HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC m balanserad utgång o fjärr
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2021/01/30 :  12:59:47  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Jag behöver tips på en ny DAC.

Jag har trivts med min NAD D1050, men det vore najs att uppgradera till en modell med fjärrkontroll. Helst en minimalistisk design utan hörlursutgång eller wifi och USB-interface. Den behöver bara ha minst två optiska och två vanliga coax -ingångar (PCM) och balanserad output samt fjärrkontroll. Under 10 lakan.

Tips och råd?

PS: Jag har hört rykten om DACar med balanserad digital ingång, hur funkar det?

Edited by - Frost on 2021/01/30 13:44:07

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2021/01/30 :  14:48:18  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Typ något i den här stilen: https://www.mcru.co.uk/product/topping-d90-balanced-dac/
Vad tror ni om den?
Den har ju bara en optisk ingång, men där kanske man kan köra med någon slags passiv omkopplare eller Y-koppling?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/01/30 :  15:05:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kör en Gustard DAC-X12 men den har ingen fjärr. Det har däremot den DACen jag "drömmer om", Matrix X-sabre pro.

Jag är nöjd med min Gustard även om det inte är "värsta dacen", den funkar fint för mig. Men som sagt en Matrix hade ju suttit fint.....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/14 :  20:12:57  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Jag har bla en Topping D70 och om jag inte just köpt den och vet vad jag vet nu skulle jag utan tvekan köpt en D90.
Den bästa ljudkedjan jag har förutom mediaspelare via HDMI är numera dator med jriver och USB så uppmuntrar dig att prova alternativ till coax och toslink.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/02/15 :  18:39:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Om AES-EBU:

https://en.wikipedia.org/wiki/AES3

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/03/15 :  20:23:43  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Känner att jag borde nyansera min tidigare kommentar. D70 och jag antar D90 är väl upplösta med mkt låg brus/thd nivå så möter alla eventuella tekniska hifi krav men nu har jag spenderat lite mer tid med olika steg, högtalare etc och även om D70 på många sätt imponerar är den mer analytisk än upplevelseorienterad om man säger.
I min testmiljö använder jag i huvudsak nu iFi Zen DAC och Topping D70 som funkar bra för att testa renhet och upplösning i resten av kedjan men om jag skall nöjes lyssna så blir det iFi. Mätmässigt genom slutsteg så är de likvärdiga över 200hz men Zen Dac brusar lite skumt under 200hz och har en del andra problem som inte D70 har.
I sammanhanget är iFi upplevelsemässigt bättre i min mening och tar man hänsyn till hur lite den kostar så är den helt ärligt sjukt bra :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/03/16 :  12:14:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
RME ADI-2 har allt utom antalet ingångar, har bara en av varje.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2021/03/16 :  23:19:39  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Blir begränsat urval när du skall ha så många ingångar.
NuPrime DAC-10H uppfyller kraven, men kostar lite över 10k.
Ingen aning om hur den låter. Är själv lite skeptisk till ESS-baserade DAC:ar då jag har erfarenhet av att de låter ESSigt, dock kan det fungera bra med mindre ljusa högtalare.

Om du står ut med en optisk och en coaxial ingång, är ju en begagnad NAD M51 ett bra alternativ. Jag har M51 och den låter bra.


Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000