En god vän skulle fira 50 och ha kalas. Han var inte säker på att Dj:en han anlitat skulle hinna hem med flyget från USA så han frågade mig om jag hade grejer och kunde vara back up.

- Javisst, ljög jag och började bygga.

Hade ett halvfärdigt projekt liggande så jag behövde inte börja från scratch. Skönt att få en spark i baken och att äntligen färdigställa BÅDA högtalaren och inte bara den ena. Brukar få nya idéer när jag provspelar och mäter den första och börjar då bygga nästa projekt. Har en god samling högtalare för monolyssning på vinden om någon är intresserad... Riktigt så illa är det inte. Jag brukar plundra dem på element och skicka dem till tippen efter ett tag. Tur att dessa hade klarat sig i alla fall



Med drygt 3kw i stegen så tror jag det finns lite headroom i min verkstad om ca 16m2. . .

Här är ett par byggbilder.



Inte så dumt att ha sina gamla ritgrejer från gymnasiet på 90-talet kvar . . .



Efter första varvet med överhandsfräsen.



Lådor med hål. Saknas bara hål för diskanten.



Provpassning av 75mm avloppsrör.



Provpassning av element.



Jag vill ha så stor strålande yta som möjligt i basen för att skapa så mycket attack i ljudet som möjligt och undvika portturbulens.



Spånskiva är inte riktigt high-end men det går nog att komma ganska långt med gedigen stagning.



Alla kanter fick en 10mm radie.



Kabeldragning. Biltematerminaler och sladd från Hornbach. . .



För att minimera portturbulens har jag satt en stagande liten baffel på insidan av portarna också. Det gör att jag kan köra radiefräsen där med vilket bidrar till att öka tåligheten för luftens hastighet i porten en smula.











Lådorna i spänn med stagningen isatt.



Stilstudie i stagning.







Här står de på tork bredvid avfuktaren i en skrubb efter ett snabbt lager med hustruns väggfärg



Sådär, tog lite knappt 10 år från start till färdigt bygge. Det är tur att jag inte försöker försörja mig på det här. . .



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2022/11/21 18:06:31
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2023/11/07 :  13:24:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ibland går saker i stå och det blir inte som man tänkt sig. Under nästan exakt ett år har det här bygget stått och samlat dam i hörnet av min lilla verkstad. Det är då tacksamt att få en liten knuff framåt. En sådan knuff kom när systern skulle ha födelsedagskalas i en sjöbod med mat och dans. Men när de visade mig vilken anemisk liten monohögtalare det hade tänkt använda fick jag just den där knuffen att komma vidare.



Så, nu har jag fått hela systemet att funka tillsammans. Fantastiskt vad mycket man (jag) kan gå bort mig i filter, faser, dålig kontakt på båda högsignal- och lågsignalkablar, EQ, REW och MiniDsp mm. Det tog nästan en hel dag att rigga och justera, men jag klagar inte. Tvärt om. Det är inte ofta jag i lugn och ro kan ägna mig åt hobbyn ostört. Flera timmar i lokalen med grejerna och mätutrustning = skitkul!
Efter allt pysslande hade jag en riktigt fin ljudbild i rummet (med tanke på att det var en kal sjöbod med nakna hårda väggar och grejerna intryckta i ett hörn.) Inte för att någon av gästerna kommer notera någonting av det. Det räcker med att jag vet att spänstigheten kommer sig av att systemet ligger på nästan 100db i känslighet, att jag vet att det finns en fin strereobild innan folk började ställa sig framför högtalarna, att jag vet att basen kommer från en 6:e ordningens bandpasskvartsvågspipa som inte så många kan stava till och än färre designa#8230;

Men, ett rent ljud (för att vara på fest) och en stenhårt och tight bas gjorde att folk spontant började dansa och snart var hela lokalen i gungning. Glädje!

Jag har lagt på en fet förstärkning av basen stigande från ca 200hz. En del musik som hade valts saknade bas och den blev mer dansat av att vara hissad i basen. Å andra sidan när ex. The Weekends låt Blinded By The Lights spelades, så skramlade det i takpannor och dörrar varpå jag snabbt kunde justera direkt på förstärkaren till basarna.

Så här mätte systemet i mitten av rummet:



I botten kör jag minna TLBP6 med Eighteensound 12LW800 i. Basen kör jag upp till 150 Hz för att avlasta topparna och få med så mycket attack som möjligt. Midarna är ett par Beyma 10G150 som spelar från 150-2KHz. Det är ett gammalt element med hög känslighet (99db) men lågt X-max. Inte optimalt ur spridningssynpunkt kanske att spela upp till 2 KHz på ett så stort element kanske men i sweetspot låter det fint. På toppen från 2Khz spelar en Faital Pro HF104 i ett LTH100-horn. Det hela förstärkt med två st LAB1600 och et LAB 300. Delning skötes av an MiniDSP 4x10.



Uppskattades gjorde det, flera kom fram och berömde ljudet

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2023/11/07 :  17:16:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kul! Stora högtalare är roligare, så är det bara.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2023/11/07 :  23:14:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Kul! Stora högtalare är roligare, så är det bara.

- Kan inte annat än att hålla med

En annan sak som var glädjande var att ingen av förstärkarna överhettades. De spelade visserligen långt ifrån max men betydligt hårdare än i hemmamiljö. Jag har satt in tysta fläktar, knappt hörbara faktisk, och var lite rädd att den ventilationen skulle vara för lite.
För den här applikationen är det uppenbarligen tillräckligt och i vår radhuslänga kommer grannarna långt innan överhettningsskyddet slår ifrån...

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2023/11/07 23:21:05
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2023/11/08 :  12:00:49  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
My god vad det stör mig att högtalarelementen inte är centrerade haha!

Kan tro att det var ett bra och roligt ljud på festen.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2023/11/08 :  14:14:07  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
My god vad det stör mig att högtalarelementen inte är centrerade haha!


Haha, du ör inte den första som stör sig på det.
Tanken är att kantdifraktionerna ska komma lite olika i tid och styrka genom att avståndet till kanterna är olika på respektive sida. Inte helt säker på mitt tänkande här men det var idén i alla fall...
Sedan är det en liten flört med äldre klassiska högtalare där elementen ofta sitter offcentrerat. Kul försök men jag är inte säker på hur länge de får stanna. Ska lyssna mer i bättre rum. 99db i känslighet för midden som är ett konelement är ganska kul

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/11/08 :  14:46:25  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Du får en fördel i alla fall.
Olika avstånd till alla ytor i lådan gör att du slipper paralellstudsar och det är något bra i ljudkretsar där man annats måste dämpa lådorna inuti av bara humhum.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2023/11/13 :  11:45:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Onekligen finns det en del fördelar precis som ni skriver!
Jag hade kanske satt portarna på höjden sidan om elementen istället?
hade iofs blivit en bredare men kanske lägre låda.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000