HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa skivspelare från utlandet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2021/03/06 :  12:50:02  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Jag har fått upp ögonen för en Pioneer PL 50 skivspelare. Men de spelare jag kan hitta finns i utlandet.

Vågar man frakta en skivspelare eller kommer den bli mosad på vägen? Jag tänkte lämna in den till någon bra firma i sthlm som kan serva och justera.

De flesta spelare jag sett är japan-modeller som går på 100V 50-60Hz, så jag kommer behöva en transformator. Är det ett problem?

Har ni övriga kommentarer kring Pioneer PL 50 eller utomländska skivspelare så är jag idel öra.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/03/06 :  15:28:23  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag var i danmark ( ribe ) och hämtade min nuvarande thorens med bil.

Att packa den utan originalemballage är en stor risk.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/03/06 :  17:42:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om det blir mos eller inte beror på om den som packar vet hur just den skivspelaren skall packas.

Jag har fått en DUAL 1019 mosad i en transport från Skottland.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/03/06 :  17:43:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är helt enkelt upp till den som packar det går att skicka skivspelare utan originalförpackning jag har gjort (skickat alltså) det flera gånger utan problem men man måste förstå att frakt hos någon speditionsfirma är inte som din egen frakt.

Det finns två varianter av PL 50 den med direktdrift ser väldigt stilren ut. men de har nog inte kommit till Sverige för jag har för mig att vissa Pioneer modeller var enbart för japan och USA. Men vill du ha en ta då kontakt med säljaren först och få honom att förstå att om den skall skickas så måste den packas extremt väl för att du kan tänka dig att köpa t.ex be dem skicka bilder på hur väl den är packad i varje steg.

Det finns audiosidor som berättar hur det skall packas för frakt följer man dem så går det bra, men friskt vågat hälften vunnit som de säger.

Sedan har man byte av transformator från 100V till 230V, det finns tre sätt antingen har man en vridtrafo eller en stepup eller det jag gör byter trafo till en med liknande.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2021/03/06 :  18:58:32  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Det är den direktdrivna jag vill ha, PL-50 L II. Jag hittade en fin på ebay, då ingår även trafon:
https://www.ebay.com/itm/Pioneer-PL-50-L-II/333488775405?hash=item4da57ae0ed:g:kl8AAOSw50VeKGPf

Tråkigt att den inte såldes i Sverige

Edited by - Frost on 2021/03/07 14:13:15
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2021/03/07 :  15:24:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Man kanske bör notera rent allmänt att en del skivspelare använder nätfrekvensen för att hålla hastigheten och då räcker det inte bara med rätt spänning för att få rätt hastighet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2021/03/07 :  16:45:32  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
I Japan har de 50 Hz i norr och 60 Hz i söder. Pl 50 fungerar i båda regionerna, den är ju kvartsstyrd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000