HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Döv musikälskare, coolt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/03/25 :  08:24:15  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Om ni mot förmodan missat detta:

Verkade osannolikt men oj vilken underbar kort liten video!

https://www.youtube.com/watch?v=sNrcb-9Gi8c

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2021/03/25 :  12:35:03  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Instämmer det är en underbar liten film. Det ger en hopp nu
när hörseln börjar svikta och tinnitusen gör sig påmind.

Tänk vad våra sinnen kan kompensera varandra ändå.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/03/25 :  18:49:50  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
MatsE: Ja, hjärnan är helt otroligt häftig. Man känner också en stark koppling till människor som berörs av samma sak som en själv. Art skulle nog vara nöjd om han visste hur hans högtalare förgyller livet för en sann musikälskare.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2021/03/25 :  20:45:45  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Kom att tänka på Beethoven som komponerade sin 9:e symfoni när han var helt döv med kör och allt som sjöng An die Freude.

An die Freude passar in på mannen i youtube klippet.

Sedan har ju Ortofon en pickup som heter LVB (L V Beethoven)
Är det kanske en pickup som även döva kan höra?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/03/25 :  20:58:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Möjligt! Kom att tänka på en annan variant av mänsklig anpassning, blinda som kan "se" genom att tolka eko från klickande ljud:

https://www.youtube.com/watch?v=lAtVOK04XvA

Lite off topic men lika fascinerande!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/03/26 :  02:07:30  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Verkligen upplyftande att se den videon.

Stort tack för länken!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2021/03/26 :  09:49:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fascinerande filmklipp.
Detta är det mest extrema exemplet i mitt tycke. En döv musiker.

https://www.ted.com/talks/evelyn_glennie_how_to_truly_listen

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2021/03/26 :  11:30:19  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ja visst är Evelyn en fantastisk musiker, en stor favorit.
Visst ger det en extra dimension när man känner trumanslaget i magen.
Man kanske skulle skaffa sig en sådan där ballong.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2021/03/26 11:30:46
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/03/26 :  11:30:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vilken glädje han har när han pratar om sina upplevelser av att lyssna på musik hans ögon visar verkligen vad han känner.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/03/26 :  17:02:44  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Håller med, Bubbel. Jag blir starkt berörd. Musik betyder så mycket, också andras upplevelse av den.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/03/26 :  17:08:42  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Evelyn Glennie var ny för mig, ska jag lyssna mer på.

Jag tänker att en av anledningarna till att jag inte får samma upplevelse av musik i hörlurar är att musiken känns genom kroppen på ett annat med högtalare. Har nog bara inte tänkt närmare på det innan.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000